Vitz, és testvérei
A Toyota európai stúdiójában Sotiris Kovos által tervezett első Yaris elnyerte a 2000-es Év autója címet, majd megindult gyártása a franciaországi Valenceinneben, ahol 2005-től készült a II-ik generációs modell, mely 2009-ben kisebb ráncfelvarráson esett át. A világ hetven országában forgalmazott és Japánban 1999-től Vitz néven ismert modellből napjainkig 1,5 millió kelt el, az európai piacon évente 200 ezer Yaris kelt el. 2000 óta 33 ezer Yaris kapott magyar rendszámot, a 2004-es csúcsévben 4675 darab kelt el itthon. A modellciklus végén 2009-ben 817 darab, 2010-ben 557, 2011-ben 603 Yaris kelt el.
Az első még kicsi volt és púpos, de már uralkodóhoz illő erényeket mutatott: hatalmas belső tere, könnyű manőverezhetősége és jó minősége számos piacon kategóriavezetővé tette. A második nemzedéknek sikerült az, ami a legjobb családokban is csak elvétve fordult elő: a sok rejtett érték megmaradt, de felzárkózott melléjük a szépség is. És most itt a harmadik generáció: a megjelenése előkelő, a felszereltsége impozáns, a térkínálata pedig egy osztállyal feljebb is megütné a mércét.
Egy sikeres modell megújításakor a kisautók kategóriájában is lehet jókorát bukni: ha a vevőfogó specialitásokat feláldozzák a korszerűség vagy a gyárthatóság oltárán (amint tették azt például a Twingo esetében), a vásárlók könnyen elpártolnak. Az 1999 óta gyártott Yarisnál eddig sikerült elkerülni ezeket a buktatókat, pedig időközben a gyártmány jelentősen átalakult. Az elődhöz képest 8,5 centit nőtt, 3,85 méter hosszú III. Yaris nagynak látszik, ám a külső méretei még mindig kisebbek a B szegmens átlagánál, vagyis inkább csak optikailag lett felhizlalva. Belül viszont hatalmas: a második üléssorban a fej- 50, a lábtér 35 milliméterrel nagyobb az ebben az osztályban szokásosnál, a csomagtartója pedig csak néhány literrel kisebb, mint egy ferdehátú Corolláé.
Ha innen nézzük, a franciaországi Valenciennes-ben készülő új modell fejlesztői akár tarthatnának is tőle, hogy a Yaris lecsíp egy jókora szeletet az eggyel feljebb pozicionált Auris piacából, de a valóságban nem nagyon izgatják magukat emiatt. A kisautót tudatos precizitással igazították a célcsoport elvárásaihoz, úgy, hogy az első két generáció alatt kialakult törzsvásárlói kör (fiatalok, kiscsaládosok, szinglik és párok, hölgyek, technológiafüggők) minden elvárásának megfeleljen. Láthatóan inhomogén halmazról van szó, nagyon különböző elvárásokkal. Fontos, hogy a Yaris relatíve olcsó legyen - ez 2,895 négymillió forintos árat jelent -, azaz kevesebbe kerüljön, mint egy középkategóriájú autó, és olcsó legyen fenntartani. Olyan kocsit szeretnének, amelyet könnyű irányítani, a forgalomban és a parkolásnál egyaránt. Lényeges, hogy jól bírja a városi élet megpróbáltatásait, és legyen benne gyárilag minden "jövőbe mutató" digitális okosság, az USB-csatlakozótól az érintőképernyős, a hifit és a navigációt is vezérlő számítógépig. Azon kívül legyen elegáns, meg biztonságos, és férjen el benne öt személy is, ha kell (elvégre a célcsoport nagyobbik hányada nem tart két autót).
Hogy a Yaris III. meg tud-e felelni ennek az összetett elvárásrendszernek, azt végső soron a vevők döntik el, az első. Egy nagyon átgondolt, az anyagválasztást és az összeszerelést tekintve is jó minőségű, ráadásul az elődökhöz hasonlóan szerethető, egyéni arcú autó született a japán dizájnerek és a részben a szigetországból, részben Európából verbuválódott mérnökök együttműködéséből (a Yaris fő piaca hagyományosan az öreg kontinens).
Néhány extravagáns arculati elemet lereszeltek - például a műszerfal visszakerült a kormány mögé -, de jött helyette más: van elölről és hátulról is behúzható rolójú panorámatető, meg mosolygós hűtőmaszk bájos, ázsiai vágású szemekkel. A szóban forgó vásárlórétegnek egyre fontosabbak a környezetvédelmi szempontok - őket olyasmivel igyekeznek megnyugtatni, hogy a gyár festőüzemének - európai szinten egyedülálló módon - nincs szennyvízkibocsátása, az üzemben nem képződik gyártási hulladék (vagyis az utolsó fémforgácsig mindent helyben újrahasznosítanak), és a termeléshez felhasznált víz több mint egyharmada a tetőkről összegyűjtött csapadék. Valahol itt jön a képbe a fogyasztás is: az 1 literes benzines akár 4,8, az 1,4 literes dízel pedig 3,9 literrel is elketyeg 100 kilométeren - és idén lesz full hibrid verzió is, azok kedvéért, akik a csomagtér egy részét hajlandóak feláldozni a haladás oltárán.