Van olyan autó, amelyről az ajtó is lerobbantható

A különleges védelmű járművek nem csak páncélozottak, mert vannak könnyebb golyóálló anyagok, melyek aknák ellen is hatékonyak. Az európai márkák közül az Audi, a BMW és a Mercedes kínál gyárilag páncélozott modelleket, ezek a legnagyobb, vagyis az A8-as, 7-es és S osztály, valamint a terepjáró Q7-es, X5-ös és G modell négykerék-hajtású változatai.

Az első páncélozott autót Hirohito japán császár megrendelésére alakította át a Mercedes, az 1927-es Nürberget a 770 K modell követte. A leghíresebb páncélozott limuzint Al Capone használta: a gengszter vagyonának elkobzása után a különleges Cadillac az Egyesült Államok tulajdonába került, és évekig szolgálta Franklin D. Roosevelt amerikai elnököt.

Több politikus és üzletember köszönheti életét páncélozott autónak: 1995. április 20-án José Maria Aznar ellen követtek el merényletet Madridban, ahol a 25 kilós távirányítású bomba az Audi A8-as alatt robbant, ám az ellenzéki politikus, később spanyol miniszterelnök sértetlenül szállt ki a páncélozott limuzinból, miközben százméteres körzetben több épület összedőlt, és félszáz parkoló kocsiból lett roncs.

Mercedes Guard ajtajának golyóálló üvege
Mercedes Guard ajtajának golyóálló üvege
Daimler

Mostarban 1996 februárjában feldühödött fanatikusok ötven percen át kövekkel dobálták, kalapáccsal verték és kézifegyverekkel lőtték Hans Koschnick európai uniós követ autóját, de a 750iL BMW utasterébe nem tudtak behatolni, és az utasok is megúszták testi sérülések nélkül.

A nagyon titkos piaci szegmens legtöbb megrendelése Oroszországból és a szovjet utódállamokból, valamint Afrikából és Dél-Amerikából érkezik, az ár elérheti a százmillió forintot. A Mercedes Guard autóinak fokozatait is B1-től B7-ig jelölik, a B4-es ellenáll az Uzinak és a 44-es Magnumnak, ami legfeljebb utcai rablásnál elegendő. Komolyabb támadás, például kézigránát és robbanószerkezet ellen a B6-osnál kezdődik a megfelelő védelem.

Az Audi az A8 L Security modellnél alkalmazza vészkiszálló rendszerét: ha a vezető vagy a hátsó utas megnyomja a leplombált vészkapcsolót és meghúzza valamelyik belső kilincset, az ajtók zsanérjaiba épített pirotechnikai betétek lerobbantják a karosszériáról az ajtót, ami így könnyen kinyomható akkor is, ha ütközésnél vagy borulásnál deformálódott a karosszéria. Az utastér páncélozása 720 kilogramm, üvegezése további 300 kilogramm tömegtöbbletet jelent, a speciális védelmi felszerelések beépítése autónként 450 munkaórát jelent. A W12-es, 500 lóerős teljesítményű és 625 newtonméteres forgatónyomatékú benzinmotorral az Audi A8 L Security álló helyzetből 7,3 másodperc alatt éri el a százas tempót, és 210 kilométer/órás sebességre képes.

A BMW X5 Security Plus magas szilárdságú acélöntvényekből kialakított páncélozott utascellája védelmet biztosít a világ legelterjedtebb lőfegyvere, az AK–47-es ellen. Hogy a golyók és szilánkok támadáskor ne hatolhassanak be az utastérbe, a tervezők speciális zárt kötéseket alkalmaznak az olyan kritikus területeken, mint az ajtók környéke vagy az oszlopok karosszériához csatlakozó pontjai. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.