Öv nélkül most is halálos

A közrendre és a közlekedési fegyelemre kényes országokban a filmforgatásokon is betartják a szabályokat: a bűnözők üldözése közben is becsatolva száguld autójában a szuperzsaru, a Texas Rangers vagy az NCIS-ügynök, már csak azért is, hogy az akció végén is életben legyen.

 

 

1960-ban még nem volt biztonsági öv a versenykocsikban
1960-ban még nem volt biztonsági öv a versenykocsikban

Autóinkkal száguldunk ugyan, de a közlekedési kultúrát illetően csak kullogunk az európai utakon: a legutolsó (2013-as) felmérések szerint a hazai autósok 44 százaléka köti be a biztonsági övet, ha az első ülésen ül, s 60 százaléka, ha a hátsókon. Ez kétségtelenül javuló tendencia az előző évekhez képest, de messze elmarad például a franciák, a svédek és a németek 98 százalékos arányától.

Amennyiben itthon sikerülne 95 százalékosra növelni a bekötési arányt, akkor szakértők szerint évente ötvennel kevesebben halnának meg a magyar utakon, és kétszázzal kevesebb lenne a súlyos sérülések száma is. Főleg lakott területen mellőzik sokan az övet, autópályán valamivel magasabb az azt használók száma. Dr. Holló Péter, az MTA Közlekedéstudományi Bizottságának tagja lapunknak elmondta: jelentős javulás figyelhető meg a hazai közlekedési fegyelemben.

A fejlődés szerinte a szankcionálásnak, vagyis a gyakoribb és szigorúbb rendőrségi ellenőrzésnek köszönhető, valamint az előéleti pontrendszer bevezetésének. A közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma az 1990-es 2432-ről 2013-ra hatszáz alá csökkent, de tavaly 626-ra emelkedett. Az ETSC (European Transport Safety Council) adatai szerint 2012-ben 12 345 ember halt meg az EU-országok útjain, ami jelentős javulás a 2001-es év 27,7 ezer áldozatához képest.

Ebben szerepe volt a biztonságosabb autóknak, ám hiába a sok légzsák, becsatolt öv nélkül hatástalan a rendszer. Az Európai Unió által készített elemzés szerint ugyanebben az időszakban 8600-an annak köszönhetik az életüket, hogy becsatolták a biztonsági övet, s 900-an túlélhették volna a balesetet, ha bekötik magukat. A tanulmány szerint a francia utak háromszor, a belgák kétszer veszélyesebbek az uniós átlagnál, a legbiztonságosabbnak értékelt brit utakon 2,1 milliárd vezetett mérföldre jut egy halálos áldozat, második helyen Svájc áll.

 

Amerikai autópóló a múlt század elejéről – öv nélkül most is veszélyes
Amerikai autópóló a múlt század elejéről – öv nélkül most is veszélyes

Az EU célul tűzte ki, hogy 2020-ra senki ne haljon meg közlekedési balesetben. Ehhez fontos volna a jó példa is, de ezzel errefelé adósak vagyunk: Orbán Viktor egy felvétel tanúsága szerint úgy vezette az emlékezetes márciusi havazáskor az autóját, hogy nem volt becsatolva a biztonsági öve, mindezt a belügyminiszter társaságában. Habony Árpád és Andy Vajna ugyancsak bekötetlenül autózott, ám eddig megúszták némi publicitással. Nem volt ilyen szerencsés a honvédelmi miniszter, aki utasként autózott bekötetlenül, és az MTI híre szerint a Nógrád megyei Nagylóc közelében sérült meg súlyosan 2013. szeptember 19-én.

Több közlekedési balesetben is úgy haltak meg a magyar utakon, hogy fejükkel a szélvédőnek csapódtak, vagy kirepültek az autóból és kamion alá zuhantak, miközben az autó utastere teljesen épp maradt az ütközéskor vagy boruláskor. Hasonló a helyzet a taxiban, ahol az utas hiába köti, kötné be magát, ütközéskor biztos többszörösét kapná a sofőr tömegének.

Tévhit, hogy ha nem kötjük be magunkat, csak önmagunkat veszélyeztetjük – az új európai buszok utasülésein is kötelező tartozék a biztonsági öv, amit kevesen használnak, pedig ezzel másokat is veszélyeztetnek, mert egy borulásnál egymást nyomják agyon, miközben a rosszul rögzített csomagok is súlyos sérüléseket okozhatnak. Ha valakire nem hatnak az ilyen érvek, és megfeledkezett volna Diana hercegnő és Dodi al-Fayed tragédiájáról, akkor gondoljon a zsebére: lakott területen belül 15 ezer, azon kívül 30 ezer, autópályán pedig 40 ezer forint a be nem kapcsolt öv büntetési tétele.

Régi és nem felesleges darab

Az első biztonsági övet Baker versenyautóban használták 1902-ben. Az amerikai Nash márka az ötvenes években épített autóiba kétpontos hevedereket, melyek 1955-ben már gyári tartozékai voltak az európai Fordoknak. A Volvo 1957-től szállította hárompontos biztonsági övvel autóit, a Ford pedig tavaly óta gyárt légzsákos biztonsági öveket.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.