Nem tagad le hatvan évet

Nevének hallatára is megdobbant a ralirajongók szíve, és látványa is lenyűgöző volt: a legendás Alpine sportkocsival versenyzett egykor a harminckétszeres magyar bajnok, Ferjáncz Attila is.

 

Az ősmodell 110-est idézi a 2016-os Celebration
Az ősmodell 110-est idézi a 2016-os Celebration
 A műanyag karosszériás Renault feltámasztását három éve harangozta be a francia gyártó, mely most publikálta az első képeket is. Az utolsó Alpine 1995-ben készült, a következő széria sorozatgyártása jövőre indulhat, a premiert a tavaszi genfi szalonra ígérik. Az Alpine Celebration nevéhez illően ünnepi darab lesz, hisz az első sportkocsi megjelenésének hatvanadik évfordulóján mutatják be.

 

Az utcai használatra és pályaversenyzésre is alkalmas autót a Renault és a Caterham közösen gyártja majd. A brit manufaktúra évtizedek óta sikeres terméke a Lotus Super Seven utóda. A két cég által alapított vegyes vállalat része a Renault Dieppeben működő üzeme, ahol egykor az Alpine sportkocsikat tervezték és építették. A SAAC (Société des Automobiles Alpine Caterham) cégnél már elkezdték az alumínium vázszerkezetű és kompozit karosszériás könnyű modell fejlesztését, lesz Alpine stílusú Renault és a klasszikus brit formájú Caterham. A középmotoros kocsit 1,6-os és 2 literes turbómotorral lehet majd rendelni 40-50 ezer eurósáron.

A legendás sportkocsi története 1947-ben indult, amikor Franciaország legfiatalabb Renault márkaszerviz vezetője, a 25 éves Jean Rédélé az akkori népautót, a 4CV modellt alakította át versenyautóvá. Abban az évben 2100 készült a bogár alakú Renaultból, a sorozatgyártású típus 750 köbcentiméteres farmotorjának teljesítményét fokozatosan növelte Jean Rédélé, aki először kisebb helyi versenyeken indult, majd 1951-ben győzött a Monte-Carlo Rallye-n, egy évvel később pedig benevezett a másik legendás futamra, a Mille Migliára, amelyen kétszer szerzett kategóriagyőzelmet. Ekkor már a gyári háromfokozatú helyett ötsebességes váltót épített az autó ba. Az 1952-es Criterium des Alpes megnyerése után pedig megszületett az Alpine márka. A hegyi autózást imádó Rédélé nemcsak a motor teljesítményét növelte 21-ről 43 lóerőre, de bogár formájú karosszériát is sportosra cserélte: az olasz Giovanni Michelotti rajzolta meg az eredeti 106-ost.

Az igazi sikert az 1961-ben bemutatott 110-es hozta meg: a műanyag karosszériás autó alapjául az R8-as Gordini szolgált. Elindult az export is, ám némi gondot jelentett, hogy az Alpine cég autóit az angol piacon nem lehetett ilyen névvel forgalmazni, mert a Sunbeam egyik típusát is így hívták. A brit márka később a Chrysler tulajdonába került, majd annak európai részlege a Peugeot, később pedig a PSA Peugeot Citroen tulajdona lett, ezért ilyen néven nem születhet újjá a legendás sportkocsi.

A 110-es csukott Berlinetta és nyitott Spider változatából összesen 7176 készült, ebből 108-at Brazíliában, 102-öt Bulgáriában szereltek össze, többségüket 180 lóerős motorral. Utóda, az 1971-ben bemutatott 310-es kevésbé karakteres sportkocsi lett, ám jól mutatott a Hungaroringen, az 1991-es Truck Trophyn, ahol felvezetőautóként száguldott a repülőrajtoló kamionok előtt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.