Sűrű trélermenet

Egyre kevesebb a magánvásárló a piacon: az új autóknál 80 százalékos a cégek aránya, ami kihat a felhozatalra. Az elmaradt cserék oka, hogy sokan továbbra sem tudnak megszabadulni hitellel terhelt kocsijuktól, de a tehermenteseket is egyre tovább használják. 

 

Napjainkban legkevésbé sem az autóvásárlás a legfontosabb családi beruházás, ha változik a létszám, vagy egyéb okok miatt cserélni kell, akkor egyre többen választják a szürkeimportot. Korábban sosem látott mértékűvé vált idén nyáron a használt autók behozatala: júniusban és júliusban is először lépte át a tízezres határt a behozott mennyiség, amitől az augusztus hónap is csak néhány darabbal maradt el. Az előrejelzések szerint az idei évben összesen 125 ezer használt kocsi kap majd magyar rendszámot, ami várhatóan 60-70 százalékkal meghaladja az újautó-eladások volumenét.

Idén százezernél több használt autó jön
Idén százezernél több használt autó jön
Boros Jenő / Népszabadság

A beáramló havi mennyiség első ízben lépte át a tízezres határt, mind júniusban, mind júliusban rögtön 11 ezer fölé ugorva.

Az importált használt autók 80-90 százalékát magánszemélyek helyezik forgalomba, ám ez nem jelenti azt, hogy az autók behozatalában nem vesznek részt kereskedők: az autókat ők hozzák be, ám a hazai átírás legtöbbször már az új tulajdonos nevére szól. Fodor László, a Használtautó.hu szakértője szerint a behozott autóknak csak egy része érkezik egyedi megrendelés alapján, ezért aztán a használtautó-import felfutásával párhuzamosan a portál kínálatában is 7400 fölé emelkedett a külföldi okmányokkal kínált személyautók aránya. Ez a teljes kínálatnak már 9,5 százaléka, szemben a két éve mért 7,8 százalékkal. A legkedveltebb márkák közül (Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes) minden 8-9. meghirdetett jármű átírás előtti állapotban keresi új gazdáját.

A használtautó-import az olcsó devizahitelekkel finanszírozott tömeges újautó-eladások hirtelen megszakadását követően, 2010-től indult gyors fejlődésnek. Míg abban az évben még csupán 17,1 ezer használt személyautót hoztak be az országba, négy év alatt a volumen öt-hatszorosa lett ennek az értéknek, tavaly pedig már megközelítette a százezres szintet, az idei év első nyolc hónapjában már 79 ezernél járunk. Nehéz utánajárni ezek előéletének, mert legtöbbször a kereskedő hivatalosan nem lép be a folyamatba, így garanciális kötelezettségeket szinte lehetetlen számon kérni. További probléma, hogy hosszabb távon a hazai autópark állapotának romlását okozza pusztán az a tény, hogy az importált járművek több mint fele elmúlt már tízéves.

Az idei évre előre jelzett kétszázezernél több forgalomba helyezett autó 38 százaléka új, 62 százaléka pedig külföldről származó használt, ami azt jelenti, hogy hiába emelkedik évről évre az új autók eladása, a hazai személyautópark jelenlegi 13,4 éves átlagéletkora továbbra sem csökken.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.