USA: örök autósémák
A Ford F150-es topmodell harminchárom éve a legnépszerűbb autó az észak-amerikai piacon |
Aki szereti a sztereotípiákat, az szívesen elhiszi, hogy az amerikaiak egyre kisebb autókba ülnek, ám aki inkább a statisztikákból tájékozódik, annak bizony csalódnia kell. A benzinárak eddig sem izgatták igazán az amerikai autó sokat, hiszen még az olajár csúcsán is csak egy dollárt fizettek literjéért, az áresés után majdnem ennek feléért tankolhatnak a kutaknál, mert jelenleg a benzin gallononkénti átlagára 2,1 dollár. Az USA Energiainformációs hivatalának (EIA) összeállítása szerint a gázolaj 3 dollárba kerül gallononként (1 gallon=3,8 liter). Az üzemanyagok maximális adótartama 15 százalék.
Márpedig az amerikaiakat még a gallononkénti négydolláros benzinár sem ösztönözte kisebb autók vásárlására, és a statisztikák szerint továbbra is a két tonnánál nehezebb terepjárók, valamint pick-upok a legnépszerűbbek a piacon. Vezet a Ford F modell 740 ezer darabbal, a típusból napjainkig harmincmillió kelt el, és 33 éve első a modellek között és 38 éve kategóriájában. A toplistán második a Chevrolet Silverado (510 ezer db), harmadik a Ram (450 ezer db). A legsikeresebb klasszikus személyautó, a Toyota Camry (410 ezer db) csak a negyedik helyet tudta megszerezni, utána megint egy sportterepjáró, a Honda CRV (390 ezer db) következik.
A villanyautók sikereiről annyit, hogy Teslából 2014-ben közel kétszer annyi fogyott ugyan, mint az előző évben, ám a 2200 darab szinte csepp az USA tavalyi, 16,5 millió darabos piacán, ami tavaly 6 százalékkal bővült, és az előrejelzések szerint már idén megdöntheti a 2000-es év 17,4 milliós rekordját.
Az USA-ban továbbra is a General Motors értékesítette a legtöbb (2,9 millió db) autót, ami 5 százalékos növekedés. A márkáknál a Ford vezet 2,47 millió autóval, majd Fiat Chrysler Automobiles (FCA) következik 2,1 millió darabbal. Rekordmennyiségű Jeep márkájú modellt értékesített tavaly az FCA: az 1,017 millió autó egy év alatt 39 százalékos növekedést és 280 ezer darabos többletet jelent. Az olasz–amerikai konszern stratégiájának fontos fejezete, hogy nagy hírverés nélkül az Alfa Romeo is visszatért az USA piacára, ahonnan 1995-ben vonult ki. A Detroitban bemutatott 4C Spyder nem az első Alfa Romeo, hiszen az automotive news adatközpontjának adatai szerint a márka 67 új autó ja kapott amerikai rendszámot, igaz, egyelőre főleg szalonokba szánt bemutató darabként. Az anyacég másik olasz márkája, a FIAT már harmadik éve van jelen az amerikai piacon: a lengyel és szerb gyártású 500-as különböző változataiból tavaly 46 ezer kelt el, ami háromezerrel több, mint az előző évben. Hát ennyit a kisautók amerikai hódításáról. (B. J.)