Mire jó a zöldrendszám?
Az ACEA adatai szerint egyelőre még csak minden hatodik alternatív hajtású jármű tisztán villanymotoros, de nem lanyhult a vásárlási kedv, hiszen az 53 ezer elektromos autó 78 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A fejlődő piac miatt bővül a kínálat, de a piacvezető Nissan Leaf modellt sokáig nehéz lesz behozni. A japán villanyautóból eddig közel negyedmillió kelt el, az európai lista második helyén a Leaf testvérmodellje, a Renault Zoe áll.
A zöldautók különösen azokban az országokban népszerűek, ahol jelentős állami támogatást kapni vásárlásukhoz és üzemeltetésükhöz. Igaz, ez fordítva is elsülhet, mert a hollandoknál a túlzott cégbeszerzések miatt korlátozták a villanyautók támogatását, így a tavalyi 8273-nál 1500 darabbal kevesebbet regisztráltak idén. Villanyautóra szinte mindenütt van adókedvezmény, hiszen egyik európai országban sem terheli jövedéki adó a konnektorból tankolt villanyáramot, annak ellenére, hogy a járműhajtásra használt valamennyi energiára a törvény szerint ez kötelező lenne.
Leaf-gyorstöltés Budaörsön Boros Jenő / Népszabadság |
A JATO Dynamics adatai szerint 2015 első hét hónapjában öt Tesla és húsz Nissan Leaf villanyautót helyeztek forgalomba Magyarországon. A BMW harminc i3-assal és három i8-assal piacvezető az elektromos/plugin-hibrideknél. Talán lendít majd a forgalmon a zöldrendszám idei bevezetése, amihez buszsávhasználat, dugódíjmentesség és több településen ingyenes parkolás is jár majd. Jó néhány nyilvános konnektorból még térítésmentesen lehet feltölteni a villanyautó akkumulátorait, normál és gyorstöltőkből jelenleg hatvan működik Magyarországon, ahol a Datahouse adatai szerint eddig 250 villanyautót regisztráltak.
A legtöbb villanyautó az Egyesült Királyságban kelt el: az első fél év 15 ezer darabja 262 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Tízezer villanyautóval a franciák és németek állnak még a dobogón.
Ha kisebb tempóval is, de a piaci átlagnál nagyobb mértékben nő a hibridek eladása: az első fél évben eladott 109 ezer autó 21,6 százalékos növekedést jelent. A belső égésű és villanymotorral kombinált hajtásláncok előnye, hogy hatótávolságuk jóval nagyobb, mint a tisztán elektromos autóké, melyeknek akkumulátorai egy töltéssel olykor száz kilométernyi utat sem bírnak, a hibrideket viszont bármilyen benzinkútnál fel lehet tankolni. Hibridekből a franciáknál (27,4 ezer db), az angoloknál (23 ezer db) és a németeknél (11 ezer db) kelt el, utóbbiaknál tíz százalékkal esett a kereslet, igaz, közben 66 százalékkal nőtt a villanyautók eladása. Alternatív személyautókból a legtöbbet az olaszok (121 ezer db) vásároltak, igaz, ebben a számban nemcsak a villamos és benzines-elektromos hajtásúak, hanem a folyékony (LPG) és sűrített (CNG) gázzal hajtott modellek is szerepelnek, nem véletlenül, hiszen a legnagyobb európai piacokon több évtizede erre ösztönöznek az adórendszerek, és persze ezt segítik a sűrű töltőhálózatok is.
Próbafóliázott hatósági jelzés Jedlik Ányos Klaszter |
Néhány hazai kormányhivatalnál már igényelhető zöldrendszám, melyből elkészült az első próbanyomat is, és jogszabály-módosítás után, július elsejétől igényelhetők a villanyautókra és a konnektorból tölthető hibridekre. A környezetkímélő járművek hatósági jelzése előnyökkel is jár, már amennyiben a jármű tulajdonosa kiváltja az E kezdőbetűs rendszámot, ami 8500 forintba kerül, további hatezret kell fizetni a módosított forgalmi engedélyért.
A környezetbarátabb autók zöld rendszáma nem tévesztendő össze a mezőgazdasági és erdészeti járművek – fehér alapon zöld karakteres, két betű négy számos – azonosítójával.
Az elektromobilitás elterjesztése érdekében létrehozott Jedlik Ányos Klaszter munkacsoportjai szeptember 30-ig teszik le a kormány asztalára javaslataikat, melyek már konkrét törvénymódosítási ajánlást is tartalmaznak. Ezek között szerepel adókedvezmény, a buszsáv használatának engedélyezése, ingyenes parkolás a töltőhelyeken és felmentés a dugódíjtól. A cél, hogy 2020-ig – az uniós irányelvekben megfogalmazott céloknak megfelelve – Magyarországon a forgalomban lévő autók mintegy másfél százaléka elektromos hajtású jármű legyen.