Kína megelőzte az USA-t autóeladásban

Az oroszok is alaposan beletapostak a fékbe, és erősen visszakapcsoltak a kínaiak, ráadásul a pesszimista jóslatoknál is nagyobb mértékben zuhantak az értékesítések az európai, valamint az észak-amerikai piacokon.

Huszonhét évet ment vissza az amerikai időgép: januárban 37,1 százalékkal zuhantak az újautó-eladások az Egyesült Államokban, ahol a tavalyi 1,045 millió helyett 657 ezer új személyautó, terepjáró és pickup kelt el. Ilyen rossz hónapja utoljára 1981 decemberében volt az ágazatnak, akkor még az idei januárnál is kevesebb autót helyeztek forgalomba. Ez nemcsak gazdaságilag rossz hír, hanem presztízs szempontjából is, mert ezzel az USA elvesztette első helyét, melyet a 790 ezer darabos januári eladást produkáló kínai autópiac vett át.

A japánokat már két éve megelőzték a kínaiak, ám akkor még tempóból, mert még mindkét távol-keleti piac nőtt, a jelenlegi kínai előny viszont inkább az amerikai visszaesésnek, mint az intenzív kínai növekedésnek köszönhető. Tavaly Kínában 9,38 millió új autó kelt el, ami 6,7 százalékkal több, mint 2007-ben, amikor még 22 százalékos volt a növekedés mértéke. A Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) szerint idén sem érik el a tízmilliós darabszámot, sőt már a tavalyi eredmények elérése is kétséges. 1999 óta csak tavaly volt egy számjegyű a növekedés Kínában, ahol a 2008 előtti három évben 20 százaléknál nagyobb mértékben bővült a piac.

Egy másik trónfosztás keretében 2008-ban a Toyota 8,97 millió új autója 610 ezerrel haladta meg a a vetélytárs amerikai konszern teljesítményét, ezzel a General Motors alapításának századik évfordulóján vesztette el 1931-ben szerzett világelsőségét. A detroiti nagy hármas és a klasszikus amerikai márkák már tavaly kisebbségbe szorultak a hazai piacon, ahol most már csak a kongresszusi gazdaságélénkítő csomag segíthet, ám a 15 milliárd dolláros első dózis inkább csak a tüneti kezelésre elég.

Az amerikai piac 2009-re szóló előrejelzései tovább romlottak, mert az egyhavi eredmény alapján a korábbi 12 millió helyett már tízmilliónál kevesebb autóról szólnak. 2007-ben még 16,15 millió, tavaly 13,25 millió új autó kelt el, ami egy év alatt 18 százalékos esést jelent.

Az idei év januárjának legnagyobb vesztese a mínusz 54,48 százalékos és 62,2 ezer darabos Chrysler, majd 48,9 százalékos zuhanással és 128 ezer darabbal a General Motors következik. Növelni tudta eladásait a Huyndai, a KIA (+8,9%) és a Subaru (+8%), a dél-koreai konszern 46,6 ezer, a japán márka 3655 autót adott el.

Az eladatlan készletek miatt tovább fékez a járműipar: januárban 62.2 százalékkal csökkent a termelés az észak-amerikai üzemekben, a térségben utoljára a UAW szakszervezet általános sztrájkja és a beszállítók leállása idején, 1998-ban esett vissza ilyen mértékben az autógyártás. Amíg a tavalyi év első hónapjában 1,17 millió, 2009 januárjában már csak 442 ezer új gépkocsi gördült le a szalagokról. Az USA-ban 66 százalékkal, Kanadában 58 százalékkal, Mexikóban 41 százalékkal csökkent a személyautó-gyártás. Hasonló mértékű a visszaesés a teherautó kategóriában: a 185 ezer darab még az 1983-as negatív rekordnál is 15 ezerrel kevesebb.

Európában sem jobb a helyzet, hiszen a spanyoloknál eladott hatvanezer autó 41,6 százalékos, az olaszoknál értékesített 157 ezer darab 33 százalékos, a britek 112 ezer darabja 30,9 százalékos, a franciák 150 ezer autója 7,9 százalékos esést jelent. Az angoloknál 1974-ben volt utoljára ennyire alacsony a kereslet. A kontinens legnagyobb piacán, Németországban forgalomba helyezett 189,4 ezer új személyautó 14 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Felére estek az oroszországi autóeladások : az előrejelzések szerint éves szinten 25-50 százalékos piacszűkülésre lehet számítani, és a válság januárban erősebben éreztette hatását, hiszen a szokásos havi hatvanezer helyett csak harmincezer Lada kelt el, ezért leáll a gyár. Az AvtoVAZ beszállítói elégedetlenek a csökkenő rendelések és az elhúzódó kifizetések miatt. Az orosz autógyár decemberben még 29 milliárd rubel értékben vett alkatrészeket, de a rendelésállomány januárban már 18 milliárd rubelre (félmilliárd dollárra) csökkent. A fizetési gondok miatti alkatrészhiány már korábban is lassította a termelést Togliattiban.

Amint arról már beszámoltunk, Magyarországon felére estek az újautó-eladások: januárban 5953 új személyautó kelt el, ami 52,35 százalékkal és 6539 darabbal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában. (B. J.)

Tízezres leépítés a General Motorsnál

Világszerte tízezer, az Egyesült Államokban 3400 fős leépítést jelentett be tegnap a General Motors. Az intézkedés a szakszervezeten kívüli munkavállalókat érinti. A legnagyobb amerikai autógyártó ezenkívül a vezetők tízszázalékos, az egyéb fehérgalléros dolgozók 3-7 százalékos ideiglenes jövedelemcsökkentéséről is döntött. A Chryslerrel együtt szerkezetátalakítási tervet kell benyújtania Washingtonban, cserébe az összesen 17,4 milliárd dolláros, 2011 végéig esedékes szövetségi kölcsönért. (Washingtoni tudósítónktól)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.