A párt döntött a modellről

Az egykori keleti blokk országaiban a minőségi autók mágnesként vonzották a konvertibilis valutát, ezért a pártvezetés kemény pénzt termelő modell tervezésére utasította a Skoda-gyárat. A Mladá Boleslav-i konstruktőrök műve volt a Spartak és az 1955-ben bemutatott 440-es, amelynek ára 27 ezer korona volt, ami akkoriban nagyjából másfél évi átlagbért jelentett.

A Skoda 440-es utóda, az első Octavia 1959-ben került sorozatgyártásba, és ahogy az akkori vállalati újság, a Ventil 1959. január 6-i számában írta: "Új személyautónk új nevet is kapott. Skoda Octaviaként kerül forgalomba, mivel nemzeti iparunk nyolcadik képviselőjeként jelenhet meg."

A világszerte népszerű és megbízható Skoda Octavia kombi változatát 1961-ben mutatták be. Az Octavia orrmotoros és hátsókerék-hajtású konstrukciójára épülő Cabriolet sportkocsit Feliciának keresztelték, a ponyvaborítás mellé kemény tetőt is lehetett rendelni: a 2+2 üléses Coupét az olasz Ghia cég tervezte. A fecskefarkú Octaviát 1964-ben a farmotoros 1000 MB váltotta le, és a név sokáig pihent.

A legendás név 1991. március 28-án kelt életre, miután a Skoda a Volkswagen-csoport tagjává vált. A Golf padlólemezére épülő, és sok német alkatrészt felhasználó első Octavia tanulmánymodell 1992-re készült el. 1996 áprilisában indult az ötajtós ferde hátú, majd két évvel később a kombi és a 4x4-es összkerékhajtású kivitel sorozatgyártása. A 2000-es év újdonsága volt a továbbfejlesztett változat, mely Octavia Tour néven napjainkban is piacon van. Az Octavia második generációja 2004 februárjában, a legújabb pedig 2009 februárjában jelent meg a piacon.

Octaviákból kétmillió készült napjainkig, ezzel a típusjelzéssel szereltek össze autókat Chilében, és fődarabjainak felhasználásával gyártották Pakisztánban és Új-Zélandon a terepjáró Skopak, illetve Trekka autókat. (B. J.)

 

 

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Ötvenéves az ős-Octavia, és 1996-os újjászületésig harminc évig aludt
Ötvenéves az ős-Octavia, és 1996-os újjászületésig harminc évig aludt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.