A világ végére mennek a nagy P-ért

Amelyből három is van. Három P, vagyis padlás, pince és pajta, a régiségek gazdag lelőhelye, mely kiapadóban van ugyan veterán autós és motoros szemmel, de azért olykor hasznosítható terület. 

Az úgynevezett 3 P a veteránosok szótárában padlást, pincét, pajtát jelent, vagyis olyan lelőhelyeket, ahol motorokat, olykor még autókat és egyéb régiséget lehet találni. Pontosabban csak lehetett, mert fogynak a veteránok bányaterületei, ahonnan a másoknak lomokat, nekik kincseket jelentő alkatrészeket lehetett gyűjteni. Vannak olyanok, akik nemcsak forrásnak, hanem kiállítóteremnek is használják a padlást.

Régi magyar darabok a padláson
Régi magyar darabok a padláson
Boros Jenő / Népszabadság

A műszaki könyvkiadás apostolának is tekinthető Maróti házaspár üzlete, lakása és kollekciója is egy helyben található. Padlásukon több mint hatvan régi magyar motorkerékpár parkol gyönyörűen, alaposan, szakszerűen és hitelesen felújítva. Ezt nemcsak a jármű-restaurátor-tulajdonos állítja, hanem a Muzeális Minősítő Bizottság szakvéleménye is. Hidvégi János muzeológus és Szabó Tamás, a Mavamsz képviselője az értékes kétkerekűek kímélése érdekében a kiállításnak helyet adó padlásmúzeumban vizsgálta át a gépeket. Erre lehetőséget ad a minősítő bizottság szabályzata,mely természetesen nem mentesít a megfelelő műszaki eszközök helyszínre telepítésétől, ami feltétele a szakszerű értékelésnek. Ez azért is nagy segítség, mert olyan kiállítási anyagról van szó, melynek darabjait nem állítják forgalomba, hiszen elsősorban technikatörténeti értékekről van szó.

Maróti József lapunknak elmondta, hogy egyre több magángyűjtemény van Magyarországon, maguk pedig példát szeretnének mutatni. Az értékteremtés és megőrzés mellett az ismeretterjesztést is kiemelt fontosságúnak tartják, ezért részt vesznek szakmai kiállításokon és rendeznek vándortárlatokat is, sokszor mennek oktatási intézményekbe, ahonnan gyakran érkeznek iskolás csoportok a varázsgarázs padlásra. A 2002-ben létrehozott gyűjtemény nyilvános és bárki által látogatható, megbeszélésre tárlatvezetéssel tekinthető meg a magyar motorkerékpár-gyártás gazdag története. A kiállítás legújabb magyar darabját azonban külföldről szerezték be. A restaurálással és annak oktatásával is foglalkozó Maróti József Ausztriában talált rá a 350 SV Méray motorkerékpárra, melyet Csonka János üzemében gyártottak, feltételezhetően 1936-ban, és legfeljebb ötvendarabos sorozatban – ezekből kettő komplett.

Cegléden is van veteránszalon, ez volt az országban az első. Itt az emeleti szinten motorkerékpárok sorakoznak, s ennek része a dr. Leitner József által elkezdett és immár kibővített Jawa kollekció. A 600 négyzetméteres területen autók is helyet kaptak. Ezzel megvalósult a Technika Invest tulajdonosa, Kővári Pál álma: a Veteránjármű Szalon minden hónap második szombatján 9-től 12-ig vagy előzetes egyeztetés alapján látogatható.

Minden gyűjtő dilemmája, hogy miként újítsanak fel egy régi járművet: szakemberek szerint ez attól függ, milyen célra szánják. A lényeg, hogy dokumentáltan és lehetőleg az eredeti állapotnak megfelelően kell restaurálni minden darabot, akár kiállításra, akár hétköznapi használatra akarják megőrizni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.