Pikes Peak, ahol szakadék a bukótér

A kilencszeres ralivilágbajnok rekorddal, oxigénpalackkal és olykor kétszáz feletti tempóval nyerte a legendás felhőfutamot.

Szekérúton autózni, ezt találta izgalmasnak két denveri fiatalember: Yont és Felker, amikor 1901. augusztus 12-én kilenc óra alatt ért fel gőzvontatójával a Pikes Peak 4201 méter magas csúcsára. Az első benzines felhőfutam győztese, és minden idők legfiatalabb bajnoka a washingtoni Rea Lentz volt, aki 22 évesen 20 perc és 55,6 másodperc alatt tette meg a húsz kilométeres és 156 kanyarral tarkított távot Roman Demon Special típusú automobiljával. A hétvégén rendezték meg a legendás futamot, melyen biztosan megdőlt a rekord.

Az Unlimited kategóriában először induló Sebastien Loeb rekorddal nyerte meg az idei futamot, a kilencszeres ralivilágbajnok a Peugeot 208-assal 8 perc 13,878 másodperc alatt, 145 km/órás átlagsebességgel ért a csúcsra, ami másfél perccel jobb a korábbi csúcsnál, melyet Rhys Millen tartott 9 perc 46,164 másodperces idővel. 1988-ban Ari Vatanen a 405 T16-ossal 10 perc 47,220 másodperccel nyert. Az idei versenyen az új-zélandi Rhys Millen a teljesen új Hyundai RMR PM580-T-vel 49 másodperccel lett második, a harmadik helyezett Jean-Philippe Dayraut 1 perc 29 másodperccel maradt el Loeb idejétől.

A jelentős javuláshoz az autók és pilóták rendkívüli teljesítményén kívül az is hozzájárult, hogy a 112. éves Pikes Peak útvonalán már megszüntették a murvás részeket, a teljes távot aszfalttal burkolták. A 156 kanyarral tarkított 20 kilométeres verseny 2865 méteres tengerszint feletti magasságban indul, és a célja 4301 méteres magasságban van. Az Indianapolis után ez a legrégebbi amerikai verseny, melyet tavaly a Waldo Canyonban pusztító tűzvész miatt augusztusra halasztottak, a Colorado Springs területén 350 ház égett ki.

Az idei versenyre a Peugeot kölcsön kapta a konszerntestvér Citroëntől Sebastien Loeb pilótát, aki jövőre már a Túraautó Világbajnokságban lesz többek között Michelisz Norbert ellenfele. A Pikes Peak Unlimited kategóriájában teljes az autóépítői szabadság, itt csak a pénz és a technológia szab határt. A kifejezetten erre épített Peugeot 208-as karosszériáját a francia márkánál dolgozó magyar Bocsi Attila tervezte. Speciális igényeknek kellett megfelelnie az autónak, mert a motorok már a háromezer méter közeli magasságban is eleve harminc százalékkal kisebb teljesítményt adnak le, ezért be kell vetni mindent, hogy a veszteség ne okozzon hátrányt.

A Peugeot Sport a Le Mans-i versenyekből átvett 3,2 literes, V6-os biturbójával 875 lóerős teljesítményű, vagyis a 208 T16 minden kilójára jut egy lóerő. Ennél is fontosabb a 900 newtonméteres nyomaték, mely mind a négy kerékre adagolható a hatfokozatú sebességváltóval. Álló helyzetből 1,8 másodperc alatt gyorsul százra, a kétszázas tempóhoz 4,8 másodperc, a 240 km/órás sebességhez 7 másodperc kell.

A Peugeot száz évvel ezelőtt, Indianapolisban aratta első győzelmét az autósportban, melynek egyik különleges ága a legendás Pikes Peak hegyi felfutó verseny. A Climb Dance című film örökítette meg az egyik oroszlános diadalt: Ari Vatanen 1988-ban több rekorddal győzött a 405 T16-ossal, majd a Peugeot 1989-ban az amerikai Robby Unser pilótával nyert.

Az idei 208-as különböző versenyváltozatai között van a 208 T16, a 208 R2, a 208 Racing Cup és a 208 GTi Peugeot Sport, utóbbi indul a 24 órás Nürburgringen a 208 GTi bevezetésére kidolgozott 208 GTi Racing Experience program keretében.

A Pikes Peaken az autók 50 és 240 km/óra közötti sebességgel haladtak, a légellenállás 100 km/óra felett már meghatározó tényező, ezért fontos volt a látványos első légterelő, hibázni nem lehetett, mert szakadék a bukótér, amint azt a korábbi évek vesztesei megtapasztalhatták.

A négykerék-hajtású 208 T16 sok rokon vonást mutat a Le Mains-i 24 órás verseny bajnokával, az ugyancsak aszfaltra hangolt 908-assal: hasonló a futóműve, fékje, a motor hűtésére szolgáló szellőzőrendszer és a látványos, kétméteres hátsó szárny. A mezőny a teszteken megtapasztalhatta, hogy már az első szakasz is komoly fizikai küzdelmet jelentett, ezért oxigénpalackot is beépítettek az autókba; a futam előtt nyilatkozta a világbajnok, hogy az autónak is van „fizikuma”, ezért az utolsó kilométereken biztosítani kell, hogy a gép és pilóta is rendesen levegőhöz jusson. Az időjárás is segített a rekorddöntésben, mert a futam alatt tiszta volt az ég, ám a győzelmi pezsgőzést alaposan lehűtötte a jégeső.

Száguldó családi program

A legendás Pikes Peak (Colorado) utat bárki kipróbálhatja, ha megszerzi az America's Mountain parkfelügyelőség engedélyét, ami csak az időjárástól függ. Autónként egy családnak negyven dollárt kell fizetni, viszont az úton tilos gyalog, bringával vagy lóval közlekedni!

A Seabastien Loeb vezette Pikes Peak győztes Peugeot karosszériáját a magyar Bocsi Attila tervezte
A Seabastien Loeb vezette Pikes Peak győztes Peugeot karosszériáját a magyar Bocsi Attila tervezte
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.