Magyaros párizsi
A győri Audi TT legújabb testvére, a Sportback és a kettős fényezésű esztergomi Suzuki Vitara (lent) |
Vannak igazi Made in Hungary darabok és vannak olyanok, amelyek esélyesek arra, hogy magyarországi gyárban készüljenek majd. Ami biztos: sem a világ útjain, sem a világ jelentős kiállításain nincs egyetlen olyan darab sem, amelyben ne találnánk magyar motort vagy más fődarabot és alkatrészt, de egyre több már a komplett „magyar” autó is. Az október 19-ig nyitva tartó párizsi nemzetközi szalonon láthatja először a közönség az esztergomi, a győri és a kecskeméti gyárak legújabb modelljeit, azokat, amelyek sorozatgyártása a következő hetekben elindul, és azokat is, amelyek évek múlva kerülhetnek a kínálatba.
Apróbb ráncfelvarrással jelent meg Párizsban a kecskeméti Mercedes: fiatalosabb és divatosabb lett a B osztály, de az igazi nagy dobás az Audi standján állt: a TT Coupé után a győriek elkezdték gyártani a nyitott változatot, vagyis a kétüléses Roadstert. Ennél is szenzációsabb a következő TT-modell, amely tulajdonképpen egy másik magyarországi gyártású autó, a Mercedes CLA vetélytársa lesz. Győri motorral készül majd ama még tanulmánymodellként bemutatott TT Sportback, melyen megfigyelhető a divatirányzat: sportos fazonú kupé, amelynek négy ajtaja van. A TT Sportback egyébként még praktikusabb is, hiszen csomagtérfedele ötödik ajtóként nyílik, így kicsit kombiként is szolgál. Hosszú motorházteteje alatt 2 literes, 400 lóerős TFSI benzines motor lapul.
Ahogy a hajtómű, úgy az autó is Győrben készül majd, mert méretével és szerkezeti egységeivel is jól illeszkedik az új gyár technológiai sorába, hiszen tengelytávja 2,63 méter, ami az SA3-as Limousinnal való műszaki rokonságra utal, csakúgy mint a hajtáslánc, amelyből természetesen lesz quattro változat is.
Az Audi TT Sportback hossza 4,47 méter, szélessége 1,89 méter, magassága 1,38 méter és a TT-hez hasonlóan ebben is változtatható MMI műszerfal van. Sorozatgyártása 2016 elején várható. A modellpaletta további tagja lesz a Detroitban bemutatott TT Allroad és a Pekingben debütált TT Offroad, ezek sorozatgyártásáról hónapokon belül döntenek az Audi konszern központjában, Ingolstadtban.
A legnagyobb darabszámú eladást ígéri a következő magyar Suzuki, az új Vitara, amellyel tovább erősödött az esztergomi gyár sportterepjárós profilja, mert az SX4 és S-Cross után egy valamivel nagyobb és színesebb kocsival bővült a termékportfólió. Lesz belőle hangzatos atlantisz türkiz gyöngymetál, horizont narancsmetál, szavanna elefántcsontmetál – akár eltérő színű tetőfestéssel is. Normál út- és vezetési viszonyok között az új Vitara önműködő AllGrip rendszerénél az üzemanyag-felhasználás a fő szempont, mert alaphelyzetben kétkerék-meghajtással működik, és csak akkor vált négykerék-hajtásra, ha kerékkipörgést észlel.
Sportüzemmódnál gyorsításkor a rendszer maximálisan kihasználja a 4WD előnyeit. Csúszós úton, hóban a snow-üzemmód az ideális, mert a rendszer alaphelyzetben négykerék-hajtással működik, miközben a nyomatékelosztást a kormányzásnak és gázadásnak megfelelően optimalizálva növeli a stabilitást a kis tapadású felületeken. Ha mégis elakadna a nagy hóban vagy sárban, csak át kell kapcsolni lock-üzemmódra, hogy a rendszer folyamatosan nagy nyomatékot továbbítson a hátsó kerekekhez. A biztonságot szolgálja az RBS: ha a vezető figyelmetlensége miatt elkerülhetetlen az elöl haladó járművel való ütközés, akkor a rendszer automatikusan fékez.