Motorgyártó autómárkák
Az egyre keményebb takarékossági programot hirdető autógyártók mindenben próbálnak költségeket csökkenteni, de nem engednek hosszú távú terveikből. Sőt, a 2018-ra meghirdetett fejlesztések között hatvannál több újdonságot sorolt fel például az Audi, miközben évi kétmilliárd eurót faragna le üzemi költségeiből. Vélhetően a jó üzlet reményében bővítette motorkerékpár-gyártással is tevékenységét azzal, hogy megvásárolta az olasz Ducatit az Investindustrial csoporttól, ezzel a Lamborghini és az Italdesign után újabb nagy hagyományú márkához jutottak a németek.
Audi és Ducati tervezésű Scrambler |
Némileg pikáns, hogy a Ducati Moto GP versenycsapatát korábban hivatalos partnerként támogatta az AMG, vagyis a vetélytárs Mercedes. Az 1926-ban Adriano és Marcello Ducati által Bolognában alapított Societaá Scientifica Radiobrevetti Ducati eleinte rádióalkatrészeket, 1949-től motorkerékpárokat gyártott, tavaly 42 ezer darab készült 1100 főt foglalkoztató üzemében, 2011-es forgalma közel félmilliárd euró volt.
A Ducati Corse versenyrészleg eddig tizenhétszer szerzett konstruktőri trófeát a superbike világbajnokságban. Rupert Stadler, az igazgatótanács elnöke a szerződéskötéskor kiemelte, hogy az olasz márka kiválóan illik az Audi karakteréhez és nagyon is fontosak a német cégnek a Ducati motorok fejlett vezérlési rendszerei, különleges égéstér-technológiái és sportos könnyűszerkezetes konstrukciói.
A Mercedes is beszállt a kétkerekű versenybe: több hónapos tárgyalássorozat után a milánói ECMA nemzetközi szakkiállítás előtt vált ismertté a megállapodás: AMG leányvállalatán keresztül a Daimler huszonöt százalékos részesedést szerzett az MV Augusta cégben. Az egykori Cagiva csoport 1945-ben alapított és utolsó működő márkája a többszörös gyorsasági világbajnok MV Augusta, igazi legenda, a motorkerékpárok Ferrarija, mely tőkéstárs nélkül már nem bírta a versenyt a japán és német márkákkal az egyre szűkülő európai prémiummotor-piacon.
A 260 főt foglalkoztató olasz cégnek mentőövet jelent a németek harmincmillió eurós befektetése. A Daimler AG vezérigazgatója, Dieter Zetsche elmondta, hogy a presztízsértékű márka megszerzése kiváló keresztmarketing lehetőségeket jelent, a célközönség természetesen a sportmotorok és sport autók, vagyis a Ducati és a Mercedes AMG vásárlói. A termékek elhelyezése egymás szalonjaiban, olyan üzleti lehetőség, melyből mindkét márka profitálhat, különösen az orosz, kínai és észak-amerikai piacon.
Már karácsony előtt kezdik árusítani az olasz motorkerékpárokat a Mercedes-szalonokban. Zetsche kiemelte, hogy megmarad az olasz márka önállósága, mert a Mercedes nem tervez majd motorkerékpárokat, de besegít a fejlesztésbe és az értékesítésbe. Ennél lényegesebb a műszaki háttér, hiszen az üzletkötéssel a Daimler olyan háromhengeres, nagy teljesítményű motorokhoz juthat, melyeket beépíthet a következő három évben piac ra kerülő tíz hibrid modelljébe.
Az Audi anyacégéhez, a VW-konszernhez tartozó Porsche egyébként már tervezett és fejlesztett kéthengeres V motort Harley-Davidsonhoz. A BMW-nek nem kellett lépnie, hiszen kilencven éve motorkerékpárokkal kezdett és ma is sikeres a kétkerekűek piacán, ráadásul a bajorok minden termékén, tehát autóikon is ugyanaz a jelvény díszeleg. A kollekcióból kikerült a főleg terepmotorjairól ismert svéd Husquarna, melytől három éve költségcsökkentés jegyében szabadult meg a német konszern.