Trafikügy: "frakcióülésen döntöttünk"

A Fidesz helyi vezetői javaslatot tehettek a trafiktender győzteseire – erősítik meg egyre több forrásból. Hivatalosan egy bizottság javasolt, és a fejlesztési miniszter döntött.

Városunkban a trafikok bérleti jogáról egy frakcióülésen döntöttünk – ezt írta a Hvg.hu-nak egy nagyváros neve elhallgatását kérő fideszes képviselője. Ezzel megerősítette a szerkesztőségünkhöz is eljutott, mindeddig azonban nem alátámaszthatónak tűnő információkat: a pályázók listáit megkapták a kormánypártok helyi vezetői, és javaslatot tehettek a nyertesek személyére.

Németh Lászlóné és Cséfalvay Zoltán egyeztet a Fidesz gyulai frakcióülésén
Cséfalvay Zoltán, Németh Lászlóné

A hivatalos rend szerint a pályázatok lebonyolításáért a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. felelt. Az NDN állítása szerint egy tőlük független bizottság döntött, amelynek tagjait a felügyelő Nemzeti és Fejlesztési Minisztérium nevezte ki. A bizottság tagjai azonban ugyanúgy nem ismertek, ahogyan nem lehet tudni azt sem, melyik területre hányan pályáztak, a nyertes és a vesztesek milyen eredményt (pontszámot) értek el a tenderen. Nem ismert a döntési mechanizmus sem (névtelenül bírálták-e el a pályázatokat, vagy sem). Az NDN már korábban jelezte, hogy a nyertes pályázatokat és a részleteket nem kívánja nyilvánosságra hozni.

A korábbi közlések szerint a trafiktenderre 15 ezer pályamű érkezett, ebből 5415 győztest hirdettek. A 15 ezer pályaműről két hónapon belül kellett dönteni. Az ismeretlen összetételű bizottság tagjainak így aligha lehetett ideje alaposan mérlegelni, és válogatni az üzleti tervek között. A korábbi közlések szerint a döntés-előkészítés az NDN feladata volt, a bizottság ez alapján határozott, a fejlesztési minsizter pedig ezt hagyta jóvá. A rendszerben eddig nem sikerült kideríteni, hogy ki a felelős a döntésért – ezt eddig mindegyik szereplő másra hárította.

A koncessziókat – mint már arról többször beszámoltunk – sokszor nyerték el a kormánypártok helyi vezetőihez kötődő, illetve nagyvállalatokhoz kötött magánszemélyek, üzletemberek, azok rokonai, barátai. A Népszabadság TraffikPax számlálója szerint eddig 365 gyanús esetet találtak meg.

A trafikügy eddig:

2011. december 16-án Rogán Antal és Lázár János (a Fidesz jelenlegi és korábbi frakcióvezetői) törvényjavaslatot nyújtanak be a dohányforgalmazás koncessziójáról. A javaslat indoklása szerint az elárusítóhelyek számának korlátozása védi a fiatalkorúakat a rászokástól, és a kis egzisztenciáknak teremt lehetőséget. A szakértők már akkor úgy vélik: a javaslat a magyar bolthálózatoknak, így leginkább a CBA-nak kedvezhet.

2012. február 12-én a korábbi gyors parlamenti munka ellenére leveszik a javaslat végleges elfogadását a napirendről. Ugyan a törvény néhány nap alatt átesett a teljes törvényhozási procedúrán (általános és részletes vita, módosító indítványok és az ezekről szóló szavazás bizottságokban és a plenáris üléseken), az új ülésszakon már le is kerül a napirendről. A háttérben belső vitát sejtenek, a hivatalos indoklás szerint Brüsszel véleményét kell kikérni.

2012. február 27-én Sánta János, a Continental Zrt. vezetője a Népszabadságnak elismeri, hogy együttműködött Lázár Jánossal, a Fidesz frakcióvezetőjével a törvény kialakításában, kikérték a szakmai véleményét. Kiderült ugyanis: a Brüsszelnek egyeztetésre megküldött végleges törvényjavaslatot egy Sánta János nevű felhasználó gépén hozták létre.

2012. szeptember 11-én, miután Brüsszel nem támasztott kifogást, a törvényt (számos további pontosítással, kiegészítéssel) elfogadja az Országgyűlés. A koncessziós trafikok tevékenységüket az eredetileg tervezett 2013. januári időpont helyett "csak" júliustól kezdik.

2012. október 16-án a kormányszóvivő és Lázár János miniszterelnökségi államtitkár bejelentik: Gyulay Zsoltot, a Hungaroring elnök-vezérigazgatóját, kétszeres olimpiai bajnokot nevezik ki a megalakuló Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. vezetőjévé. 

2012. december 11-én módosítják a törvényt, a dohány mellett szerencsejátékokat is árulhatnak a koncessziós boltok.

2012. december 16-án megjelenik a koncessziós pályázati kiírás. Február közepéig lehet pályázni, üzlethelyiség nélkül is, nem kell kereskedelmi tapasztalat, és a korábbi bejelentésekkel ellentétben a hátrányos helyzetért nem lehet sok pluszpontot kapni. A pontok felét viszont az üzleti tervért lehet kapni, de homályos bírálati szempontok alapján.

2013. február 4-én a nemzeti fejlesztési miniszter módosító indítványt nyújt be a trafiktörvényhez: szeszes italt, energiaitalt, üdítőt, kávét és újságot is árulhatnak majd – a hírek szerint kevés a jelentkező ugyanis. A pályázatok határidejét kilenc nappal meghosszabbítják, az új szabályt február 18-án, az új pályázati határidő előtt négy nappal fogadják el. A módosítások értelmében mégiscsak lehet plázában dohánybolt – ha külön bejárata van. Másnap Lázár János további lehetőségként felveti: esetleg kötelező árrést is meghatároznának a dohánytermékekre, 10 százalékosat. A beadásig ekkor egy hétvége van hátra. 

2013. február 22-én a beadáskor már tudni lehet: a folyamatosan változó feltételek, az alacsony árrés és a szűk termékkör miatt a kistelepülések boltosai nem indultak el a koncesszióért. (A pályázat díja is 25 ezer forint volt). Összesen 15 ezer pályázat érkezik az NDN Zrt.-hez.

2013. március 28-án megjelenik az első részeredmény: 1414 kistelepülés trafik nélkül marad. 

2013. április 23-án megjelenik az 5415 nyertes nevét tartalmazó lista. Már az első nap kiderül: a kormánypártokhoz közel álló üzletemberek, illetve helyi fideszes vezetők, rokonaik, barátaik szerepelnek sokszor a több területet elvivők nevei között, a kisvállalkozók kiestek. Az NDN Zrt. nem hozza nyilvánosságra a pályázat részleteit, csak a koncessziónyertesek neveit.

2013. április 25-én Lázár János miniszterelnökségi államtitkár benyújtja javaslatát a dohánytermékeknél kötelező 10 százalékos minimális kereskedelmi árrésről. A javaslat nem csupán a koncessziós nyerteseknek, de a hazai dohányipari cégeknek is kedvez

2013. április 26-án a Continental Zrt. közleményt ad ki, melyben támogatja a dohányipari változtatásokat, elismeri, hogy a céghez kötődő magánszemélyek is nyertek koncessziókat, valamint hangsúlyozza, hogy a módosítások kedveznek a cégnek, hiszen azok "enyhítik a magyar cégek versenyhátrányát".

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.