Padlásjárás után benzingőzös időutazás

Száznál több veterán jármű a százévesnél öregebb Velodrom Millenáris ferde pályáján, igazi old timer buli kerékpárokkal, motorokkal és autókkal. Sokat spórolhatnak a nézők, ha régi ruhákba öltöznek.

Stéher bemutató, egy a sok izgalmas szombati eseményből. De mi is az a stéher: klasszikus sport a motorvezetéses kerékpárversenyzés, méghozzá látványos, 45 fokos döntésű bringapályán. A kerékpárversenyekhez épült Velodrom Millenárison szombaton főleg háború előtti, kis súlyú, sportos autókkal, motorokkal és 50-es, 60-as évekbeli klasszikusaival vonulnak végig hazai és külföldről érkező tulajdonosaik.

Minden együtt lesz: hang, látvány, benzingőz, hiszen a régi járgányok, működés közben a legcsodálatosabbak. Több mint 130 jármű látható majd az eseményen, Svájcból, Ausztriából, Németországból, Szlovákiából és Csehországból is jönnek részvevők.

A szervezők egyik fő célja az időutazás, az 1900-as évek hangulatának megteremtése a 70-es évekig bezárólag, ezért nem csak a részvevőktől elvárás a korabeli ruházat, hanem a látogatókat is rá szeretnék venni arra, hogy járuljanak hozzá a korabeli atmoszféra megteremtéséhez. Aki szívesen elmerül egy nap erejéig a múltban, annak érdemes megnézni a padláson megbújó régi ruhákat is, mert akkor 2500 forint helyett csak ezer forintot kell fizetnie a belépőért.  A Millenáris Velodrom Pesten van, Zuglóban, a Budapesti Olimpiai Központ területén, (1146 Budapest, Szabó József utca 3., szemben a Récsei üzletközponttal). Kevesen ismerik, pedig nem újdonság, sőt! A létesítmény több mint 100 éves.

Miket látni, hallani majd?

Maserati 8CM (ex Festetics) versenyautó (1933)

A 18 példányban készült Maserati versenyautót Gróf Festetics Ernő 1937-ben vette egy svájci csapattól. Rögtön átfényeztette a magyar színekre és benevezte több hazai és nemzetközi versenyre. Az akkoriban híres, mára azonban feledésbe merült gyóni egyenesben (ma az 5-ös út része Dabas mellett) sebességi rekordfutamon is száguldott a 750 kilogrammos, nyolchengeres, 230 lóerős rakéta. Ahogyan manapság, akkoriban is sokat változtattak a tapasztalatok alapján a versenyistállók, úgy ezt is folyamatosan fejlesztették. Mostani tulajdonosa – pénztárcáját nem kímélve - az 1937-es állapotra restauráltatta és az utóbbi években rendszeresen vesz részt versenyeken. A Velodrom Millenárisra azért is nevezett, hogy stílszerűen bemutassa és lefotózza az egykori budapesti versenyek helyszínein.

Bugatti Typ 43 (1927) és Typ 40

Az áprilisi Oldtimer Expo után ismét Magyarországra látogat az osztrák Bugatti Club tagjai közül két autó. Közülük az 1927-es Typ 43 részt vett az 1931-es Le Mans-i 24 órás versenyen Renée Dreyfuss-szal a volánja mögött. A jelenlegi tulajdonos eredeti gyári alkatrészekkel restaurálta teljes egészében. (2262 ccm, 185 LE).

BMW 327 (1939)

A sportsikereiről híres 328-as modell testvérét kétliteres, 55 lóerős soros hathengeres motor hajtja. A háború előtt 1400 példányban épült, majd az újjáéledő gyár romjain további 500 példány készült. A németországi műhelyben felújított ritkaság, a kevés megmaradt példányok talán legszebbike. Szülőhazájában külön klubja működik a típusnak. A magyarországi tulajdonos féltve őrzött gyűjteménye darabjaként eddig nemigen volt közönség előtt. A Velodrom Millenárist azonban kihagyhatatlan lehetőségnek érezte, így szombaton megcsodálhatjuk „élőben” is a rendkívül szép, esztétikus vonalakat.

Adler Junior RennSport (1935)

Ez az egyetlen fennmaradt példány a gyár által épített 4 darab versenyautóból. 1935-ben 15 kategóriában javította meg a sebességi világrekordot. (995 ccm, 30 LE). Frissen elkészült restaurálása után a Velodromban lesz első próbaútja.

 Volkswagen 1200 / Bogár (1957)

Ez a Bogár 1972-ben került be az országba, ahol a nyolcvanas évek közepén motorhiba miatt leállították. Az elkezdett felújítás félbe maradt. Jelenlegi tulajdonosa 1993-ban vásárolta meg, felújítása 1995-ben fejeződött be. Számos korabeli extra alkatrésszel és kiegészítővel rendelkezik: Porsche 356 kerekek, Abarth kipufogó, Nardi kormány, stb. A jármű FIVA minősített. (1192 ccm, 30 LE)

A Magyarországi Bogarasok Klubja mintegy 10 járművel képviselteti magát az eseményen, a VW Bogár különböző modelljein kívül Karmann Ghia-kkal és egyéb VW típusokkal is jelen lesz.

