Szabad kezet adnak
Kéken világít a lámpasor, ha robotpilóta vezeti a Mercedest |
Egyre nagyobb sebességgel rohannak a jövőbe a kamiongyártók: a nagy teljesítményű motoroknál és a futurisztikus formáknál is merészebb technikai megoldások közt egyre gyakoribb a robotvezérlés. A legújabb kamionok már nemcsak zárt pályákon, hanem közutakon is közlekednek, közlekedhetnek.
Mert a műszaki megoldás nem elég, annak meg kell felelnie a jogszabályoknak is. Már ezzel sincs gond, hiszen egyre több országban engedélyezik a robotpilótákat, és már nemcsak személyautókban, hanem 35 tonnás járműszerelvényekben is. A legújabb változatot a Mercedes Benz mutatta be FT 2025 jelzéssel, amiben az évszám előtti két betű a Future Truck, vagyis a jövő kamionját jelenti.
Ahogy más cégek, úgy a német márka is épített már önállóan közlekedő S osztályú limuzint, de ez az első robotkamionja. Ez még nem sorozatgyártású modell, hanem prototípus, melyet Magdeburg környékén, az A14-es autópályán teszteltek a megengedett 80 km/órás sebességgel. A rendszer a forgalomtól függetlenül működik a beállított sebességhatárig, és az előtte haladó járműtől minden esetben automatikusan biztonságos távolságot tart.
A kamion elejére épített világító diódák a többi közlekedőnek jelzik, hogy ember vagy robot vezet: automata üzemmódban fehérről kék színre vált a lámpasor. A rendszert először még mesterséges forgalmi szituációkban tesztelték, majd nyáron már közforgalomban közlekedett, a német mérnökök szerint hibátlanul. Lassított, amikor kellett, fékezett, ha megállt előtte a sor, kikerülte a lassúbb járműveket, és magától félreállt, amikor mentőt, tűzoltót vagy rendőrautót kellett elengednie.
Ez még csak a jelen, a Mercedes mérnökei szerint a jövő az egymással is kommunikáló járműkonvoj, amely az útviszonyoknak és az úti célnak megfelelő sebességgel közlekedik, előre kalkulálva a dugók miatti kerülő utakkal. A műszaki újdonságokkal alaposan telepakolt kamion kabinját a minimáldizájn szellemében tervezték, spártaiságát és természetességét a nemes fát sugalló burkolat is kiemeli.Az egész belső tér inkább divatos irodát idéz, és már csak a kerek kormány emlékeztet hagyományos vezetőfülkére. Az már szinte természetes, hogy külső tükrök helyett kamerák képe jelenik meg a műszerfalon, aminek előnye, hogy nincs holttér, és a legrosszabb látási viszonyok között is briliáns képet ad.
Zöld sávon halad az autonóm Volvo-konvoj |
Három éve próbálta ki közúton is a SARTRE projektet a Volvo: ennek lényege, hogy a járműkonvoj elején sofőr által irányított jármű halad, ezeket követik megfelelő távolságban a többiek, a biztonságos automatikával szélárnyékban haladva jelentős üzemanyag takarítható meg. Ennél is önállóbb a 2050-es svéd modell, melyben már felügyelőként sem ül ember. Egyre több a gáz-, illetve hibrid hajtású teherautó, de a hagyományos megoldásokat sem vetették el a gyártók. Az uniós szabályozásnak megfelelően már csak Euro6-os besorolású motorral lehet új teherautót forgalomba helyezni, és a holland DAF nem elégedett meg a kipufogógáz előírt csökkentésével, csendesebbé is fejlesztette legújabb modelljét.
A regionális, nemzetközi és belföldi áruszállításra alkalmas CF típuscsalád legújabb tagja, a CF Silent szinte lábujjhegyen közlekedik: a sofőr egy műszerfali gomb megnyomásával kapcsolhat csendes üzemmódra, ilyenkor a vezérlőszoftver csökkenti a motor forgatónyomatékát, illetve annak fordulatszámát, melynek következtében a fogaskerekek kisebb sebességre kapcsolnak. Ezzel a jármű zajszintje 72 decibelre csökken, ami kiváló érték, hiszen a legkorszerűbb modellek jelenleg 80 decibellel képesek közlekedni. A zajszintcsökkenésnek különösen az éjszakai áruterítésektől szenvedő városlakók örülhetnek.