Nagyobb tempóra kapcsolt a BME Formula Racing Team, melynek 2014-es villanyautója könnyebb, takarékosabb és gyorsabb elődjénél, pedig a tavalyi sem volt gyenge, hiszen álló helyzetből 3,5 másodperc alatt gyorsult százra, az ideinek már 3,2 másodperc is elég.
|
A BME Formula Racing Team villanyversenyautójának premierje Boros Jenő |
Barokkos túlzás lenne Scuderia Menzának nevezni az egyetemisták autóépítő csapatát, mert legkevésbé marad idejük étkezdében kajálni. A törzscsapat lelkesebb tagjai leginkább dobozból esznek, ha van rá idejük, és aludni sem járnak mindig haza, mert éjjel is dolgoznak. A vizsgaidőszak után még jobban hajtanak a műhelyben, ahol a Budapesti Műszaki és Közgazdaság-tudományi Egyetem Formula Student csapata készíti fel immár kilencedik autóját az idei szezonra,mely tíz futamból áll, ám az anyagi lehetőségek kettőt bírnak el.
A BME Formula Racing Team Hockenheimben és Gönyűn indul. Szorít a július végi határidő, ezért még nagyobb tempóra kapcsoltak. A 2014-es autó jóval könnyebb, takarékosabb és gyorsabb elődeinél, pedig a tavalyi sem volt gyenge, hiszen álló helyzetből 3,5 másodperc alatt gyorsult százra, az ideinek már 3,2 másodperc is elég ehhez. Ebben szerepe van az új elektronikai rendszernek, a hátsó szárnynak, de sokat segít a fejlesztésben a telemetria, mely menet közben biztosítja a kapcsolatot az autó pilótája és a depóban dolgozó csapattársak között.
A tavalyi aerodinamikai csomagból csak a leszorítóerőt növelő diffúzor került beépítésre, mert a szárnyak légellenállása növelte volna a fogyasztást, ezért a csapattagok az új megoldáshoz több mint ötszáz szimulációt futtattak le: az új konstrukció 1000 N leszorítóerő létrehozására képes 72 km/órás tempónál, ami közel 20 százalékos növekedés a tavalyihoz képest, miközben 10 százalékkal kisebb légellenállást generál.
Ezek az értékek ráadásul tovább javíthatók a szárnyak állásszögének változtatásával. 130 km/óránál pedig az autó képes a „plafonon menni”, azaz a leszorítóerő ekkor több mint az autó tömegéből adódó súlyerő. Előzetes szimulációk alapján 5–10 százalékos köridőcsökkenésre lehet számítani, azonban ez nagyban függ a pálya karakterisztikájától. A nagyfeszültségű akkumulátorban nem lesz változás a tavalyi évhez képest, az energiát továbbra is 84 db LiFePO4 cella tárolja, ezek névleges feszültsége 270 V, kapacitása pedig 5,5 kWh.
Azonban ebben az esetben is a cél egy megbízhatóbb és könnyebben szerelhető egység létrehozása, valamint egy automatizált, mindenki számára egyszerűen használható töltőberendezés készítése. Az elektromos hajtásért két névlegesen 35 kW teljesítményű Emrax motor felel, amelyek egyenként 60 kW-ig túlterhelhetők egy percen keresztül. Az összteljesítmény így 120 kW lenne, azonban a versenyszabályzat ezt 85 kW-ban korlátozza, ami nagyjából 116 lóerőt és több mint 310 Nm nyomatékot jelent.
A fejlesztési lépcsők eddig elkészült autói is jelzik, hogy mekkora utat tett meg a BME Formula Racing Team: az egyetem aulájában tartott bemutatón három régi darab fogadta a látogatókat, aztán lehullt a lepel az idei modellről. A látványos show-t 95 csapattag 31 ezer órányi munkája előzte meg. A premieren a szponzorok elmondták, hogy miért is szálltak be a Formula Student-sorozatba és a csapatok támogatásába.
A motorfejlesztőként ismert AVL ügyvezető igazgatója, Reinitz Zoltán arról beszélt, hogy jó az, ha az ipar és a felsőoktatás együttműködik, mindkettőnek előnyös, ha ismerik egymás feladatait, gondjait, mert így a nagyobb testvér segít a kisebbnek, miközben a csapatmunkából az AVL is profitál, mert a feladatok, a kérdések inspirálják munkatársaikat. A Bosch régiós műszaki alelnöke, Oliver Schatz szerint is fontos benne lenni a műfajban és részt venni az autó elkészítésében, mert ahogy fogalmazott, minket is megfertőztek.
„Tudjuk, hogy a magyarok kreatívak, nálunk is ezer mérnök dolgozik budapesti fejlesztési központunkban, ahol jó ötleteikkel segítik a jövő járműveinek tervezését.” Egy másik támogató, a Dendrit ügyvezető igazgatója, Rádóczi Béla elmagyarázta, hogy miért különösen fontos vállalkozásuknak a Formula Student: azok a multinacionális cégek, melyeknek beszállítanak, az ágazat szokásainak és rendjének megfelelően előírják, hogy termékeiket nem használhatják nyilvánosan referenciának.
A BME csapatának igényes munkái viszont publikálhatók, megjelenhetnek velük nyilvánosan is, és így jó marketinglehetőséget biztosítanak a 25 éves cégnek, mely 2010-ben ismerkedett meg a Formula Student csapattal. Világszerte ötven ország félezer Formula Student csapata működik, a sportág népszerűségét jelzi, hogy a gönyűi verseny nevezési listája minden évben egy percen belül megtelt. Az 1981-ben indult sorozat annak köszönheti születését, hogy az Egyesült Államokban is felismerték, kevés gyakorlati oktatásban részesülnek a műszaki egyetemek végzős mérnökei, akiket már tanulmányaik alatt életszerű vállalkozásra ösztönöznek.
A Formula Studentben nem elég autót építeni, minden csapatnak vállalkozásként kell működni, mert a versenyszámok között üzleti, műszaki és költségterv prezentáció is szerepel. A benzines autók tömítettségét negyven fokban megdöntött állványon, a villamos hajtásúak szigetelését vízfüggöny alatt ellenőrzik. A dinamikus részben gyorsulási és a sprintversenyszámot 22 kilométeres tartóssági próba követi, ezen az üzemanyag-felhasználást is mérik. A szabályzat szerint egy csapatnak négy sofőrt kell neveznie a versenyre, melynek magyarországi futamát augusztus végén rendezik a gönyűi kikötőben.