Lemondónyilatkozatok és ritkább show-k

Ami biztos, hogy a genfi megnyílt, és ez már önmagában nagy dolog, hiszen több nemzetközi autóshow-t töröltek a naptárból.

A szép időkben, tavaly tavaszszal még a szigorúan őrzött és agyonálcázott premiermodellek leleplezése tartotta lázban a látogatókat, most inkább a járműipar, a márkák és a foglalkoztatottak sorsa izgatja az autósvilágot. A szokásosnál csendesebbek a standok, és visszafogottabbak a kiállítók. Érezhető a munkahelyek iránti félelem, lóerők és végsebességek helyett inkább az ágazat jövője a téma. A nagy cégek nem nyilatkoznak előrejelzéseikről, és nem azért, mert titkolódznak, hanem azért, mert biztosat senki nem tud mondani a jövőről, arról, hogy meddig tart a recesszió, és hogy mennyire esnek vissza az eladások. Az óvatosabbak erre az évre mínusz harminc százalékot jósolnak globálisan, ami az alig hetvenszázalékos kihasználtsággal működő járműipar esetében legfeljebb 45 millió személyautót jelent.

A sorozatgyártással ellentétben az újdonságok száma nem csökkent, mert, fejlesztésük mát két-három kezdődött, így van még mit bemutatni. A korábbi lendületnek, meg persze a hosszú távú szerződéseknek is köszönhetően a genfi rendezők állták szavukat, és az első szakmai napon mind a nyolcvanöt beígért premiermodellt kiállították a Palexpóban, mely évről évre bővül. A piacról ez már nem mondható el, hiszen az év első két hónapjában tovább zuhant.

A legjelentősebb európai autószalon, az immár hetvenkilencedszer megrendezésre kerülő genfi idén is bizonyította, hogy fontos. Svájcot nem lehet mellőzni, mert bár méretében elmarad vetélytársaitól, de semlegesként jó piaci hőmérő. Nincs önálló autógyártása, igaz, van egy megszállott hazai cég, amelyik minden évben rácáfol erre. A járműipari beszállítóként ismert Rinpseed az idén alakváltoztató autót állított ki. A cégtulajdonos és örök álmodozó Frank M. Rinderknecht készített már átlátszó karosszériásat, meg színváltós kocsit, kétéltűt és búvárautót, a mostani sem szürkül a tömegbe. Az alaphelyzetben együléses iChange karosszériájának hátsó része képes megemelkedni és háromszemélyesre bővülni, vagyis amikor a vezető egyedül utazik, az autó laposabb, ezért kisebb légellenállása, kevesebbet fogyaszt, az alakváltó trükkel pedig megnő a 130 kilowattos teljesítményű villanyautó hatótávolsága. A látványos, de inkább csak szenzációhajhász Rinspeed egyetlen példányban elkészített show-modellje nem eladó, a szomszédjában parkoló újdonságokat viszont milliós példányban kínálják.

Egy Rinspeed kevés is lett volna a 102 ezer négyzetméteres Palexpo megtöltéséhez, nem is maradt egyedül, hiszen valamennyi jelentős márka megjelent, Nem úgy, mint januárban, a detroiti szalonon, melyen nem vett részt a Nissan, a Suzuki, a Rolls-Royce, a Porsche, a Land Rover és a Mitsubishi. Az is biztos már, hogy a barcelonai motorshow-ra nem megy az Opel, a Chevrolet, a Saab, a Peugeot, a Citroën és a Nissan, így kétségessé válik a május 9-re tervezett nyitás. Valamennyi márka a világgazdasági helyzettel és az utolsó hónapokban 45-50 százalékkal zuhanó spanyol piaccal magyarázza lépését. Nem túl jók az októberre tervezett Tokyo Motor Show kilátásai sem, mert a tucatnyi márkát tömörítő Chrysler, Ford és General Motors másfél hónapja bejelentette távolmaradását.

A show-nak mennie kell, de egyre rosszabbul megy, pedig eddig nagy üzlet volt. A biennáleszerű Tokiót és Párizst közel másfél millióan, az évente megrendezett Detroitot tavaly még nyolcszázezren, idén januárban már csak 660 ezren látogatták. Tartósnak ígérkezik a franciák rekordja, hiszen a 2008-as októberében rendezett párizsi nemzetközi autószalonra 1,433 millióan vettek jegyet, ezzel megdöntötték a tokiói csúcsot. A japánoknak idén biztosan nem sikerül viszszavágni, hiszen takarékossági okokból eddig valamennyi amerikai márka lemondta szereplését, és információink szerint a német, francia és olasz autógyártók szövetsége is hasonló bejelentésre készül. Márpedig ez valószínűleg kihat a nézőszámra, hiszen a japánok nem annyira a hazai modellek miatt látogatták eddig sem a Tokyo Motor Show-t.

Vége annak a korszaknak, amikor egy gyártó évente öt-hat nemzetközi szalonon is kiállított, és egy nagyobb cégcsoport húszmillió eurót is elköltött egyetlen rendezvényre. Most jobb helye van ennek a pénznek, magyarázzák a marketingesek, akik hivatalos elfoglaltságaikra hivatkozva maradnak távol.

Akik a válság ellenére mégis kiállítanak, csak azért teszik, mert többe kerülne a lekötött standok és szállások lemondása, a kész installációk kidobása, szóval az idei show-t még a tavalyi lendület vitte. Eddig.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.