Küllőkkel emlékeztek a történelmi triciklire

Lassan készült, mint a Luca széke, pedig sokan dolgoztak rajta, de érdekes jármű lett, a keresztneve F-CELL Roadster.

Nagy múltú családból származik, hiszen ős indította el az automobil-korszakot: Karl Benz a 37 435-ös számú szabadalmában jegyeztette be gázmotorhajtású autóját 1886-ban, és most fiatalok állítottak emléket a történelmi triciklinek. A Daimler-konszern üzemanyagcellás sportkocsi építésével bízta meg Stuttgartban 150 gyakornokát. A fiatal csapat úgy gondolta, hogy szoborszerű, retroautóból és ufóból már van elég, de küllős kerekű hidrogénhajtású roadsterből még egy sincs.

Egy év alatt született a vázlatokból működőképes autó. Az üvegszálas műanyag orr-rész háromágú csillaga egyértelműen jelzi, hogy ez egy Mercedes. A küllős kerekeken kívül az ősi Patentwagent idézi az is, hogy a Roadstert nem hagyományos kormánykerékkel, hanem egyetlen, középre helyezett karral lehet irányítani, igaz, nem fémszerkezettel, hanem kábeles joystickkel. Vagyis a közvetlen mechanikus kapcsolat helyett a repülőgépek drive by wire elektronikus rendszerét alkalmazták. Ezzel nemcsak korszerűbb, de kecsesebb is a szerkezet, ráadásul akár jobbról, akár balról vezethető az autó, és menet közben sem kell helyet cserélni a vezetőváltáshoz.

Az ülések a versenysportot idézik, ám a szénszálas anyagra kézzel varrták a bőrkárpitozást.

A projektben részt vettek autómechatronikusok, modellépítők, elektronikai szakértők, dizájnerek anyagtechnológusok, alternatív hajtásrendszerek fejlesztői, és ahogy Günther Fleig, humánerőforrásokat és munkakapcsolatokat irányító vezető elmondta, a tréning hatásosan bizonyította a fenntartható mobilitást, ám az igazi meglepetést a fiatalok ötletgazdagsága és múlt iránti fogékonysága jelentette. Ez pedig nemcsak a szerkezeti megoldásokban és a formában, hanem a környezettudatosságban is megjelent.

Versenyautó-szerű megjelenése ellenére is lassú jármű az 1,2 kilowattos teljesítményű Mercedes F-CELL Roadster, mert legfeljebb 25 km/órás sebességre képes, viszont haladáskor nem szennyezi a levegőt, hiszen kipufogójából tiszta vízgőz távozik. A cseppfolyós hidrogénből elektromos áramot előállító üzemanyagcella energiája a kerekekbe épített villanymotorokat hajtja, és egy tankolással 350 kilométernyi útra képes. (B. J.)

Ahogy az automobil korszak kezdődött: gázmotoros Benz 1886-ból és hidrogénhajtású roadster 2009-ből
Ahogy az automobil korszak kezdődött: gázmotoros Benz 1886-ból és hidrogénhajtású roadster 2009-ből
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.