Sótalanító hadművelet
A leghatásosabb a gőzborotválás, vannak erre kialakított gépi mosók. Közterületen vagy kertben a környezetnek ártunk, míg a profi műhelyben megszűrik a mosó vizét, így a káros anyagok nem kerülnek a csatornába. Ha kívül minden tiszta, pótoljuk az ablakmosót, és ha kell, az akkumulátorban, valamint a hűtőrendszerben is a hiányzó folyadékot, valamint a motorolajat. Az akkusarukra rakódott szennyeződés rontja az áramvezető képességet, ezért azt rézkefével kell megtisztítani, majd szilikonzsírral bekenni a csatlakozókat.
Ajánlatos kitakarítani a motorteret is, például a szabadon futó ékszíjat, mely a sólerakódástól megcsúszhat, ami rontja a töltés és a hűtés hatásfokát. A nedves falevelek eltömíthetik a szellőzőjáratokat. A műszerfalat és az ablakot szöszmentes kendővel kell tisztítani. A kárpitok és a padlószőnyegek porszívózása után a gumibetéteket mosószeres vízzel keféljük át.
A zárakat és a zsanérokat érdemes a télen is használt olajozó spray-vel befújni. Ezt nemcsak könnyebb működéssel, de tartóssággal is meghálálják a szerkezetek. Az utastérre és a karosszériára évszaktól függetlenül hetente ráfér a takarítás, melynek keretében a motorházba és a csomagtérbe is érdemes benézni. A szellőzők eltömődése rontja az utastér levegőcseréjét, és növeli a párásodást.
Érdemes felemelni a csomagtér szőnyegét és kitakarítani. Ha nedves, keressük meg a forrást. Ellenőrizzük a szerszámokat, és ha már úgyis kipakoltunk, takarítsuk ki a fenéklemezt, dobjuk ki a felesleges kacatot, mert csak növeli a tömeget, a fogyasztást is: egy komolyabb pakolás után meglepően csendes lesz az autó. (B. J.)