Tömegesen ösztönző roncsosítás

Halott hónap volt a tavaly november és december, a nagykoalíciós német kormány "roncsprémiuma" azonban újra bevitte a vevőket az autókereskedőkhöz. Kígyózó sorokat azért nem látni, de a berlini szalonokban is érezhetően megnőtt az érdeklődők száma, akik elsősorban a kisebb autókat keresik.

A 2500 eurós "roncsprémiumot", szebb nevén "környezeti prémiumot" beleszámolva ugyanis egy Chevrolet Matiz, Dacia Logan, Fiat Panda, Hyundai i10, Opel Corsa, Renault Clio vagy egy Smart 10 ezer euró alatt elvihető. Feltéve, ha akad még ilyen modell a raktáron.

A Merkel-kormány a fogyasztást élénkíteni hivatott, 2009 januárjában elfogadott második konjunktúracsomagjából 1,5 milliárd eurót különített el a roncsprémiumra. Ezzel a szubvencióval azokat az autótulajdonosokat - szigorúan magánszemélyeket - jutalmazzák, akik egy németországi roncstelepen igazoltan leadják kilencévesnél idősebb, Németországban vásárolt gépjárművüket, s egyúttal szintén igazoltan új vagy egyévesnél fiatalabb autót vásárolnak egy itteni kereskedőtől.

A kormányzati kalapban elvben 600 ezer autóra szóló támogatás van - ha ez kifogy, az ösztönző programnak is vége van. A tömeges érdeklődést mindenesetre jól jelzi, hogy a kérelmeket elbírálni hivatott szövetségi hivatal, a Bafa honlapjáról jó két hét leforgása alatt több mint 340 ezer űrlapot töltöttek le.

A fogyasztóvédők nem győznek figyelmeztetni: mielőtt bárki villámgyorsan a présbe vinné régi autóját, nem árt körülnézni. Könnyen lehet, hogy a piacon a nem éppen fiatal, de még mindig jó állapotú kocsi 2500 eurónál többet hozna a konyhára - írta a berlini Der Tagesspiegel. A roncstelepen pedig érdemes egy kicsit alkudozni: az eredeti és még használható alkatrészekért el lehet kérni egy-két száz eurót - ezeket további értékesítésre úgyis kiszerelik a "tragacsból", mielőtt azt "laposra nyomnák".

Megszívlelendő javaslat az is, hogy a vevő ne a kereskedővel intéztesse a roncsprémiumot. Arról ne is tegyen említést, s így alkudjon - a gazdasági, így az autóértékesítési válság tart, tehát a kereskedőket még most is el lehet vinni a húszszázalékos árengedményekig. Éppen ezért a környezetvédelmi prémiumot csak az egyezség után szabad képbe hozni, de a legjobb megoldás, ha az érdekelt polgár maga vág neki a bürokrácia útvesztőinek, hogy az állam végül átutalja neki az igazolt "roncsosításért" járó 2500 eurót.

A német lapok szerint az itteni prémiummárkák is profitálnak az élénkülő keresletből. Az egyéves vagy annál fiatalabb Audi A3-as és A4-es, a BMW 1-es, illetve a Minik iránt mutatkozik komoly vásárlói érdeklődés. Készpénzes fizetés esetén az Audi akár további 2500 eurós "ártámogatást" is biztosít. A Stuttgarter Zeitung szerint a Mercedes másként számolja a "roncsprémiumot", a Daimler konszern március végéig minden új autóra - a kialkudott engedményeken felül - további 2500 eurós árelőnyt biztosít, feltéve, ha a vevő a raktáron lévő készletből választ magának új, négykerekű társat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.