Túlkínálat miatt hatósági tiltás
Legutóbb 2005 februárjában indítottak az országban gépjárművezető-szakoktatói tanfolyamot, azóta senki nem szerezhetett ilyen képesítést. A Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis az elmúlt négy évben egyetlen szakiskolának sem engedélyezte a képzést. Mindezt mára megelégelte több érintett iskola: egyre nyomatékosabban kérik a hatóságot a moratórium feloldására. Egy kelet-magyarországi autósiskola - névtelenséget kérő - vezetője úgy fogalmazott: "Már több mint százan vannak a várólistánkon. Arra várnak, hogy végre elindítsuk a tanfolyamot, s oktatói képesítést szerezhessenek. Ők tanulnának, mi tanítanánk, ám a közlekedési hatóság tiltja ezt. Holott nem a hivatalnokoknak kellene dönteniük arról, hogy ki, mikor, milyen szakmát szerezhet."
Az NKH stratégiai és módszertani igazgatója, Óberling József érdeklődésünkre elmondta: valóban négy éve indult utoljára szakoktatókat képző tanfolyam az országban. A képzés felfüggesztéséről azonban - hangsúlyozta az igazgató - nem önhatalmúlag döntött az NKH, hanem a szakmai érdekképviseletek egyetértésével, támogatásával.
A döntés hátterében az állt: a kilencvenes évek közepe óta ontották magukból az oktatókat az iskolák. Emiatt egyre több tanár harcolt mind kevesebb tanulóért, mindez pedig - a minőséget háttérbe szorító - árversenyhez vezetett. 2003-ban a B kategóriás, azaz úrvezetői tanfolyamra beiratkozott 113 ezer tanulóra 6110 oktató jutott. 2005-ben viszont - a képzés felfüggesztésének évében - lényegében változatlan tanulószám mellett már 7516-an tanították a vezetést. Az oktatók számának drasztikus emelkedése azzal magyarázható: sokan munkanélküliségük miatt kezdtek tanítani, s próbáltak szerencsét ebben a szakmában.
A négyéves moratórium hatására - miként azt az NKH tervezte - csökkenni kezdett a tanárok száma. 2006-ban 6903, 2007-ben 6493, tavaly pedig ezer autósiskolában 5700 szakoktató dolgozott. Ma viszont már - jegyezte meg Óberling József - az ország egyes térségeiben hiány van oktatókból. Mindezek miatt a stratégiai igazgató szerint hamarosan, várhatóan már az idén nyáron újraindulhatnak a tanfolyamok.
Az elmúlt években folyamatosan dolgoztak a szakoktatók mára elavult képzésének megújításán, így a tanfolyamok nyári újraindításával több újítást is életbe léptetnek. Óberling József egyelőre nem közölt részleteket a várható változásokról, ám azt leszögezte: jelentősen javul a képzés színvonala, szakmailag felkészültebb oktatók kerülnek majd ki az iskolákból.
Az objektív felelősség és a zéró tolerancia bevezetésének köszönhetően tavaly 262-vel kevesebben haltak meg a hazai utakon, mint egy évvel korábban, de az áldozatok száma így is 970 volt. Az EU 2001-ben elfogadott programja értelmében a tagállamoknak felére kell csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát. Mivel Magyarország csak 2004-es uniós csatlakozása után részesülhetett az említett cél megvalósítására elkülönített forrásokból, ezért 30 százalékos csökkentést vállalt.