Maserati? No, thanks!

Olasz sportkocsi vezet az Egyesült Államok piacán, de csak az eladások sebességének csökkenésében.

Némileg javultak az előrejelzések az USA-ban, de tavasszal a luxusmárkák eladásai is zuhantak, és nem várólistások a hibridek sem. Pedig Obama elnök rendelt már egy nagyobb tételt, igaz, nem japánt, hanem hazai gyártásút. A páncélozott Cadillacek után Detroitból érkeznek a kormányzati flotta új modelljei: áprilisi szállításra 2500 hibridrendelést kapott a General Motors, a Chrysler és a Ford mintegy 285 millió dollár értékben, az összeget az áprilisban megszavazott 787 milliárd dolláros gazdaságösztönző csomagból különítik el. Washingtoni közlemény szerint a kormányzati autópark lecserélésével évente csaknem ötmillió liter benzin takarítható meg, és a szén-dioxid-kibocsátás több mint 11 ezer tonnával mérsékelhető. A hibrid azonban csak csepp a tengerben.

Az Egyesült Államok piacán az első négy hónapban 3 millió új személyautó, terepjáró és pickup kelt el, ez 37,4 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában. Az áprilisi 820 ezer autó mínusz 34,3 százalékot jelent. Korábban még legalább a drágább sportkocsik és hibridek kelendőek voltak, most viszont már azok sem kellenek, hiszen a Maserati-eladások áprilisban hatvan százalékkal estek. Igaz, ha a tavalyi 904 darabot megduplázták volna, akkor sem sok vizet zavarnának az olasz sportkocsik az amerikai piacon, ahol némileg javultak a 2009-es éves előrejelzések. Az idei év első négy hónapjának eredményei alapján a korábbi 9,1 millió helyett már 9,5-9,8 millió autóról szólnak, ami azért még jelentősen elmarad az amúgy is tragikus tavalyitól.

2007-ben még 16,15 millió, 2008-ban 13,25 millió új autó kelt el, ami egy év alatt 18 százalékos esést jelent. A Maseratinál kisebb veszteséget szenvedett el a vetélytárs német sportkocsimárka, Porschékból 9640 kelt el, ami 30 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

Nagyok, olykor ötezer dollárosak az engedmények, de ekkora adagban sem hatásosak az anyagi ösztönzők, a korábbi évekhez hasonlóan idén sem működik már a régi kereskedői recept, mely szerint akciókkal generálj keresletet. Egy hónap alatt 19 százalékkal nőtt az amerikai autópiacon a kedvezmények mértéke, melynek átlaga márciusban 3169 dollár volt. Az edmunds.com összeállítása szerint ez 171 dolláros emelkedés, incentivben a márciusi rekord még 4900 dollár volt, ám ez már emelkedett. A tömegmárkák továbbra is extraajánlatokkal próbálkoznak: a Chrysler-szalonokban átlagosan 4300 dollárral olcsóbbak az autók, a luxusmodelleknél a Mercedes 4185, a Lexus 3400 dolláros engedményeket ad.

A korábban várólistás Prius hibrid árát 21 ezer dollárra vitte le a Toyota, hála a Honda által indított Insight árháborúnak.

Az első négy hónap legnagyobb vesztese a mínusz 93 százalékos Isuzu, ám ez a márka már egy éve kivonulóban van az amerikai piacról, az eladott 165 autó már csak maradék.

A tényleges piaci szereplők közül az összes nagy volumenű negyven százalék felett van. Az 582 ezer darabos General Motors 45 százalékos zuhanást szenvedett el, a 457 ezres Ford 41,5 százalékot, a 324 ezres Chrysler 46 százalékot. Az első negyedévben még 0,7 százalékkal, de növelte eladásait a Huyndai-KIA-konszern, ám a dél-koreaiak 224 ezer eladott autója egy hónap alatt mínuszos fordulatot jelent. Negatívba fordult a Subaru, és a többi japán sem áll jól: a 486 ezer Toyota 38,4 százalékos mínusza mellett mennyiségben kevesebb a 17 ezer Suzuki, ám ez 50 százalékos zuhanást jelent.

Drágul a használt

Egy hónap alatt 5,5 százalékkal emelkedtek a használt kocsik árai az Egyesült Államokban, ami még mindig másfél százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Legkevésbé, mintegy 3,3 százalékkal a terepjárók, legnagyobb mértékben, 9,2 százalékkal a hagyományos személyautók és buszlimuzinok drágultak. Az ADESA Auctions jelentése szerint az észak-amerikai piacon az első negyedévben 610 ezer használt autó kelt el, ezek átlagára 9880 dollár volt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.