A célállomás Kelet-Európa
A román törvényhozás tavaly februárban megszavazta, júliustól pedig eltörölte az Európai Unió által kifogásolt évjárat-korlátozást a regisztrációs adónál, és helyette a jóval enyhébb környezetvédelmi adót vezette be, ami viszont drágította az újakat. Ez sem volt tartós, hiszen tavaly december elsejétől a helyi gyártók nyomására megint változott a törvény: egy évig nem kell környezetvédelmi adót fizetniük az új autók vásárlóinak.
A román Autógyártók és Importőrök Egyesületének (APIA) adatai szerint tavaly decemberben már 22 százalékkal estek az eladások, 2008-ban pedig összesen 285,5 ezer új személyautó kelt el, ami éves szinten 8,7 százalékos esést jelent 2007-hez képest. Véget ért a korábbi évek rekordsorozata, ami egyrészt az általános recesszióval, másrészt a használt kocsik regisztrációs adójának eltörlésével magyarázható.
Amíg 2007-ben összesen 124 ezer, 2008 nyarán, három hónap alatt 97 ezer használt kocsi érkezett Romániába, ahol 2007-ben még 2600, 2008-ban már csak 120 eurónyi összeget kellett fizetni egy 15 éves, 1,4 literes benzinmotorral szerelt Astra vagy Golf forgalomba helyezésekor. A fiatalabb, például egyéves autók esetében kisebb a különbség, mert háromszázról kettőszáz euróra csökkent az illeték.
A 2004. május elsejei európai uniós csatlakozás óta a lengyelek 2,5 millió használt kocsit importáltak, többségében Németországból, melynek ennyivel kevesebb roncsot kell környezetbarát módon feldolgoznia, és persze ennyivel javult az új autók piacának forgalma is, ami a környezetnek is jót tett.
Az olcsó autók és illetékek hatására Lengyelországban a korábban még évi hatszázezer darabos újautó-piac 130 ezerre esett vissza, miközben öregedett és benzinfalóbb lett a járműpark, hiszen nem a takarékos és tiszta minik érkeztek a szomszédból, mert azok ott sem olcsók, hanem tízévesnél öregebbek, és többnyire középkategóriás nagyok, amiért kifejezetten hálásak lehettek a nyugatiak.
A lengyelek idén megint az újak felé fordultak. Ennek köszönhetően a 2008-ban értékesített 320 ezer darab 9,4 százalékos növekedést jelent 2007-hez képest, olvasható az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) összeállításában.
Magyarországot az első használtautó-hullám 1990-ben érte el, mert a külföldön vásárolt kocsikat nem a nemzetközileg használt Eurotax katalógus árai szerint, hanem a kereskedő által bemutatott számla alapján vámkezelték, és tíz százalék befizetése, valamint műszaki vizsga után forgalomba lehetett helyezni az autót.
Később a fogyasztási adó, az áfa, a regisztrációs adó és a termékdíj alaposan megdrágította a szürkeimportot, ám még ezekkel együtt is 2002-ben 103 ezer használt kocsit vámkezeltek Magyarországon, ahol ez a szám többek között a szigorítások hatására tavaly 27,6 ezerre csökkent. Napjainkban a 3,1 milliós magyarországi személyautópark átlagkora 10,3 év.