Porschét nyerni egy körrel
Hatezer lóerőnyi ménes az Istanbul Intercity paddockjában A szerző felvétele |
Huszonhat országban évi négyezer autót eladni nem túl nagy teljesítmény, ám ha azt vesszük, hogy ezek olyan piacok, mint a Kirgizisztán, Belarusz, Moldávia, akkor már egyáltalán nem lebecsülendő eredmény. Különösen méregdrága sportkocsikat és terepjárókat gyártó márka esetében.
A Porsche világszerte közel kétszázezer autót értékesített tavaly, ebből kétszázat vettek a budapesti szalonban, ami nem sok, de egy év alatt majdnem 30 százalékos növekedést jelent. Vélhetően legkevésbé ennek köszönhető, hogy meghívtak az isztambuli arénába, a német márka kétnapos vezetési tréningjére.
A felkínált tizenhat modell összteljesítménye hatezer lóerő volt, a leggyengébbet is 275 lóerőnyi ménes hajtotta, ám ilyen számoknál ezt a jelzőt használni finoman szólva is sületlenség. A modellskála egyébként hatszáz lóerőig terjedt: a GT3-as utasterében a pályaversenyzésre kialakított bukóváz is megnehezítette a bukósisakos beszállást, de kétségtelenül biztonságérzetet adott.
Ahhoz képest, hogy miket bíztak ránk, nem volt túlerőltetve a procedúra: rövid eligazítás és némi elméleti oktatás után következtek a gyakorlatok. Az évtizede avatott 5,4 kilométeres isztambuli Intercity már negyedik éve nem szerepel a Forma–1-es naptárban, pedig kitűnő pálya. Több szakasza új kopóréteget kapott, így nincsenek felgumizott sávok, a felpattanó kőszemcsék ellen fóliázással védték a karosszériát. A depók mögött négy sorban álltak a gépek, melyeket többféleképpen lehet osztályozni: van orrmotoros, farmotoros, és középmotoros, kettő- és négykerék-hajtású, valamint olyan is, amelyiknek nemcsak hajtott, hanem kormányzott is mind a négy kereke.
Vendéglátóink mindent megengedtek a pályán, de szigorúan tilos volt kikapcsolni az elektronikus menetstabilizálót,mely kerekenkénti fékezéssel is képes korrigálni a vezető hibáit, természetesen a fizikai határokon belül. Van, amelyik cég ESP-nek nevezi, van, amelyik DSC-nek, a stuttgartiak is levédették sajátjukat: a PSM a Porsche Stability Management rövidítése, de a cég előszeretettel használja az azonos kezdőbetűkből kreált Please, save me kifejezést is. A technikához intézett vészhelyzeti fohász azt jelenti: Kérlek, ments meg! Az, hogy mennyire fontos a rendszer, a vizes gyantás pályán rendezett gyors drift tanfolyamon tapasztalhattuk meg, néhány kör erejéig kikapcsolt PSM-mel is.
A Porsche vezetési akadémia instruktorai, Paul Denby és Marion Pasic türelmesen elmagyaráztak és megmutattak mindent, ami belefért a kétnapos tréningbe. A konvoj élén haladva megmutatták az ideális íveket, fékezési és kigyorsítási pontokat, miközben elmagyarázták, hogy a túl korai vagy késői ívkezdésnél és kigyorsításnál rosszabb lesz a köridő, ráadásul a hibás korrigálásnak súlyosabb következményei lehetnek.
Futam után értékelték a mezőnyt |
A teljes Porsche-kínálatot vezethettük, ráadásul esős pályán is, ahol a PSM-nek köszönhetően a határozottan farnehéz 911-es is kezes bárányként viselkedett. A sokadik kör után már nagyon biztosnak éreztem a kormányforgatást.
Aztán jött a piros Porsche, majd a fekete leves, vagyis az értékelés, belső kamerás felvételek és telemetriai adatok alapján. Azt eddig is tudtam, hogy messze elmaradok az autó 560 lóerőnyi képességeitől meg a pálya lehetőségeitől, de az is kiderült, hogy nemcsak gázadáskor, hanem fékezéskor is. Finoman fogalmazva is, nagyon vigyáztam az autóra.
Nem bántam meg, mert egyben vittem vissza mindegyiket a bokszba, ami nem mindenkinek sikerült. Lesz folytatás, ígérték a gyáriak. Rám fér, és bár nem én voltam a pálya ördöge, azért azzal el kell dicsekednem, hogy a negyvenfős nemzetközi mezőnyben megnyertem a szlalomversenyt. A jutalom egy 911-es Porsche volt, pont a kedvencem, és pont akkora, hogy még elfért a bőröndben.