Királyi postás Doxa

Kiérdemelte a megbízható jelzőt Bánki Donát és Csonka János autója, melynek prototípusa a Műegyetem műhelyében készült.

A sorozatgyártásra alkalmas első magyar autó 1905. május 31-én kanyarodott ki a Műegyetem kertjéből a Múzeum körútra: a 2,5 köbméteres rakterű zöld kocsit 2545 köbcentiméteres, 14 lóerős teljesítményű motor hajtotta. A próbakocsit Kolossvári Béla gépkocsivezető vezette, olykor 35 km/ órás sebességgel útban a Posta Kőbányai úti járműtelepére. A négyütemű, vízhűtéses, két blokkból összeszerelt iker-hengertömbös motor lánccal hajtotta a hátsótengelyt.

A szakmai szemle után kétezer kilométeres nyúzópróbára indult az Alföld, a Felvidék és Erdély útjain, átlagosan 26 km/órás tempóban, megbízhatóságával kiérdemelte a Doxa becenevet. Az első sorozatot 1906. január 15-től vette állományába a Posta. A prototípus a Műegyetemen készült Bánki Donát és Csonka János tervei szerint, szabadalmuk alapján továbbiakat gyártottak a Budapesti Röck Gépgyárban, a Magyar Általános Gépgyárban, valamint a Győri Magyar Waggon és Gépgyárban, ahol az akkor már nagy hírű Daimlert megelőzve igaz világújdonság is született.

Az Allgemeine-Automobil-Zeitung kiállítási tudósítása szerint „…a győri Waggongyárnak Ludwig von Tlaskal-Hochwall vezérkari százados tervei alapján elkészített kísérleti katonai vontató szerelvénye újdonság az egész autós világnak, mert ez az első benzinhajtású kocsi, melynél mind a négy kerék meghajtott és kormányzott. Ami a megoldást illeti, ez Koroknay mérnök érdeme.”

A katonai járművek mellett készültek Győrben személyautók is: 1913-ban a kétüléses Alpha sportkocsi, 1918-ban pedig IV. Károly király Rába-Grand limuzinja. A Podvinecz és Heisler Malomberendezések Gyára 1904-ben kezdett személyautókat készíteni: német tervek alapján és aacheni alkatrészekből hét év alatt harminc Phönix modellt rendeltek magánszemélyek.

Szürke taxiként ismert Magomobil és Magosix MÁG autók készültek a MÁG-nál, ahol Fejes Jenő, a lemeztechnológia megalkotója dolgozott: az ötlet lényege, hogy a könnyű építés és kisebb tömeg, valamint az olcsóbb gyártás miatt nem öntvényből, hanem préselt és hegesztett lemezekből készültek alvázak, motorok, sebességváltók és differenciálművek. 1920-as négy üléses automobilja 720 kilogrammot nyomott, és sebessége 80 km/óra volt. Fejes irodát nyitott Angliában, modelljei a Távol-Keleten is hódítottak: a Magomobilokat Kínában és Japánban is ismerték.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.