Páncélautóterv egy rubelért
Évtizede indult, és még mindig csak döcög az orosz protokollkonvoj zászlóshajójának fejlesztése, pedig már jelentős kormányzati támogatást is kapott. Nem véletlenül, hiszen közismert az elnök rajongása az autók iránt: Putyinnak van egy 1956-os fehér Volgája, amivel 2005 májusában Bush elnököt is fuvarozta a Novo Ogarjevó-i rezidencia parkjában, sőt néhány percre átengedte a vezetést amerikai kollégájának. Olykor beül saját Lada Nivájába, amelyet GM Chevy-motor hajt, vagy autópálya-avatáskor vezet Lada Kalinát, premieren Grantát, ám hétköznapokon páncélozott Mercedest használ. A Kreml protokollflottájában német limuzinok és terepjárók szolgálnak, de már tervezik a lecserélésüket hazai gyártású változatokra.
Egyelőre még csak számítógépes grafikán látható a megálmodott modell Cardesign |
Igaz, az sem lesz teljesen orosz gyártmány, mert azt már kiszámolták, hogy jóval olcsóbb kész motort és automata sebességváltót beépíteni. Az első formatervek nemzetközi pályázaton születtek, és sokáig úgy nézett ki, hogy nagyobb az esélye a versenyt meghirdető Marussia csapatának Forma–1-es világbajnokságot nyernie, mint hogy sorozatgyártásra kerüljön a győztes által megálmodott ZIL.
A vázlatok tényleg látványosak voltak, magyar anyag is a döntőbe jutott. Számítógépes grafikán persze nem nehéz elnöki limuzint varázsolni a Kremlbe, amelynek vezetése évtizedeken át hiába próbálta hazai gyártású autókba átültetni az apparátust.
Az orosz ipari minisztérium már kiírta a közbeszerzési pályázatot: az a cég kapja a megbízást, amelyik nyolcmilliárd rubelért (32 milliárd forint) kidolgozza a terveket, és 2016. december 31-ig legyártja a protokollflotta járműveit, melyek között elnöki limuzinnak, kísérő terepjárónak és mikrobusznak is lennie kell. A nemzetközi pályázatot szervező Marussia Motors az eddig elkészült fejlesztési dokumentációt jelképes összegért, egyetlen rubelért átadta a NAMI állami járműtervező intézetnek.
Korábbi próbálkozások ZIL-jelvénnyel és orosz hajtóművel |
Lehet, hogy az orosz csapat most nagyobb sikerrel jár, mint a három éve bemutatott próbadarabbal, a ZIL-4112-sel, ami hét évig készült, és hétszázezer eurónyi rubelt költöttek a fejlesztésére. Hat ajtó, négy kilincs: a golyóálló üveggel elválasztott utastérben fűthető, hűthető, masszírozós és fekvőhellyé alakítható hátsó ülések és bárszekrény.
A villanymotoros függönyökkel pillanatok alatt sötétíteni lehet az utasteret, melynek monitorján azt is látni, hogy mi történik az autó környezetében. Támadás esetén a hermetikusan zárt belső tér a csomagtérben elhelyezett palackból jut oxigénhez, meneküléskor pedig a hátsó dupla szárnyas ajtók szolgálhatnak fedezékül. A műszerfal órája 260 km/órás tempóig jelez. A Zil a V8 hengeres, 7,7 literes, 400 lóerős teljesítményű motorjával kétszáz feletti tempóra képes, ami azért nem kis teljesítmény a 6,5 méteres és közel négytonnás kocsitól. A hasonló méretűeknél kétszer nagyobb súly a különleges védelemmel magyarázható: az aknatámadásnak is ellenálló padlóvédelem, a golyóálló üvegek és karosszériaelemek alaposan felhizlalták az autót, amelynek fogyasztása meghaladja az ötven litert.