Győztesek tragédiája

Egy tekintélyes díj sem mindig elég a piaci sikerhez, és a krónikák szerint a győztes modell utóélete nem mindig csillogás. 2006-ban a Saturn Aura modell lett az első, ám gyenge piaci szereplése miatt a General Motors a márka megszüntetését tervezi, ami csak az Egyesült Államokban 425 kereskedés bezárását jelenti, és a járműgyártónak egymilliárd dollárjába kerül. Saturnokból 2007-ben még 230 ezer, tavaly már csak 182 ezer készült, ráadásul jelentős mennyiség áll raktárakban.

A Pronto Cruiser tanulmánymodell 1998-as bemutatása után két évvel indult a Chrysler PT Cruiser sorozatgyártása, az első évében 150 ezer példányban kelt el, 2001-ben megkapta az amerikai év autója díjat, ám a PT Cruiser eladása tavaly ötvenezerre csökkent, ezért először a Cabriolet, majd a csukott változat gyártását fejezték be. A retro fazonú modell szerszámai eladók, állítólag kínai és orosz cégek is megvennék a gyártási jogot.

Az Észak-Amerika év autója díjat az Egyesült Államokban és Kanadában dolgozó autós újságírókból verbuvált zsűri ítéli oda, immár tizenhatodik éve. A szervezetet bizottság felügyeli és a működéséhez szükséges anyagiakat kizárólag tagdíjakból finanszírozzák.

Az ötven autóból álló kollekcióból ötven szakújságíró választott: a személyautók kategóriájában a Hyundai Genesis, a kisteherautóknál a Ford F150-es pickup modell lett a 2009-es év autója Észak-Amerikában. Tavaly a Chevrolet Malibu és a Mazda CX-9 lett az első. A zsűri választási szempontjai között szerepel az innováció, a formaterv, a biztonság, a vezethetőség, a felhasználói elégedettség és az ár-érték arány.

Az idei dobogósok között volt még a Ford Flex és a Volkswagen Jetta TDI, valamint a Dodge Ram és a Mercedes-Benz ML320 BlueTec. A mezőny legsikeresebb modellje a Ford F-150-es típus, mely Észak-Amerikában 31 éve listavezető, és eddig 25 milliónál nagyobb darabszámban kelt el. Hyundaikból 2008-ban 772 ezert, Fordokból 2,387 millió kelt el az Egyesült Államokban, ami az előbbiek esetében 12,6 százalékos, utóbbinál 20,1 százalékos csökkenést jelent, a teljes piac 18 százalékkal esett vissza.

Az amerikaiak a Hyundai Genesist választották az Év autójává
Az amerikaiak a Hyundai Genesist választották az Év autójává
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.