Millió roncs végzi a természetben
A globális gépkocsipark meghaladta az 1,2 milliárdot, és a folyamatosan növekvő gyártásnak, valamint eladásoknak köszönhetően tavaly is jelentősen bővült. Ezzel egyidejűleg nőtt a leselejtezett autók száma is. Évente harmincmillió gépkocsit vonnak ki a forgalomból, ezek többsége már legalább nyolcvan százalékban újrahasznosítható anyagokból készült. Mindhiába, mert a felesleges autók jelentős hányadát a szakszerű és környezetvédelmi előírásoknak megfelelő, ám munkaigényes feldolgozás és szelektálás helyett tavakba, tengerekbe dobják vagy erdőkbe szállítják.
Kérdés, hogy meddig bírja a föld A szerző felvétele |
– Régiónként eltérő mértékben változott a járműgyártás teljesítménye: globálisan egy év alatt 3 százalékkal, az elmúlt évtizedben 34 százalékkal nőtt, ami tavaly 89,5 millió darabot jelentett – közölte Yves van der Straaten, a Nemzetközi Autógyártók Szövetségének (OICA) főtitkára. A legnagyobb európai autóparkból, a negyvenmilliós németországiból évente hárommilliót cserélnek új kocsira, de ebből csak félmillió marad otthon, amivel jelentősen tehermentesítik a hazai környezetet, mert 2,5 milliót külföldiek vásárolnak meg, és visznek el használt autóként.
Ezzel a németek óvják a saját pénztárcájukat és környezetüket is. Használt kocsikból jut bőven a kelet-európai országokba, Észak-Afrikába és persze hozzánk is: tavaly Magyarországon százezernél több importált használt autót helyeztek forgalomba. Ezzel tovább öregedett, és így már 13,4 éves a személyautópark, valamint a 12,5 éves teherautó-állomány. Egyébként a Datahouse adatai szerint a behozott kocsik nyolcvan százaléka tízévesnél öregebb, ami elnyomja a tavaly Magyarországon eladott 84 ezer új autó átlagéletkor-csökkentő hatását.
A KSH adatai szerint egy év alatt 77,9 ezerrel bővült, így idén már 3,54 milliós a hazai gépkocsiállomány, miközben a Magyarországon tavaly forgalomba helyezett autók száma (az újaké és használtaké) 184 ezer volt, vagyis ennek különbségét, pontosan 106,1 ezer darabot kivontak a forgalomból. Sajnos egyre kevesebb kerül a 160 legális bontóba.
Dr. Lukács Pál, a Kecskeméti Főiskola jármű-technológia tanszékének vezetője, a CAR-REC Gépjárműroncs-kezelő Nonprofit Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta, hogy az elmúlt években folyamatosan csökkent, és tavaly már 20 ezernél kevesebb volt a hivatalosan kiállított bontási átvételi igazolások száma. Ebből kiszámolható, hogy legalább nyolcvanezer gépkocsit 500-600 szürke- és feketebontóban dolgoztak fel. Ezeknél pedig a legkevésbé sem törődnek a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő előkezeléssel (ez az üzem- és veszélyes segédanyagok eltávolítása). Az ilyen helyeken – szakzsargonnal élve – a szárazra fektetés a jellemző, mert a cél csak az értékesíthető alkatrészek és fémhulladékok kinyerése. A hűtőfolyadékok, klímagázok, akkusavak és eléghetetlen vagy használhatatlan részek, műanyagok, ülések elkerülnek valahová, például a csatornába, árokpartra, erdőszélre, ahol olykor közpénzből takarítják el azokat – vagy ott maradnak az enyészetnek. Egy gumiabroncs lebomlása még akkor is legalább háromezer év, ha folyamatosan süti a nap, de vannak olyan műanyag alkatrészek, amelyek akár ötvenezer évig is kibírják. Kérdés, meddig bírja a természet.
Az ezer lakosra jutó autók száma 2005-ben globálisan 144 volt, tavaly pedig meghaladta a kétszázat, az USA átlaga 800, az EU-országoké 570, a csúcsot San Marino tartja 1263-as indexszel, majd Monaco következik, 850-es mutatóval. Az első automobil, az 1886-os Benz Patentwagen megjelenése óta 2,745 milliárd autó készült, ezeknek több mint felét már leselejtezték, töredékük múzeumba került.