Újra hódítana a Lada
Visszatér Magyarországra a Lada, az eről szóló megállapodást Bo Andersson, a JSC AvtoVAZ elnök-vezérigazgatója és Ormos István, Duna Autó Zrt. vezérigazgatója írta alá. A negyedik negyedévben indul az értékesítés, az első szalon és szerviz a budapesti Duna Autó központban lesz – mondta lapunknak a Lada Hungary márkaigazgatója, Markó Zoltán, miután hazatért Togliattiból. Kilencféle változatban lehet rendelni Granta és Kalina, valamint 4×4 modelleket. Utóbbi korábban Nivaként volt ismert, ám ezt a nevet már csak a General Motors oroszországi gyártású Chevy sportterepjárói használhatják. Valamennyi Ladát Euro6-os környezetvédelmi besorolású motorral árulják. A márkakereskedő-hálózat idén ötre nő, két év alatt éri el a teljes országos lefedettséget.
A nagy visszatérő több sportos modellel jelentkezik a magyar piacon is |
– Bízunk a Lada hagyományos jó hírében, melynek alapját a márka strapabíró és a rossz utakon is megfelelő autói adják – mondta Markó Zoltán. A Renault–Nissan által birtokolt AvtoVAZ Ladája önálló márkaként versenyez majd az ugyancsak magyar piacon a francia–japán egyesüléshez tartozó Daciával, de azoktól eltérő alkatrészekkel. Árról egyelőre nem tájékoztatott a márkaigazgató, aki elmondta még, hogy az igencsak olcsó válaszékban szerepel majd több különleges modell, mely a sportos Ladák hagyományát folytatja. A kínálatban elfogadható árú lesz majd Granta Sport és Kalina Sport, mely az optikai csomagon kívül nagyobb kerekekkel és fékekkel, néhány centivel leültetett és keményebb futóművel, jobb hangszigeteléssel, kagylóülésekkel és a modellhez illő kipufogó rendszerrel készül.
Arra a kérdésre, hogy mikor várható a legújabb modell, a Vesta forgalmazása, a márkaigazgató elmondta, hogy szeptember végén indul a sorozatgyártás Izsevszkebn, ahonnan először az orosz piacra szállítanak, hozzánk várhatóan jövőre érkezik a lépcsőhátú, melyből később lesz kombi is.
Az AvtoVAZ Togliatti telephelyén jelenleg négy különböző márkájú autó, Lada, Renault, Nissan és Datsun különböző modelljeit gyártják. A cég életében az új éra 2008-ban kezdődött, amikor a Renault-Nissan Szövetséggel megindult az együttműködés. Ez a partnerség új modelleket hozott létre: Lada Largus, Lada Granta és második generációs Lada Kalina. Az ötvenezer főt foglalkoztató AvtoVAZ két telephelyén, Togliattiban és Izsevszkben eddig több mint 28,5 millió jármű készült a vállalat 1970-es megalapítása óta.
A Ladák forgalmazására kijelölt Duna Autó Zrt. már 25 éve a magyar autópiac egyik meghatározó szereplője, jelenleg tizenkét autógyár márkakereskedőjeként és ennél több márkaszervizeként megszerzett tapasztalatokkal és stabil pénzügyi háttérrel rendelkezik.
Zsiguli-Lada krónika
A márka krónikája a hetvenes években indult, amikor a FIAT-licenc alapján gyártott szovjet autót a nyugati piacokon Lada, a szocialista országokban Zsiguli jelvénnyel forgalmazták. A volgai hajóst idéző embléma és a Zsiguli dombvidékre utaló név az AvtoVAZ, vagyis a Togliattiban működő Volgai Autógyár termékeit fémjelezte.
Az olasz kommunistáról elnevezett városban a fénykorban évente több mint egymillió autó készült, melyek gyártása százezer munkahelyet teremtett a térségben. Az egymilliomodik Zsiguli 1973 decemberében, a 25 milliomodik 2008 júniusában gördült le a másfél kilométer hosszú szalagról. 2013-ban 761 ezer, tavaly 684 ezer autó készült az AvtoVAZ-nál. Tavaly 375 ezer kocsi volt Lada jelvényes, a többi Renault, illetve Nissan.
A KSH adatai szerint 1985-ben közel félmillió, tíz éve negyedmillió, az idei év elején 73 ezer Lada szerepelt magyar rendszámmal a nyilvántartásokban, a márkaállomány átlagkora jelenleg 27 év.