Tippmixpro és kontra
Iparági becslések szerint akár milliárdos extra bevételhez is juthat a cég, mert megannyi nemzetközi társaság portálján regisztrált és aktív fogadó csatlakozhat a hazai kezdeményezéshez.
Már csak azért is, mert a piacvezető oldalak jogi státusza finoman szólva is vitatott: az illetékes hatóságok szerint egyenesen illegális a tevékenységük, amely a magyar jogszabályi keretbe valóban nem helyezhető el. Csakhogy az érintettek eddig tehetetlenek voltak az európai szinten nem éppen körültekintően szabályozott szektor képviselőivel szemben.
Ám az utóbbi időben a magyar törvényhozás is aktívabbá vált, minek nyomán a piac jelentősen átalakulhat. A nagyvállalatok egyike máris bejelentette: kivonul Magyarországról. Éppen az a társaság, amely esztendőnként húszmillió eurót fizet a Real Madrid futballcsapatának azért, hogy neve az együttes mezén díszelegjen, de portfóliójába tartozott a Milan is.
Ebből is látszik: az online sportfogadással foglalkozó társaságok a sportpiac meghatározó szereplőivé váltak. Nem kevés problémát okozva: a jogi és kulturális környezet ugyanis nem csak idehaza kedvezőtlen e cégeknek. Meglehetősen friss példa: a Real Madrid a vonatkozó felirat nélküli dresszben játszott a Galatasaray otthonában. Korábban a Francia Labdarúgó Szövetség – a helyi jogszabályoknak megfelelően – nem engedélyezte, hogy a lyoni csapat a mezén tüntesse föl a szponzor logóját. Csakhogy a gárda a madridi Bernabeu stadionban játszott BL-mérkőzésen akár viselhette volna is a szimbólumot, mert a spanyol törvények lehetővé teszik az efféle hirdetést. Egyébiránt megannyi futballegyüttes áll kapcsolatban fogadóvállalattal, és sok publicista, valamint sportgazdasági szakember szerint nyugtalanító a helyzet, mivel összeférhetetlennek tetszik a játék tisztaságával a fogadóirodák szerepvállalása. Az üzleti érdekek azonban eddig nem adtak utat az egységes szabályozásnak.
Az online sportfogadással foglalkozó cégek mindenesetre nem voltak szomorúak a kesze-kusza állapot miatt, s még a válság idején is növelték bevételeiket.
Tévedés lenne azt hinni, hogy Magyarországon kevéssé jelentős a munkásságuk. A múlt évben hozzávetőleg félmilliárd forintot költhettek reklámokra, s e pénz meghatározó része a sportipar szereplőihez, így a klubokhoz vagy a tematikus médiumokhoz került. Azaz e cégek térvesztése vagy eltűnése mindenképpen formálja a piacot.
Igaz, a szektor bevételei nem feltétlenül csökkennek, mert a Szerencsejáték Zrt. nem spórol, ha sportról van szó. A cég – tájékoztatása szerint – 2012-ben 600 millió forint értékben nyújtott közvetlen sport célú támogatást. Emellett a sorsolásos szerencsejátékok játékadójának tizenkét százalékából, a Tippmix és a Tippmax játékadójának a feléből, valamint a Totó és a Góltotó játékadójából a hazai sportéletet támogatja. Tavaly e forrásokból összesen 6,2 milliárd forint jutott a hazai sportéletre. A vállalat sajtóosztálya érdeklődésünkre megerősítette: a Tippmixpro játékadójának vonatkozó részét is e célra fordítják majd.
Ugyanakkor az is biztos: valamiféle változás mindenképpen várható, mert az állami cég marketingpolitikája, valamint döntéshozási mechanizmusai különböznek a magánkézben lévő társaságokétól.
Az nehezen vitatható, hogy a magyar sportpiac fejlődésének nem használ, ha állami cég a fő patrónusok egyike. A vállalatnál tanácsadó testület fogalmazza meg az ajánlásokat a vezérigazgatónak, azaz nem feltétlenül a legjobb ajánlatot, a leghitelesebb üzleti lehetőséget kínáló klub nyeri el támogatást. Kétségkívül pozitívum viszont, hogy a sportfogadási piac tisztábbá válik. Ennél többet aligha kérhet bárki, mert megannyi, a fogadási csalásokkal összefüggő elemzés emeli ki: a szürke zóna megágyaz a manipulációnak.
Ám azt jó tudni: nem csak ezen múlik.