Opel Astra az Év autója

 Néhány órával a filmes után az autós Oscar győztesét is kihirdették: a megújult Év autója díjat a az Opel Astra kapta, ebben az autóban is van magyar munka, hiszen motorja Szentgotthárdon készül.

 

 

Gyártó / Forrás

A filmes után az autós Oscar győztesét is kihirdették ma: a megújult Év autója díjat a az Opel Astra kapta, ami azért is jelentős, mert testvérmodelljéhez, az Egyesült Királyságban készülő Vauxhall Astrához hasonlóan ennek motorjait is Szentgotthárdon gyártják.

Volt némi változás az alapszabályban: eltörölték a minimális gyártási darabszámot, ami korábban még ötezer autót jelentett, így már olyan ritkaságok is bekerülhetnek a döntőbe, mint a Bugatti és Porsche, vagy a tüzelőanyag-cellás Toyota Mirai. De nem kerültek, mert a sorompó felengedése után sem szabadult el a pokol és a zsűritagok józan modelleket választottak az újdonságok közül.

A harmincötös listát már az év végén alaposan megrostálta a 22 ország 58 szakújságíróját tömörítő Év autója zsűri, melynek titkos szavazása után hétre szűkült a döntős mezőny és szoros versenyben lett első az Opel Astra, megelőzve a Volvo XC90-est.

A 20156-OS ÉV AUTÓJA

SZAVAZÁS VÉGEREDMÉNYE

         (pont)

Opel Astra 309

Volvo XC90-es 294

Mazda MX-5-ös 202

Jaguar XE 163

Audi A4-es 189

Skoda Superb 147

BMW 7-es 143

 Forrás: COTY

Tehát a listán szerepelt minden idők legnépszerűbb roadsterének legújabb változata, és a kétüléses Mazda MX5-össel együtt szerepelt még kompakt tömegmodell, két szedán, két luxuslimuzin és egy sportterepjáró. Tavaly a VW Passat lett az első.

A genfi nemzetközi szalon keddi nyitása előtti napon hatodszor hirdettek győztest a Palexpóban: a 2016-os Év autója címet és a megújult trófeát az Opel Astra kapta. A Car of the Year a legrégebbi járműipari díj: az autós Oscarként is emlegetett trófeát 1962-ben alapította a holland Auto Visie főszerkesztője, a 2002-ben elhunyt Fred van der Flugt.

Gyártó / Forrás

A genfi díjkiosztó apropóján nyilatkozott a NOL-nak az Év autója zsűri két magyar tagja, Gajdán Miklós, az autó magazin vezető szerkesztője és Csikós Zsolt a totalcar munkatársa, akik elmagyarázták, miért és hogyan osztották szét a 25 pontot.

Csikós Zsolt:

Két pontot adtam az Audi A4nek, mert kifinomult, finoman rugózó, csendes, jól átgondolt, a méretéhez képest tágas és hihetetlen minőségben kivitelezett – ezek az első gondolatok, amik beugranak az A4-es értékelésekor. De a vezetési élmény közel sem mondható izgalmasnak, kívülről nézve pedig nagyon is könnyű összetéveszteni az elődjével – vagy igazából, bármelyik mai Audi-szedánnal.

Két pontot kapott a BMW 7-es is, mely soha nem emelkedett még ilyen magasságokba, de még mindig nincs eléggé fent, hogy utolérje a kategória legjobbját. Lenyűgöző kényelmi extrák, fenséges minőség, nagy mennyiségű tömegcsökkentő szénszálas műanyag a karosszériában és szenzációs motorok. De a rugózás nem olyan kifinomult, mint kellene (az összes változat szériában légrugókkal készül), a rövid tengelytávú kivitelekben nincs is elég hely a hátsó üléseken.

Két pontot kapott a Jaguar XE, mely isteni kinézet, nagyrészt alumíniumból készülő karosszéria, a kategória legélvezetesebb vezethetősége, fotelkomfortosságú ülések és ütős motorok – az XE abszolút nyerő kombináció. De biztosan? A dízel nyers és zajos, a hátsó üléseket kritikusan kevés a hely, a belső tér kopár és akadnak vele minőségi problémák is. És még valami: a sok alumínium ellenére ez az autó közel sem lett pehelysúlyú.

Nyolc pontot kapott a Mazda MX-5-ös, melynél felesleges hosszúra nyúlt dicséretekre pazarolni a helyet: 2016-ból az MX-5-re emlékszünk majd. Sőt, még az is megeshet, hogy ez lesz az évtized legemlékezetesebb autója, annyira tökéletesen tesz mindent, amire tervezték. Az MX-5 az autógyártás legmagasabb művészi szintre emelt alkotása, korábban nem volt ilyen, mostantól pedig nagyon nehéz lesz felülmúlni. És ahhoz képest, amit tud, nagyon olcsó is.

