A kisebbek nem fogják túlélni
A nyugat-európai trendekkel szemben nálunk nő a kereslet a luxusautók iránt, miközben jelentősen visszaesik a kiskocsik piaca. A magyarok 83 százaléka beszámítással vesz új autót, vagyis lead egy régit, és hasonló a kis- és középkategóriás autók aránya is. Márpedig ezeket érintette leginkább a válság.
A magyar piac világválság nélkül is gyenge volt, és már évek óta láthatóak a hanyatlás jelei. 2007-ben 5,8 százalékkal csökkent az új kocsik értékesítése. A 2008-as kilátások eleve meglehetősen pesszimisták voltak, és a globális gazdasági válság csak tovább rontotta a képet. A hitelpiacokon tapasztalt zűrzavar világszerte számottevő csökkenést eredményezett az értékesítésben, és még jó ideig éreztetni fogja hatását. Ez mindaddig így lesz, ameddig a fogyasztók nem jutnak újra hitelekhez, illetve a vállalati ügyfelek nem kezdenek el hinni abban, hogy cégük kilábalt a mélypontról - állítja Lőcsei Tamás, a magyarországi személyautó-kereskedésekről felmérést készítő PricewaterhouseCoopers szakértője.
Tavaly még csak a kereskedők 4 százaléka gondolt arra, hogy kivonul a piacról, finanszírozási vagy méretgazdasági okok miatt, idén már minden ötödik számol ezzel. Újabb felvásárolások következnek, és tovább koncentrálódik a piac, ahol a kivéreztetés taktikája működik: a nagyok megvárják, amíg a kicsik nagyon rossz állapotba kerülnek. Két éve folyamatosan zsugorodik a piac, tavaly már nehezebb volt hitelhez jutni, a magánszemélyek és a vállalkozások is visszavettek a vásárlási tempóból, márpedig a magyar piacot a hitel mozgatta, és a hazai autókereskedők már évek óta a finanszírozási jutalékból éltek. Az előrejelzésekben a forintárfolyam a sötét ló, de jelentős faktor a válságban a fogyasztói bizalom.
Nagy kérdés, hogy ezekben a nehéz időkben sikerül-e megnyugtatni a pánikszerűen reagáló vásárlókat, hiszen a bizonytalan környezet miatt most még azok is elhalasztják az újautó-vásárlást, akik egyébként megengedhetnék maguknak.
A PwC előrejelzése szerint a jövőben kevesebb, de erősebb, egyúttal magasabb minőségű, változatos szolgáltatásokat és szakmai hozzáértést kínáló márkakereskedők kerülnek majd ki a válságból. Az értékesítési volumenek csökkennek, az árrések zsugorodnak, és emelkedik a rossz hitelek aránya. Mindezek kezelése így együtt minden vállalkozásnak komoly problémát jelent. A legnagyobb túlélési eséllyel azok a márkakereskedők indulnak, akik több lábon állnak, például márkaszervizekkel, gyorsjavító-műhelyekkel és after sales termékekkel rendelkeznek.
Sokaknak ez nehéz lesz, mert a kereskedők 43 százaléka csak egy márkát és egy helyen értékesít. A magyar autókereskedők több mint 75 százaléka 10 évnél régebben tevékenykedik, a piaci körülmények által kikényszerített konszolidáció sokukat cégbezárásra fogja kényszeríteni. A multibrandeké a jövő, vagyis az egynél több kereskedésben egynél több márkát forgalmazók uralják majd a piacot.
A legnagyobb ismeretlen még mindig a forint árfolyama, ami lehetetlenné teszi a pontos előrejelzést. Ami biztos, hogy csak minden tizedik megkérdezett kereskedő bízik 2010-ben, az öt évre szóló előrejelzésekben már minden második optimista. (B. J.)
Az évi 400 ezer autóra méretezett ezernél több kereskedésben a rekordévnek számító 2004-ben 222 ezer, 2007-ben 171 ezer, 2008-ban 153 ezer autó kelt el. Az idei előrejelzések már csak 85 ezer autóról szólnak, ráadásul nő a készpénzes vásárlások aránya, ami további bevételtől fosztja meg a dílereket, akik tavaly csak a hiteljutalékokból hatvanmilliárd forintot kaptak.