Lehet jelentkezni a trafikokra

Egy hónapos csúszás után múlt szombaton tette közzé a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a dohánykereskedelem jogának megszerzésére irányuló pályázatát. A feltételekből kiderül, hogy azok is indulhatnak, akik a pályázat benyújtásakor még nem rendelkeznek üzlethelyiséggel. A nyerteseknek később, az eljárás engedélyezési szakaszában kell felmutatniuk, hogy pontosan hol fogják árulni a dohányárut.

Bár a pályázathoz üzleti tervet kell mellékelni, azonban a kiírás alapján az indulónak azt kell részleteznie, milyen „külső és belső erőforrásokat” kíván igénybe venni. Vagyis könnyen előállhat az a helyzet, hogy az összes, koncessziót nyerő kereskedő az adott város vagy városrész legforgalmasabb helyén nyit majd üzletet, egymáshoz közel. S még akkor sem garantált, hogy nem zsúfolódnak össze a trafikok, ha a pályázat elbírálói árgus szemmel böngészik az üzleti tervekben, hogy ki hova tervez „nemzeti dohányboltot”.

Okkal reménykedhetnek, akik mögött komoly üzleti múlt van
Okkal reménykedhetnek, akik mögött komoly üzleti múlt van

Arról ugyanis szintén nem rendelkezik a trafiktörvény, de a most megjelent kiírás sem, hogy milyen szabályok vonatkoznak arra az esetre, ha a húszéves dohánykereskedelmi jogot elnyert kiskereskedő a jobb forgalom reményében idővel odébb akarja költöztetni az üzletét. A dohánykereskedelem iránt érdeklődők a koncessziós pályázatokat február 13-ig küldhetik el postán. A pályázat részvételi díja 25 ezer forint, emellett a pályázónak 100 ezer forint pályázati biztosítékot is fel kell mutatnia.

A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. elvileg a benyújtástól számított hatvan napon belül bírálja el a pályázatokat, amellyel szemben jogorvoslatnak helye nincs. Tény, sietni kell: a törvény szerint július elsejétől működnie kellene a rendszernek, ami igencsak feszített tempót vár el a pályázóktól és az elbírálóktól egyaránt. Ez magyarázhatja, hogy miért jár 25 pont a megszerezhető 120 pontból annak a pályázónak, aki vállalja, hogy július elsejéig megnyitja üzletét. Ugyanakkor aki a megnyert koncesszió ellenére sem tud üzletet nyitni, az később súlyos kötbért fizet majd.

Nem csak a jogorvoslat hiánya miatt lehetnek elégedetlenek a pályázók. Korábban a dohánymonopóliumot a Fidesz köreiben azzal harangozták be, hogy így megváltozott munkaképességűek, munkanélküliek, családok juthatnak munkához. Nos, a nagy kitörési lehetőség a többség számára nem lesz elérhető. A szociális szempontok súlyáról mindent elmond, hogy a pályázaton a megváltozott munkaképesség vagy a tartós munkanélküliség két-két pontot ér, míg az, ha a vállalkozó ígéretet tesz, hogy évente legalább egyszer elmegy a helyi iparkamara által szervezett oktatásokra és konferenciára, önmagában három pontot.

Az is csak néhány pontot ér, ha a vállalkozó helyi lakos. A pályázaton szerezhető 120 pont felét az üzleti tervre adják, de csak elnagyolt leírás található arról, hogy a kiírók mit várnak el az üzleti tervtől; arról viszont egyáltalán nincs információ, hogy az üzleti terven belül pontosan mire hány pontot ad majd az elbíráló. A pályázat elfogulatlan elbírálása esetén sem látszik tehát, hogy jutnának kedvezőbb elbíráláshoz a kezdők azokkal szemben, akik profi, komoly üzleti háttérrel rendelkeznek. Mint ahogy az sem, miként tudják megakadályozni, hogy zsebszerződések és strómanok közbeiktatásával ne néhány nagyobb cég szerezze meg az ellenőrzést a dohánytrafikok zöme felett.

Piaci értesülések szerint több nagy cég gyakorlatilag nyilvánosan toborozza a dohánykereskedelem iránt érdeklődőket. Szakmai vélekedések szerint a trafikok problémája az, hogy önmagában a dohány árusításával, a kicsi, négy százalék körüli árréssel bajosan tud fennmaradni egy bolt. Ugyan a kormánytöbbség – a koncessziós pályázat közzététele előtt pár nappal – megszavazta, hogy lottót és sorsjegyet is árusíthassanak a trafikokban, azonban így is kétséges, hogy önállóan mennyi üzlet tud talpon maradni később.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.