Éles sarki motorosok Hofi Gézával

Betétszámként indult: száztíz éve bicikliverseny szünetében rendezték Magyarországon az első gyorsasági motorkerékpáros futamot. Később sem volt könnyű sora itthon a sportágnak, mégis világhírességek születtek. Szabó II. Lászlóról, Drapál Jánosról, Reisz Jánosról és Kurucz Györgyről kevesen tudják, hogy az ellenfeleken kívül még kikkel és mikkel kellett megküzdeniük.

A hőskorszak motorsportjának állít emléket Csanádi Róbert most megjelent könyve. A Motorsport a vasfüggöny mögött azokról szól, akik a népligeti futamokon a külföldiektől vettek alkatrészt, gumit meg Cromwell bukósisakot, már akinek jutott. A hazai boltokban csak pléh volt, ezért az egyik lelkes sporttárs, Porkoláb Gyula saját tervezésűt gyártott: az üvegszálas műanyagból öntött és hungarocellel meg szivaccsal bélelt magyar Jet már kevésbé volt biliszerű, takarta a fület, szóval tényleg védett valamit bukáskor. Az első a mesternek, a harmadik a könyv szerzőjének jutott. Hogy kié lett a második? Azt az akkori közlekedési miniszterhelyettes Dodi becenevű fia, az autóversenyző Kis Dezső kapta.

A hetvenes években már az is nagy esemény volt, ha tréningezhettek a motorosok, pláne azután, hogy a népligeti körből forgalmas közút lett, ezért máshova kellett települniük. Ekkortól az Éles sarok és az Albertirsai út lett az edzőpálya, melynek sarkából Hofi Géza is sokszor órákig bámulta a száguldozókat. Volt mit nézni, hiszen nemzetközileg elismert honvédosok rótták a köröket, és nyerték a vásárváros körüli versenyeket.

Kőbánya után a budapesti Szentendrei út, a Skála parkolója, Pécs, Miskolc, Dunaújváros és Kecskemét is bekerült az egyébként nem túl sűrű naptárba, a Dutép-pályán rendezett futamot a Magyar Televízió is közvetítette, sőt 1973-ban a motorosokkal interjúk is készültek... 1981-ben már Trapper farmerreklám virított Juhász Károly motoros dzsekijén. A Ferihegyi repülőtérre negyvenezer néző ment ki, ennél is többen szurkoltak a csepeli hatóráson, és 1983-ban, az M5-ös autópálya épülő szakaszán megrendezett futamon. A sportágat versenyzőként és menedzserként is megjárt szerző az első reklámfotózás mellett arról is mesél, hogyan öltöztette fel a Pécsi Kesztyűgyár a magyar válogatottat.

A kőbányai rendezvények lassan mini Grand Prix versennyé fejlődtek, igaz, először csak az 50-es és a 125 köbcentiméteres kategóriában, majd 500-asban is. Aztán a szerény kis klubok tehetséges versenyzői és leleményes szerelői külföldre is eljutottak. Az Ikarus versenybusznak hála, Drapál Jánost és csapatát nemcsak a pályán, de a depóban is irigyelték.

A Maróti kiadó gondozásában megjelent könyv a magyar motorsport 1973 utáni évtizedét dolgozza fel gazdag képanyaggal, egyik érdekes fejezetében pedig a legendás figurákról mintázott makettek is szerepelnek.

MZ és Pannónia motorok az élen egy Kőbányai úti versenyen
MZ és Pannónia motorok az élen egy Kőbányai úti versenyen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.