Milyen kocsiba ül a nagyfőnök?
Winterkorn és kísérete a MAN-standon Fabian Bimmer / Reuters |
Aki ismeri, egyáltalán nem csodálkozik azon, hogy zakójának belső zsebében a toll mellett festékréteg-vastagságmérő lapul, egy másikban pedig mérőszalag. Ha véletlenül elfelejtette magához venni, akkor sincs gond, mert közvetlen munkatársai ismerik, és mindig tartalékolnak maguknál egyet. Martin Winterkorn, az évi tízmillió autót gyártó és közvetlenül hatszázezer embert foglalkoztató VW konszern elnöke, mérnökemberhez illően alapos, olyan, akinek az újságírókkal tömött szakmai napokon sem zsenánt beülni a vetélytársmárkák modelljeibe.
Három éve a frankfurti nemzetközi szalonon a Honda Civicet mustrálta meg alaposan, tavaly pedig a Hyundai i30-ast. Nem véletlenül, hiszen ezek a német konszern legnagyobb darabszámban gyártott modelljének, a Golfnak a konkurensei, ezért nagyon is számít, hogy mit és hogyan pakoltak bele a japánok és a dél-koreaiak. Természetesen mindezt fotósok, operatőrök kereszttüzében.
Az i30-ast körbejárta, majd négy percen keresztül próbálta, milyen állítgatni az ülést, a kormányt, miközben megmérte az A oszlop és a kormány középpontjának távolságát, majd továbbvonult prominens kollégáival, Ferdinand Piech és Luca di Meo társaságában. Nem volt ez másképp Hannoverben sem, a ma záró nemzetközi haszonjármű-kiállításon, ahol Winterkorn beült a Mercedes Vito Tourer és FT2025-ös kamionba, persze nem hagyta ki saját modelljüket, a VW Tristart.
És valószínűleg így lesz ez a holnap nyíló párizsi nemzetközi szalonon is. A kérdés csak az, hogy mibe ül a nagyfőnök, aki elismert szakember, nem véletlenül hosszabbították meg szerződését újabb négy évre. Szóval nem elnök-vezérigazgatói széke kérdéses, hanem az, hogy a mérnök Winterkorn milyen autó ülését választja majd holnap. Lesz miből válogatnia, hiszen hatvan premiert ígérnek a rendezők: látható majd a Winterkorn saját szülöttjének is tekinthető győri Audi Hungaria legújabb terméke, a TT Roadster.
Vélhetően nem hagyja ki a másik két magyarországi autógyár, az esztergomi Suzuki és a kecskeméti Mercedes termékeit sem, vagyis az új Vitarát és B osztályt, meg a CLA Shoting Brake modellt. Ott lesz még a fazonra vidám, magyar vonatkozásában kissé szomorú FIAT 500X, mely a korábban még Esztergomban készülő Sedici utódja és már Made in Italy jelzéssel szerepel. Az október 2-án szakmai nappal kezdődő és 19-ig nyitva tartó kiállításra a két évvel ezelőtti 1,3 milliós látogatóval számolnak.
Nem alaptalanul, mert a kétévenként százezer négyzetméternyi fedett területen megtartott seregszemlén mindig érdekes a felhozatal, köszönhetően többek között a hazai gyártók tanulmánymodelljeinek. A PSA Peugeot Citroën standján a Cactus Airflow és a Quartz szomszédságában parkol majd a Renault szupertakarékos Ecolab autója és még félszáz premiermodell, meg jövőbe mutató tanulmányautó, hibrid és villamos hajtással.