Nagy számok autói

A legtöbb gyártó keresi az alkalmat a szereplésre, pláne ha ünnepel, ezért fura, hogy a General Motors visszafogottan publikálta ötszázmilliomodik autójának legyártását: azt elárulta, hogy mikor készült a jubileumi darab, de azt már nem, hogy milyen márkájú modell volt.

Nehéz is kiszámolni, hogy egy konszern pontosan hány autót is gyártott. Itt van például a legfrissebb jubileum: a General Motors túljutott a félmilliárdos darabszámon, ám azóta annyit változott a konszern márkakollekciója, hogy tényleg nehéz az összeadás. A cégalapító William Crapo Durant 1904-ben a Buick, négy évvel később a Cadillac, majd az Oldsmobile, a Pontiac, a Chevrolet és az Oakland márkákkal bővítette a General Motors autóbirodalmát, amelynek 1925-től tagja a brit Vauxhall, a Bedford-ágazat, 1929-től a német Opel, 1931-től pedig az ausztrál Holden.

Később sikerült megszereznie a Saabot és a Hummert, mindezek mellé kreálta a fiataloknak szánt Saturnt, részesedést szerzett az Isuzuban, a FIAT-ban és a Suzukiban, majd mindezektől megvált. Napjainkra a GM-ben maradt a zászlóshajónak számító Chevrolet, valamint a Buick, a Cadillac, az Opel, a Vauxhall, a Holdan és a kínai Wuling. Hogy a felsoroltak közül melyek kerültek bele a General Motors által kiszámolt ötszázmillió autóba, azt nem tudni, de az biztos, hogy világelsőséget jelent a gyártók listáján.

Henry Ford első autójában. Fia, Edsel az 1937-es jubileumi modellben ül
Henry Ford első autójában. Fia, Edsel az 1937-es jubileumi modellben ül

A GM után a 350 milliós Ford, majd egy viszonylag fiatal japán cégcsoport következik. Első autóját nyolcvan éve, a kétszázmilliomodikot 2012 júliusában gyártotta le a Toyota, a VW konszern 2014 októberében érte a 200 milliós darabszámot. A háromszázmilliomodik Ford egy különleges Mustang volt, a következő ünnepig a jelenlegi tempóban az amerikai konszernnek ötven évre van szüksége. A Ford-csoport része volt egykor a már megszűnt Edsel és Mercury, a konszern megvált a Jaguar, a Land Rover, a Mazda és a Volvo márkáktól. A Toyotához tartozik a Lexus, a Daihatsu, a Scion és a Hino, a Volkswagenhez az Audi, a Seat, a Skoda, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a MAN és részben a Scania. Elérte a százmilliós darabszámot a FIAT-csoport is (Alfa Romeo, Lancia, Ferrari és Maserati), mely a Chrysler felvásárlásával megszerezte a Dodge és Jeep márkát is.

Fél évszázadon át tartotta a rekordot az első klasszikus tömegmodell: a T Fordból 1908 és 1927 között több mint 15 millió készült, ezt a Volkswagennek 1972 februárjában sikerült túlszárnyalnia: a 2003 júliusáig gyártott Bogárból 21,6 milliót adott el. A világ legnagyobb járműgyártó telephelye, a Bogarairól világhíressé vált Wolfsburgban elkészült a 40 milliomodik VW kocsi. A legnagyobb darabszámban gyártott modellből, a Toyota Corollából 1966 óta 35 millió készült, a második helyen a Volkswagen Golf áll, 28 millióval. A japán márka az első időben orrmotoros volt, a német modell a legelső daraboktól kezdve következetesen fronthajtással készült, vagyis 1974-től azonos a konstrukciója, miközben a japán modellcsalád az Auris típusnevet is beleszámítja összesítésébe. A Peugeot 2008-ban ünnepelte ötvenmilliomodik autóját.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.