BBB, a meglepetéscsapat
Necces volt, de végül összeállt, így már az első futamban húsz autóval rajtolhat a hétvégén az Albert-parkban a 2009-es Forma-1-es Világbajnokság mezőnye. Valamikor még a túljelentkezés volt a gond, ám az elmúlt években ez fel sem merült. Sőt úgy volt, hogy a Toyota kiszáll, aztán mégse.
Az egykoron még világbajnoki címet is szerzett Honda kerek perec lemondott a Forma-1-ről, a csapat mégis maradt, igaz más néven, és nem kevés meglepetést okozva. A csődhelyzet után következett a csoda: a március közepén tartott négynapos teszteken a Brawn GP istálló autói körönként több mint egy másodpercet vertek a világbajnokra.
Ilyen az, amikor három öreg róka, méghozzá B-betűs, öszszeáll: Barichello, Button és Brawn zavarba hozta a fogadóirodákat azzal, hogy Jerezben alaposan elcsépelték Hamiltont és a McLaren Mercedest.
Igaz, aztán egy japán verte a japánt, és a Brawn GP is kapott néhány ezredet a Willams autóval köröző Nakadzsimától. Ez azonban mit sem von le a korábban a Ferrarinál csapatfőnökként dolgozó, majd a Hondához szerződött atomfizikus zsenialitásából. Ross Brawn szerint egyébként sem a köridők javítása, hanem a túlélés volt a legnagyobb feladat. Egyelőre sikerült megodani, pedig a Forma-1-et is érinti a válság.
Egyre kevesebb a támogató, ami jelentős gondot okoz, hiszen az idei szezonban sem jött össze könnyen a húsz autóval nevezett tíz csapat. Pedig voltak idők, amikor még nemcsak kvalifikációt, de előselejtezőt is kellett rendezni, mert akkora volt a túljelentkezés a 26-ban maximált rajthelyre.
1989-ben 21 csapat 39 versenyzője nevezett a világbajnokságra. Ez volt az az év, amikor betiltották a méregdrága, igaz fantasztikusan gyorsuló turbókat, melyekkel a Honda és a Renault 1500 köbcentiméteres motorjai 1200 lóerőnél többet teljesítettek. Az immár életveszélyes szuper technika száműzésével kevésbé tehetősebb csapatok is beszállhattak, mert meg tudták fizetni az engedélyezett 3,5 literes normál erőforrást. Nem véletlenül, hiszen a favorit Cosworth szívómotort 1967-ben konstruálták...
Egyébként is színesre sikeredett az 1989-es évad, mert volt a mezőnyben 12 hengeres Lamborghini, 10 hengeres Chrysler és 8 hengeres Yamaha is. Igaz, a Zakspeedbe szerelt japán motorral egyszer sem tudott rajtkockát szerezni a pilóta, Aguri Suzuki. A kudarcok ellenére a húsz nevezett csapat közül tizenhatnak, a pilóták közül 29-nek sikerült pontot szereznie. Az 1989-es egyéni világbajnoki címet Alain Prost, a konstruktőrit a McLaren szerezte meg. (B. J.)
Két kerékkel kevesebb
Nincs új a nap alatt, hiszen Mario Ilien, a Forma-1-es Mercedes-motorok fejlesztője 1995-ben készített hibrid lendkerekes hajtóművet, ami ötven kilowattot teljesített. Az osztrák KTM-motorkerékpár-csapat tavaly októberben a valenciai MOTO GP futamon próbálkozott: a kétkerekű KERS modell első bevetésén, a 125 köbcentiméteres kategóriában versenyző japán Tommy Koyama hetedik lett. A csapatvezető, Harald Bartol állítása szerint a KERS 2,7 lóerőnyi többletet jelentett.