Thalia, második felvonás
Van egy díj, melynél az attraktív formai és műszaki megoldásoknál fontosabb szerepet játszik a méret és az ár, szóval olyan autó kaphatja, mely nem elérhetetlen álmokról szól. Más versenyektől eltérően szigorúbbak is az AutoBest feltételei, mert erre csak a legújabb, és csak a 15 ezer eurónál olcsóbb modellek jelölhetőek. Nem véletlenül, hiszen a fejlődő országok szakújságíróiból álló zsűri tagjai igazán tudják, hogy a designnál is fontosabb szempont az ár, és hogy a család csomagjai is beférjenek.
A 15 ezer eurónál olcsóbb autók mezőnyében 25 márka kétszáz különböző modellje található az európai piac félszáz márkájának közel négyezer típusból álló kínálatában. Ami azt is jelzi, hogy ez kevesebb modellt, ám nagyobb vásárlóközönséget jelent, különösen a fejlődő régiók piacain, mely az AutoBest-díj ötletének alapjául szolgált. Csak a célországok több mint negyedmilliárd embert és 2,5 milliós autópiacot jelentenek, ám a célközönség ennél nagyobb, hiszen a telítettebb, ám közel sem pénzdobáló nyugati országokban is sokan takarékoskodnak autóvásárláskor.
Az idei versenyben 879 ponttal a Renault Thalia lett első, a második helyezett Ford Fiesta 830 pontot kapott, aztán 700 ponttal a Dacia Sandero következett. Az ötös döntőbe jutott Mitsubishi Lancer 661, a Chevrolet Aveo 530 pontot kapott. Tavaly a Fiat Linea győzött, ami nem véletlen, hiszen a fejlődő piacokra szánt modelleknél egyértelműen fontos kritérium a tágas utastér és a nagy csomagtartó, valamint az alacsony ár.
Az új Renault Thaliát 26 hónap alatt fejlesztették ki, a projekt valamennyi fázisában alkalmazott digitális technológiáknak köszönhetően (makettek, dinamikai modellezés) nemcsak a költségeknél, hanem a határidőknél is jelentős megtakarítást sikerült elérni. A második generációs Thalia 100 millió eurós fejlesztési költsége az üzemi beruházásokat is tartalmazza.
Az autóiparban takarékosnak számító modellváltás többek között a bevált korábbi Renault-fődarabok felhasználásának köszönhető. A Thalia tervezésében részt vettek a Renault mérnökei a Technocentre-ból (Franciaország), Törökországból és Romániából. A törökországi Bursában, az Oyak-Renault üzemében évente 360 ezer autó készül.
A vásárlóhoz hasonlóan az AutoBest zsűrije is az ár/érték arány alapján döntött, márpedig ez igen kedvező a Thalia esetében, hiszen a magyar piacon 1,79 millió forintba kerül, és szériafelszereltségéhez tartozik a vezető- és utasoldali légzsák, opcióként két oldalsó mellkaslégzsák is rendelhető. Elődjének jó hagyományát folytatva az új Thalia csomagtartója is a legtágasabb kategóriájában: az 506 literes térfogatú puttonyba akár 1,1 méteres tárgyakat is be lehet pakolni.
Az autót a török utakon tesztelték, ezek pedig legkevésbé sem a nyugat-európai hálózatot idézik, ennek ellenére a szériamodellek is meglepően takarékosaknak bizonyultak: az Isztambulból induló, majd 1428 kilométer után visszatérő konvoj autói 3,15 liter gázolajat fogyasztottak, a Thaliák átlagsebessége 63,6 km/ó volt. Ennél nagyobb tempónál sem számít iszákosnak a legolcsóbb változat: az 1,2 literes, 16 szelepes, 75 lóerős teljesítményű négyhengeres átlagfogyasztása 5,9 liter benzin, 100 kilométeren, miközben károsanyag-kibocsátása 140 g/km CO2.
A zsűri
Az AutoBest zsűrijében bolgár, ciprusi, cseh, görög, horvát, lengyel, makedón, román, orosz, szerb, szlovák, szlovén, török, ukrán és magyar tag pontoz tizenhárom kritérium alapján, ezek között az ár/érték arány, biztonság, kényelem és felszereltség, valamint a szervizsűrűség és az alkatrészellátás szerepel.
AutoBest-győztesek
2009: Renault Thalia
2008: Fiat Linea
2007: Opel Corsa
2006: Kia Rio
2005: Dacia Logan
2004: Fiat Panda
2003: Citroen C3-as
2002: Skoda Fabia