Varázs padlás fa Porschével
Hóhiány miatt még az Alpokban is később indult a síszezon, mostanság meg túl sok is van belőle az utakon, és a viharok miatt a liftek sem mindig működnek. Pedig már megindultak a magyarok síterepekre, a téli utazások célja ötven százalékuknál Ausztria, ám olykor ott sem mindig lehet felcsatolni a léceket, olyankor más programot kell kitalálni.
Nem csak autóimádóknak érdekes kirándulás a csodálatos fekvésű karintiai városka, Gmünd, melynek vára és központja akár filmdíszlet is lehetne. A hely érdekessége a Porsche múzeum, mely nem vetekedhet a híres márka stuttgarti gyűjteményével, de ritka darabjaival és múltjával olykor felülmúlja azt. Ráadásul a Villach és Salzburg között síelőknek Gmünd elérhetőbb, mint a Zuffenhausen-i Porsche komplexum.
Számítanak is ránk. Magyar nyelvű prospektus ismerteti, hogy 1944 és 1950 között Prof. Dr. Ing. h. c. Ferdinand Porsche alkotóhelye volt Karintia, és Gmünd városában gyártották az első Porsche névre keresztelt autót, a 356-os típust is. Háromszáz autószerelő munkájával később még 44 kupé, és 8 kabrió készült itt, míg végül a márka visszaköltözött Németországba.
A konstruktőr minden korszakából vannak itt érdekes darabok: a földszinten vetítőterem mellett dokumentum-és makettgyűjtemény, valamint több igazi sportkocsi látható. A padlástér varázslatos autó garázs. A kiállított autók között van Steyr taxi, Porsche vadász terepjáró, parancsnoki Bogár és Kübelwagen, de a legérdekesebb a favázas Cisitalia versenyautó modell, mely 1947-ben készült. Egymás mellett áll az alumíniumból és fából készült 356-os, a szomszédban pedig James Dean kedvence: egy ilyen sportkocsiban halt meg 1955-ben, közlekedési balesetben.
Helmut Pfeifhoher műgyűjtő által 1982-ben megnyitott és Budapesttől 600 kilométerre fekvő magánmúzeum egész évben, minden nap látogatható. Aki pedig még patinásabb történelmi emlékre vágyik, annak érdemes elkocsikázni a falu határáig, ahol a háború elől Ausztriába menekített Porsche gyárnak otthont adó fabarakkok állnak eredeti állapotukban.
Több mint gyerekjáték
Igazi kincs az egyik vitrinben az ötvenes évekből származó távirányítós autó: a gyerek, vagy talán inkább az apuka letette a földre, beindította a 4,5 voltos lapos elemről táplált villanymotort, és a kormányra csatolt bovdenspirál forgatásával távirányította. A modell eredetijét, az 1950-ben bemutatott 356-os Coupét 4 hengeres, léghűtéses, 1086 cm3-es, 40 LE teljesítményű bokszer motor hajtotta, akár 140 km/órás sebességgel. A Ferdinand változatot a konstruktőr Porsche 75-ik születésnapjára gyártották.