Van, amit donornak hoznak

Kifutottak az állami flottamegrendelések, így jelentősen lassult az új autók értékesítése, miközben robbanásszerűen nőtt a használtak behozatala, így ebben a piaci szegmensben idén is újabb rekord várható. 

 

Júniusban visszavettek előrejelzéseikből az új autók forgalmazói és éves szinten már csak tízszázalékos növekedéssel számolnak a korábbi hússzal szemben, mert egyre többen inkább használt kocsit vesznek.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke abban bízik, hogy folytatódik a magánvásárlók visszatérése a szalonokba: Erdélyi Péter szerint a direkt magánvásárlók jelenleg inkább a használt kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autó esetében) magánjellegű és csak az áfa-visszaigénylés miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe és finanszírozásba. Sajnálatos, hogy a drasztikusan növekvő és az új autók volumenét jelentősen meghaladó importált használt személyautók átlagkora meghaladja a 11 évet, ami az autó park öregedésének folytatódását, a károsanyag-kibocsátás növekedését, a közlekedésbiztonság csökkenését okozza, miközben a használtautóimport élen jár a joghézagok kihasználásában, az áfa elkerülésében.

Annak ellenére lassult a kishaszonjárműveknél a bővülés, hogy ezt a piacszegmenst továbbra is jelentősen motiválja a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja: januárban még 54 százalékos volt a többlet, májusban már 11 százalékos volt a mínusz az előző év azonos időszakához képest. Jelentős a lassulás a jóval nagyobb volumenű személyautóknál is, ahol a januári 11 százalékos növekedés májusban már két százalék alá esett. Az első öt hónapban forgalomba helyezett harmincezer új személyautó közül minden tizedik reexport, mert a magyarországi nettó árak még mindig jóval alacsonyabbak, mint a németeknél vagy osztrákoknál.

A kedvezőbb árak és a forintalapú hitelek ellenére sem új autót vesz a hazai vásárlók többsége: idén a tavalyi százezernél is több, az előrejelzések szerint legalább 123 ezer használt kocsi importjával lehet számolni. Ennél is több jármű érkezik trélereken, de azok már meg sem jelennek a statisztikákban, mert nem kapnak rendszámot, hiszen bontásra érkeznek: kell az olcsóbb alkatrész, mert sokan nem márkaszervizben javíttatnak.

A múlt hónapban 8581 használt személygépjárművet helyeztek forgalomba magánszemélyek részére, ami az összes regisztráció 88 százaléka, tájékoztatta lapunkat Róbert Gábor, a Datahouse kereskedelmi igazgatója.

A külföldön vásárolt gépkocsik hatvan százaléka 10 évnél idősebb, és csak 23 százalékuk fiatalabb ötévesnél. Frank György, a Das Weltuato márkaigazgatója szerint a törvényalkotók kiengedték a szellemet a palackból azzal, hogy 2010-ben a legtöbb kategóriában tizedére csökkentették a regisztrációs adót, ezzel ösztönözve a használt kocsik importját. „Sokan szeretik látni a rövid távú előnyöket, de nem számolnak a hosszú távú hátrányokkal, pedig az olcsónak tűnő 12–15 éves középkategóriás autó idővel pénztemetővé válhat a javítási számlák miatt”.

A visszatekert kilométeróra mellett olykor klónozott az alvázszám, mert lopott autót legalizáltak több totálkáros jármű összehegesztésével. A lehetőségekre hamar ráéreztek a bűnözők, az autóimport közismert kiskapuja, hogy az EU-s gépjárművek nem esnek át eredetiségvizsgálaton a forgalomba helyezés előtt, és a bűnügyi nyilvántartásban sem ellenőrzik azokat, hatósági eljárásnál bármikor lefoglalhatják az autót az új tulajdonostól. (B. J.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.