Egy nagy Lotus?
Ezzel együtt az a különös helyzet állt elő, hogy kétséges: lehet-e a legendás márka nagy visszatérésének nevezni az újabb győzelmet. Merthogy ez a Lotus valójában nem az a Lotus. Pontosabban: mégis az, de nem egészen...
A kusza helyzet megértéséhez elkerülhetetlen egy kis időutazás. Colin Chapman 1952-ben alapította a Lotust, amely néhány év múltán kettévált: az egyik részleg a versenyzésért, a másik a sportkocsigyártásért felelt. Az F–1-es alakulat hét konstruktőri és hat egyéni vb-címet nyert, mígnem a kilencvenes évek elején megszűnt. Hosszú pauza után 2010-ben bukkant fel egy Lotus Racing nevű csapat a Forma–1-ben: az istálló az eredeti alakulat névhasználati jogát megvásárolva élesztette újra az egykori sikert sikerre halmozó gárdát. Egy évvel később azonban minden a feje tetejére állt, mivel a korábbi Renault-istálló Lotus Renault GP néven nevezett. Ekkor már a hozzáértőknek is sok volt a Lotusból, ráadásul adódott a kérdés: melyik az igazi?
A bonyodalmakat – végtelenül leegyszerűsítve – az okozta, hogy az évek során más-más kézbe került a márka egykori versenycsapatának és a sportkocsigyárának névhasználati joga. A két Lotus dilemmáját végül hosszadalmas pereskedések nyomán azzal oldották fel: az egykori Renault-csapatból lett a mai Lotus, a Lotus Racingből pedig a Caterham. Végeredményben az a Lotus név tűnt el a süllyesztőben, ami az egykori Forma–1-es csapaté volt. Vagyis a Räikkönen-féle, vasárnap győzelemre vitt kocsinak – papíron – nem jogelődje a korábban sikeres Forma–1-es istálló. Csakhogy a helyzet mégsem ilyen egyszerű: a finn pilóta csapatának névadója, a Lotus sportkocsigyár ugyanis aligha függetleníthető a Colin Chapman-féle ősvállalkozástól... Ebből adódóan a vasárnapi siker, bármilyen különös is, lényegében egyszerre az első és a nyolcvanadik Lotus-futamgyőzelem.
Azt, hogy a helyzet még a bennfentesek számára sem egészen világos, alighanem mindennél jobban jelzi az: Kimi Räikkönen is elbizonytalanodott az év elején, amikor épp a márkák, nevek zűrzavaros keveredése miatt arról faggatták, voltaképp milyen kocsit is hajt. Lotust? Renault-t? Esetleg Lotus–Renault-t?
A finn pilóta mindhárom kérdésre magabiztos igennel felelt.