Kikoptak Budapestről a hagyományos autószalonok, történt ugyan néhány feltámasztási kísérlet, de mérsékelt sikerrel. Mostanság inkább a szakmai és közönségszórakoztató kiállítások népszerűek, a kereskedelmi jellegűek kevésbé, ami nem is baj.
Lovardából expócsarnokba
A kőbányai vásárváros világszínvonalúvá nőtt, és nemcsak létesítményeiben. Igaz, itt nem premiermodellek, hanem a járműipar az uralkodó. Joggal, mert az ágazat jelentősége megkérdőjelezhetetlen: 130 ezer munkahelyet és idén már közel félmillió autó gyártását jelenti, a magyar gazdaságban betöltött szerepe jelentős, bár az ágazatot érintő dízelbotrány idején sokan megkérdőjelezték dominanciáját. A harmadik Automotive Hungaryn presztízs megjelenni, és nemcsak azoknak, akik munkaadók, hanem azoknak is, akik a jövő munkavállalói, vagy akik őket képezik.
Száz éve ilyen látvány fogadta a látogatót az autókiállításon Fotó: KMAC |
Itt is összemérik tudásukat és kreativitásukat a középiskolások és egyetemisták, vagyis a jövő szakmunkásai és mérnökei, akikből még mindig hiány van. A rendezvény igazi szakmai találkozóhely, a kísérőesemények témája a tudomány, az üzlet és a karrier, de lesz állásbörze és járműfejlesztők konferenciája kerekasztal-beszélgetéssel, melyen a hazai autógyártók első számú vezetői és a kormányzat képviselői vesznek részt.
A kiállításon az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki mellett először vesz részt a BMW és még kétszáznál több hazai járműipari beszállító, alkatrészgyártó. A magyarok mellett cseh, török, francia, lengyel, német, osztrák, szlovák és brit vállalatok is megjelennek, de lesz standja a Német–Magyar Kamarának, a Majosznak,Miskolcnak, Győrnek és a Nyugat-Pannon régiónak. A járműipari életpályamodellhez kapcsolódó kollektív bemutatók keretében idén is háromnapos lesz a műszaki egyetemisták versenye, a TechTogether, melyen 18 autóépítő csapat vesz részt. Az előzetes programból is látszik, hogy nemcsak a helyszínek, hanem a kiállítói világ is nagyot változott.
Magyarországon először 1901. június 17-én rendeztek járműkiállítást: a Külső Kerepesi út melletti Tattersallban huszonhárom kereskedő hatvan automobilt és többféle tartozékot mutatott be. A vártnál jóval nagyobb érdeklődés miatt a szervezők a tervezett három nap helyett egy hétig tartották nyitva az autótárlatot, melyet a lovas hintóval érkező Hegedűs Sándor kereskedelemügyi miniszter nyitott meg: „A magyar lótenyésztés ne féljen az automobiltól, ami új és haladásunkat jelenti, ezért támogatni fogjuk elterjedését.”