Hét évre előre kell gondolkodni
Két vetélytárs márkát belülről is jól ismer a formatervező Mark Adams, aki a Fordnál kezdett egy frappáns nevű és formájú sportkocsival, ám az IndyGo tanulmánymodellből egyetlen példány készült, későbbi munkái viszont már milliós példányban futnak az utakon. Ehhez azonban céget és kontinenst kellett váltania.
Az amerikai Ford főtervezője 2002-ben az európai Opelhez szerződött, ahol egészen a konszern dizájnért felelős alelnöki posztjáig vitte. Addig persze még le kellett tenni néhány szép rajzot az asztalra, ráadásul olyat, amire a piacon is vevők. Mark Adamsnek sikerült, hiszen Rüsselsheimben megtervezhette az Astra H sorozatát és a Corsát. Nem kevésbé volt sikeres és attraktív a kétüléses Opel GTC sportkocsi és a Flextreme tanulmánymodell, melyek hangsúlyosan a látvánnyal akartak demonstrálni. Hamarosan piacra kerül az új Meriva, 2009 őszén pedig a következő Astra, vagyis az I nemzedék, mely elődeinél még sportosabb lesz.
Közben azért született még néhány szép modell, hiszen az igencsak konzervatív és kissé öreges Vectra utódját is megtervezhette. Az Insignia mindhárom karosszériaváltozata jelzi a középkategória trendjét: az autó dinamizmust sugall, latinosan sportos, menedzseresen elegáns és családmodellnek is jó. És nem csak kívül karakteres, hiszen ahogy lapunknak adott interjújában saját családnevével is játszadozva magyarázta, "az Insigniában az Adams família minden tagja jól érzi magát, mert a belső tér is érzelmeket vált ki, és megjeleníti a modell külső dizájnértékeit".
Ráadásul több műszaki újdonsággal is telepakolták, olyanokkal, mint a közlekedési táblákat felismerő rendszer vagy az intelligens fényszóró. Nem véletlenül kapta meg az autós Oscart, az Év autója címet, és most az Insignia tervezőjeként a DesingBest díjat a tizenhat európai ország szakújságíróit tömörítő zsűritől, melynek egyetlen magyar tagja a Népszabadság munkatársa.
A londoni születésű és gépészmérnök végzettségű Mark Adams (48) a Royal College of Art dizájn szakán szerzett mesterfokozatot. "A látvánnyal is kommunikálni kell az autókat, és a vevők érzelmeire kell hatni. Megváltozott az emberek igénye, már nemcsak a praktikumot, a magas minőséget, kényelmet és biztonságot várják el, hanem mindezek külső megjelenítését. Könnyű persze tetszetőset rajzolni, ám az autógyártóknak hét évre előre kell gondolkozni, és kitalálni a divatot.
Legalább annyira fontos a dizájnszerep, mint a gyártásé, ráadásul olyat kell tervezni, ami a német és brit piacon is megállja a helyét, hiszen az Insignia készül Opel- meg Vauxhall-jelvénnyel. Erős a verseny, sok a tehetséges és jól rajzoló tervező, de ez még kevés. Fontos az affinitás, és az elhivatottság a szakma, valamint a márka iránt.
A formatervezés egy nagy utazás, melynek minden állomása izgalmas, és az örök elégedetlenség viszi mindig előre."