Öt pontot kapott az Astra, mert hosszú szünet után az Opel kulturált és erős motorokkal, könnyű karosszériákkal, felhasználóbarát fedélzeti rendszerekkel és extra igényes, de vegyesbolti áron kínált opciókkal tért vissza az élvonalba. Az Astra K az új fejlesztések olvasztótégelye: belül tág, vezetni jó, s megtömték intelligens elektronikákkal. Kár, hogy a formaterve zavarosabb lett, újdonságainak jó része pedig már elvárás a kategóriában.

Kettő pontot kapott a Skoda Superb, melynek új dizájnja nagyon karakteres, miközben megtartotta elődjének híres erényeit is. Páratlan méretű belső tér, barlangszerű csomagtartó, sok-sok kedves apró részlet, mint a hálórendszer a raktérben, az esernyő az ajtóban, a szemeteszacskó-tartó... De az úttartás mélyen átlagos, a belső kivitel nem sokkal jobb egy kisautóénál, s az ülések sem túl kényelmesek.

Négy pontot kapott a Volvo XC90-es. Hogy miért is? Mert nincs ma a szabadidőautó-piacon, ami versenyre kelhetne magasztosságával. A belső tér a jó ízlés temploma, az igényes részletmegoldások mintha egyenesen egy ékszerboltból érkeztek volna bele. De csak négyhengeres motorokkal készítik, tehát elfelejthetjük az elegáns, finom, izgalmas hangú öt-, hat- és nyolchengereseket. A rugózás olykor zötyögős, máskor hullámzó, s a hagyományos kezelőszervek közül egy kicsit már túl sokat is átvittek a táblagépszerű érintőpanelre.

Gajdán Miklós:

Szokás szerint sokat vívódtam, melyik típust tegyem az élre és hogyan soroljam be mögé a többit. A legnagyobb gondot az okozta, hogy a műszaki tartalmat, az innovációt tekintsem-e elsődlegesnek, vagy azt is vegyem figyelembe, hogy mindezt milyen áron kínálják? Végül az utóbbi mellett döntöttem, és az adható maximális tízből hét ponttal jutalmaztam az Opel Astrát. Értékeltem benne, hogy teljesen új autó. Friss fejlesztésű a padlólemeze és a motorjai is alig egy-két évesek, vagyis a legutóbbi idők legmodernebb egységei: már a benzinesek is turbófeltöltésesek és közvetlen befecskendezésesek, továbbá részleteikben is a legkorszerűbb megoldásokat hordozzák. Ugyanakkor az Astrához olyan modern megoldások is megvásárolhatók, mint az okosan működő ledes fényszóró, vagy az (hozzánk csak később megérkező) On Star szolgáltatás, amely révén nem gombok nyomogatásával, hanem szóban, egy valódi, hús-vér ügyintézőtől kérhetünk segítséget, ha bármilyen gondunk van. Lényeges előrelépés – bár sok más márka már korábban áttért rá – a gombokat felváltó érintőképernyős kezelőfelület, amely mirrorlink szolgáltatást is nyújt, így nem kényszerülünk gyári navigáció megvásárlására, hanem használhatjuk a saját mobilunkban lévőt is.

Ugyanakkor az új Astra autóként sem utolsó. Az új padlólemeznek köszönhető tömegcsökkenés miatt jóval könnyebb, mint elődje, ami jót tesz a vezethetőségnek és a fogyasztás csökkentésének is. A megkönnyebbülés részben a kisebb külső méreteknek is tulajdonítható, ez a lépés azonban nem jelentette azt, hogy az utastér szűkebb lenne. Sőt, még tágult is! A csomagtartó befogadóképessége azonban csak javítókészlettel éri el az átlagos szintet, ami azonban kevés volt ahhoz, hogy eltérítsen döntésemtől. Attól, aminek meghozatala során jelentős súllyal vettem figyelembe, hogy az új Astra – legalábbis európai szinten – elérhető áron kínálja képességeit, így sokan dönthetnek a megvásárlása mellett.

Az Astrához hasonlóan szőröstől-bőröstől vadonatúj fejlesztés a második helyezettem, az általam öt ponttal jutalmazott Volvo XC90. Luxus kivitelű teljes méretű szabadidő-autóról lévén szó, nem mondható el róla, hogy tömegek vásárolják majd, azonban szolgáltatásai és műszaki megoldásai miatt úgy éreztem, helye van a dobogón. Az új technikák közül természetesen több – a márkától megszokott módon – a biztonságot növeli, mint például a nagy ívű kanyarodást segítő rendszer, vagy az útról lefutáskor a borulás következményeinek csökkentését szolgáló rendszer. Mások viszont, mint az LCD műszeregység, vagy az akár kesztyűben is használható érintőképernyő (aminek a menürendszerén még merenghetnének egy kicsit), az autóval folytatott együttélést könnyíti meg. Csakúgy, mint a második üléssor variálhatósága, vagy a feláras légrugózás, ami azt is tudja, hogy gombnyomásra csökkenti a tágas csomagtartó élének a magasságát, így nem kell olyan magasra emelni a csomagokat.