Historic versenyautók

A 70-es években a Főtaxi ralijának részvevői egy prológ keretében már voltak a Millenárison. Ennek felidézésére most ismét meghívást kaptak az akkori idők versenyautói, hogy békésen körözgetve tisztelegjenek a betonpálya múltja előtt.

 

Skoda 110 Rallye 717/A2 (1973)

Eredeti gyári versenyautó. A Mlada Boleslav-i gyár a '70-es évek elején készített 200 db, az akkori FIA J függelék előírásai szerinti, kimondottan rallyeverseny céljaira használatos járgányt, 110 Rallye, 120 Rallye és 130 RS típusjelzéssel. A Budapesti Volán Autós Szakosztály a Balatoni - Sándor páros részére vásárolt ezen típusokból. Ez a 110 Rallye a páros által használt egyik jármű. A Balatoni - Sándor páros 1974-ben az akkori 120 Rallye autójával a Magyar Népköztársaság Rally Országos Bajnokságának Abszolút Bajnoka volt. Az itt szereplő autó az FIA HTP 23872 számon regisztrált versenyautója. (1107 ccm, 72 LE)

 

Renault 5 Alpine Gr2 (1983)

Az autó Ferjáncz Attila 1980-ban használt Gruppe 2-es versenyautójának másolata. Ez egy épített járgány, sajnos az eredeti "Ferjánczos" már elpusztult, de sok alkatrésze ebben az autóban tovább él (pl. motor, kormánymű, lámpák, kerekek, futómű egyes alkatrészei stb.). A kocsi restaurálása 2010-ben kezdődött, és idén lett kész. A munkálatok során előkészítették arra, hogy megfeleljen az FIA Historic Rallye szabályok elvárásainak. (1400 ccm, 110 LE)

 Motorkerékpárok

 Laurin&Klement "BZ" motorkerékpár (1902)

"A Laurin & Klement gyár az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legjelentősebb motorkerékpár-és autógyártó cége volt, a Puch nagy vetélytársa. Első motorkerékpárjukat 1899-ben készítették, az első automobilt 1906-ban. Később a cég beépült a Skoda fegyver- és
acélművekbe, így a járműtörténelem a Skoda járművek ősének is tekinti a gyárat. Ez a példány 1902-ben készült, a hátsó kerekét bőrből gyártott lapos szíj hajtja a főtengelyről közvetlenül, sebességváltó beiktatása nélkül. A jármű a 80-as években került elő teljesen roncs állapotban Magyarországon. 2004-ben láttak hozzá a restauráláshoz és mintegy 8 hónapon keresztül dolgoztak rajta. Teljesen üzemképes, a korabeli eredeti technikai felszereléseivel működtetve." (331 ccm-es négyütemű benzinmotor, 2,25 LE teljesítmény).

Indian Scout 101 (1929):

"A 101-es Scout az Indian egyik legjobb és leghíresebb modellje, amelyet megbízhatósága, stabilitása miatt a rendőrség éppoly szívesen használt, mint a vásári mutatványosok a "halálkatlanokban". 1928 és 1931 között gyártották. A bemutatott példány európai változat Bosch magdinóval szerelve, Magyarországon került forgalomba, 1982 óta van a jelenlegi tulajdonosnál." (750 ccm-es 4ütemű benzinmotor, 18 LE, 3 fokozatú váltó.)

 Benelli 250 versenymotor

1936-os évjáratú, 250 köbcentis négyütemű olasz motorkerékpár. Érdekessége a fogas kerekkel vezérelt  felülfekvő vezérműtengely. Sebességváltója 4 fokozatú, láb kapcsolású és az angol motorokkal megegyező módon a motor jobb oldalán helyezkedik el. Meg kell említenünk a motor hátsó rugózását is, melyet ebben az időben csak verseny és drága utcai motorokon lehetett fölfedezni. Ez a példány nagy nehézségek árán született újjá 2002-ben. Sok gond volt a motorjával és a hátsó rugózásával. Többszöri megszorulás és dugattyútörés után azonban sikerült a problémákat végleg kiküszöbölni és az elmúlt években több versenyen is szép eredménnyel teljesített. 2008-ban az ausztriai Grossglockner Trophyn, Európa legkeményebb és leginkább gépet próbálóbb hegyi versenyén, ahol a 350 köbcentiméteres kategóriában erős középmezőnyben teljesítette a 12 km-es távot és a mintegy 1500 méteres szintkülönbséget ifjabb Sajben Jánossal a nyergében.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.