A párt döntött a modellről
A Skoda 440-es utóda, az első Octavia 1959-ben került sorozatgyártásba, és ahogy az akkori vállalati újság, a Ventil 1959. január 6-i számában írta: "Új személyautónk új nevet is kapott. Skoda Octaviaként kerül forgalomba, mivel nemzeti iparunk nyolcadik képviselőjeként jelenhet meg."
A világszerte népszerű és megbízható Skoda Octavia kombi változatát 1961-ben mutatták be. Az Octavia orrmotoros és hátsókerék-hajtású konstrukciójára épülő Cabriolet sportkocsit Feliciának keresztelték, a ponyvaborítás mellé kemény tetőt is lehetett rendelni: a 2+2 üléses Coupét az olasz Ghia cég tervezte. A fecskefarkú Octaviát 1964-ben a farmotoros 1000 MB váltotta le, és a név sokáig pihent.
A legendás név 1991. március 28-án kelt életre, miután a Skoda a Volkswagen-csoport tagjává vált. A Golf padlólemezére épülő, és sok német alkatrészt felhasználó első Octavia tanulmánymodell 1992-re készült el. 1996 áprilisában indult az ötajtós ferde hátú, majd két évvel később a kombi és a 4x4-es összkerékhajtású kivitel sorozatgyártása. A 2000-es év újdonsága volt a továbbfejlesztett változat, mely Octavia Tour néven napjainkban is piacon van. Az Octavia második generációja 2004 februárjában, a legújabb pedig 2009 februárjában jelent meg a piacon.
Octaviákból kétmillió készült napjainkig, ezzel a típusjelzéssel szereltek össze autókat Chilében, és fődarabjainak felhasználásával gyártották Pakisztánban és Új-Zélandon a terepjáró Skopak, illetve Trekka autókat. (B. J.)