Ugyanakkor az új padlólemez és az új hajtásláncok kínálják mindazt, amit egy korszerű autótól elvárhat a tulajdonosa. A karosszéria olyan merev, hogy éppúgy ellenáll az ütközésnek, mint ahogy biztos alapot ad a futóműnek, és ezzel hozzájárul a jó vezethetőséghez. A motorok takarékosak és kicsi a káros-anyag kibocsátásuk, bár - négyhengeresek lévén – valószínűleg lesznek, akik hiányolják majd a többhengeresekre jellemző hangot, ami még mindig sokak elvárása a kategóriában. Mindennek tetejébe konnektoros hibrid változatot is kínál az XC90-ből a Volvo, így az igazán zöld gondolkodásúak is megtalálhatják a nekik való modellt. És utoljára, de nem utolsó sorban: ha nem is olcsó az XC90, az ár-érték aránya a kategóriájában kedvezőbb, mint vetélytársaié.

A harmadik helyre, négy ponttal egy olyan típust tettem, amely kétülésesként sem széles tömegekhez nem juthat el, sem átütő, vadonatúj műszaki innovációt nem rejt. Ellenben el kell mondanom róla, hogy ha Az Év Autója elbírálásánál a vezethetőség, a vezető számára nyújtott élmény lenne a legfontosabb szempont, akkor a Mazda MX-5-öt tíz ponttal tettem volna az első helyre. Valamint még egy miatt: a kis japán roadster annak is köszönheti, amit tud, hogy valami hihetetlen gondossággal és részletességgel tervezték. Ennek műszerrel, pontosabban mérleggel kimutatható eredménye, hogy a másfél literes motorral hajtott változat tömege alig egy tonna! Mindezt úgy, hogy nyújtja a ma elvárható ütközésbiztonságot.

Ha már a tömegcsökkentésnél tartunk, abban hatalmasat alkotott a BMW is. Az alumínium, acél és karbon keverékéből készült karosszériájú új 7-es annyit nyom a mérlegen, mint egy kerek kategóriával kisebb méretű típus – ami mind a fogyasztására, mind a menetteljesítményeire, mind a vezethetőségére kedvező hatású. S, amint nagy műszaki bravúr a több anyag keverékéből előállított karosszéria, ugyanúgy az egy sor, az autóhoz kínált szolgáltatás is: az előrelátó légrugózás, az LCD kijelzős kulcs, a mozdulatvezérlés, vagy a vezető nélküli garázsba parkolás – bár személy szerint én nem mindegyiket tartom hasznosnak. Luxusautóként is megállja a helyét a tőlem három pontot kapott 7-es: utastere (különösen a nyújtott változaté) tágas, és nagyon szépen kivitelezett, s tele van mindennel, ami szem-szájnak ingere – de természetesen olyan áron, ami csak kevesek számára teszi lehetővé, hogy közelebbi ismeretséget kössenek vele.

Könnyebb lett, mint volt az új Audi A4-es is, amely minden praktikus szempontból kiváló autó. Utastere tágas és a kategóriában legjobb minőségben kivitelezett. Csomagtere hatalmas, motorjai takarékosak, rugózása kényelmes és az úttartása is jó. Szinte minden új elektronikai vezetést támogató és biztonsági rendszer megvásárolható hozzá, mint például az is, amelyik a hátul ülő utasokat figyelmezteti kiszálláskor az esetleg közeledő járművekre. Az új Audi A4 nagyon kellemes, könnyen vezethető utazóautó, vezetési élményt azonban majd a sportkiviteleitől várjunk el inkább. Az A4-nek a BMW 7-essel egyezően három pontot adtam.

Mindennapi használatra, családi autónak ideális a VW Golféval és a VW Passatéval azonos MQB padlólemezre épülő Skoda Superb is, hiszen utastere még a rövid tengelytávú 7-es BMW-énél is tágasabb, csomagtartója (különösen a kombié) hatalmas, rugózása kényelmes, motorjai pedig a maguk nemében mind takarékosak és erőteljesek. Ráadásul az utasterét jó minőségben kivitelezték, és minden vezetést segítő, kényelmi és biztonsági extra megvásárolható hozzá, ami a kategóriában elvárható. Vezetési élményt ellenben ne várjunk tőle, a Superb inkább a praktikusságával szerezhet híveket – én két pontot adtam neki.

Három olyan szempont mindenképpen felhozható, miért is jutott be a hetes elődöntőbe a Jaguar XE. Egyrészt ehhez is kapható mindenféle modern elektronikus rendszer, másrészt vadonatúj fejlesztésű az alumíniumkarosszériája, harmadrészt: a benzines változatok kiváló vezethetési élményt nyújtanak. Utóbbi természetesen összefügg az eggyel előbbivel és valóban kimagasló, ebből a szempontból még a kategóriában e téren etalonnak számító BMW 3-ast is felülmúlja. Az más kérdés, hogy a szintén friss, kétliteres dízelmotorral ez már nem állja meg a helyét – ez a kivitel inkább takarékosságával hívja fel magára a figyelmet. Az XE-nek azért adtam csak egy pontot, mert a többi, főleg praktikus szempontból (minőség, térkínálat, csomagtartó mérete, stb.) inkább átlagosat, mint kimagaslót nyújt – természetesen a saját kategóriáján belül!

 

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.