Párizs: közlekedési forradalom

Bringák után bérelhető villanyautókkal is megpróbálják csökkenteni a szmogot és a közlekedési dugókat a franciák és a németek.

Kéthónapos próbaüzem után 250 villanyautó kezdte meg működését a héten a francia fővárosban és 45 környező településen. A környezetbarát szolgáltatás keretében a felhasználó a legközelebbi Autolib-ponton ülhet gépkocsiba, majd használat után egy másik kölcsönzőhelyen adhatja azt le.

Ehhez is kell jogosítvány és a kaucióhoz szükséges bankkártya, melynek éves díja 144 euró. A bérlettel rendelkezőknek az első félóra használatáért 5, a másodikért 4 eurót kell fizetni. Aki heti (15 euró) vagy napi (10 euró) jegyet vásárol, annak az első félóra használata 7, a második 6 euróba kerül. A hétfői hivatalos indulás előtt már hatszázan váltottak éves bérletet, a városvezetés azonban legalább 80 ezer előfizetőre számít. A bérbicikliket negyedmillió párizsi használja rendszeresen.

Egyelőre egy ponton csak egy villanyautó áll rendelkezésre, de 2012. májusára már 1200 kölcsönző helyen már háromezres Autolib-flotta vár bevetésre. A négyüléses Bluecar bérautók lítium-fém-polimer alapú akkumulátorait négy óra alatt lehet feltölteni, ezzel 250 kilométeres útra képesek, ha kell 130 km/órás sebességgel.

A mágneses kártyával nyitható villanyautók elindításához vagy segítségkéréshez a sofőr egy gomb megnyomásával léphet kapcsolatba a 24 órában működő központtal. A villanyautó lerobbanása esetén ingyen taxi érkezik az utasokért. A Ile-de-France régió - amelyhez a francia főváros és a környékbeli települések tartoznak - határait azonban tilos a Bluecarokkal átlépni. Az autó mozgását GPS-rendszeren keresztül figyeli a központ. A villanyautók igénybevétele előtt a felhasználó lefoglalhat kölcsönzőhelyet az érkezés közelében. Amennyiben nincs hely azon a környéken, akkor a GPS segítségével a központ megkeresi a legközelebbi üres helyet a parkoláshoz és odairányítja a sofőrt.

Az ötletgazda Bertrand Delanoe párizsi polgármester szerint a közlekedési forradalom minőségi változást hoz majd a város életében, mert kisebb utazásoknál bérelt kocsi használatára ösztönöz, ezzel tehermentesíti a közlekedést, miközben biztosítja az autózás kényelmét és autonomiáját.

A Bluecar megvalósításának közel másfél milliárd eurós beruházását a francia Bolloré cég finanszírozta és Pininfarina olasz céggel közösen készültek a villany-minik, a párizsi önkormányzat 35 millió euróval támogatta a projektet. A cél az autózás kényelmének biztosítása azoknak, akik szívesebben járnak gépkocsival. Egyrészt a gépkocsival rendelkező párizsiakra (a lakosság 42 százaléka), valamint főként azokra a jogosítvánnyal rendelkező fiatalokra számítanak, akik még nem szánták el magukat az autóvásárlásra. De a turistáknak is természetesen rendelkezésre áll az olcsó városi autózás.

Az Autolib árszabási rendszere, a bérbiciklik mintájára egyértelműen a rövid idejű, egy óránál rövidebb utazásokat ösztönzi. Egynapos kölcsönzésre is van lehetőség, de nem ennek az elterjedése a városvezetés célja. "Kiváló közlekedési lehetőség a rokonokat hazavinni a pályaudvarról vagy a repülőtérről. Odafele az ember kimehet valamelyik tömegközlekedési járművel, hazafele pedig villanyautón viszi a családot" - hangsúlyozta Annick Lepetit, a projektért felelős önkormányzati képviselő.

A teljesen önkiszolgáló, közel 20 ezer kerékpárral rendelkező bérbicikli-hálózattal ellentétben a villanyautók kölcsönzését a Bolloré 1500 munkatársa segíti a kölcsönzőhelyeken. Ők végzik az autók karbantartását is. Ennek éves költségét 100 millió euróra becsüli a cég, amely azt reméli, hogy a hálózat hét év alatt válhat rentábilissá.

A németek is fronot nyitották a bérelhető villanyautózásban: az Essen után négy másik városában is igénybe vehető szolgáltatás célja, hogy felmérje a keresletet, tesztelje az újítás életképességét és alkalmasságát, valamint eleget tegyen a környezettudatos közlekedés megvalósításának.

Carolin Reichert, a RWE területi vezetője szerint az elektromos autók megoldást kínálhatnak környezeti problémáinkra. A tesztelés során érkező pozitív visszajelzések meggyőzőek voltak, így már lehetőség van az autók mindennapi életben történő kipróbálására, mely a Sixt-tel együtt vált megvalósíthatóvá. Az 59-79 euró/nap díjért bérelhető kisautók mellé használati útmutatóval is segítik a tankolást a Sat Navs műszer segítségével. A 4 cent/km elektromos költséggel üzemelő járművek a közlekedés újfajta lehetőségét kínálják.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.