Egy nagy Lotus?

Negyed évszázad után nyert újra Lotus nevet viselő autó Forma–1-es futamot: az 1987-es detroiti nagydíjon Ayrton Senna, a vasárnapi, Abu Dzabiban rendezett versenyen Kimi Räikkönen vitt sikerre egy Lotust.

Ezzel együtt az a különös helyzet állt elő, hogy kétséges: lehet-e a legendás márka nagy visszatérésének nevezni az újabb győzelmet. Merthogy ez a Lotus valójában nem az a Lotus. Pontosabban: mégis az, de nem egészen...

A kusza helyzet megértéséhez elkerülhetetlen egy kis időutazás. Colin Chapman 1952-ben alapította a Lotust, amely néhány év múltán kettévált: az egyik részleg a versenyzésért, a másik a sportkocsigyártásért felelt. Az F–1-es alakulat hét konstruktőri és hat egyéni vb-címet nyert, mígnem a kilencvenes évek elején megszűnt. Hosszú pauza után 2010-ben bukkant fel egy Lotus Racing nevű csapat a Forma–1-ben: az istálló az eredeti alakulat névhasználati jogát megvásárolva élesztette újra az egykori sikert sikerre halmozó gárdát. Egy évvel később azonban minden a feje tetejére állt, mivel a korábbi Renault-istálló Lotus Renault GP néven nevezett. Ekkor már a hozzáértőknek is sok volt a Lotusból, ráadásul adódott a kérdés: melyik az igazi?

A bonyodalmakat – végtelenül leegyszerűsítve – az okozta, hogy az évek során más-más kézbe került a márka egykori versenycsapatának és a sportkocsigyárának névhasználati joga. A két Lotus dilemmáját végül hosszadalmas pereskedések nyomán azzal oldották fel: az egykori Renault-csapatból lett a mai Lotus, a Lotus Racingből pedig a Caterham. Végeredményben az a Lotus név tűnt el a süllyesztőben, ami az egykori Forma–1-es csapaté volt. Vagyis a Räikkönen-féle, vasárnap győzelemre vitt kocsinak – papíron – nem jogelődje a korábban sikeres Forma–1-es istálló. Csakhogy a helyzet mégsem ilyen egyszerű: a finn pilóta csapatának névadója, a Lotus sportkocsigyár ugyanis aligha függetleníthető a Colin Chapman-féle ősvállalkozástól... Ebből adódóan a vasárnapi siker, bármilyen különös is, lényegében egyszerre az első és a nyolcvanadik Lotus-futamgyőzelem.

Azt, hogy a helyzet még a bennfentesek számára sem egészen világos, alighanem mindennél jobban jelzi az: Kimi Räikkönen is elbizonytalanodott az év elején, amikor épp a márkák, nevek zűrzavaros keveredése miatt arról faggatták, voltaképp milyen kocsit is hajt. Lotust? Renault-t? Esetleg Lotus–Renault-t?

A finn pilóta mindhárom kérdésre magabiztos igennel felelt.

Kimi Räikkönen és a Lotus megérdemelt győzelme Abu-Dzabiban
Lotus F1 Formula One driver Kimi Raikkonen of Finland celebrates after winning the Abu Dhabi F1 Grand Prix at the Yas Marina circuit on Yas Island November 4, 2012. REUTERS/Suhaib Salem (UNITED ARAB EMIRATES - Tags: SPORT MOTORSPORT)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.