Hosszú vajúdás után született meg a családi Porsche-modell
Ha megjelenik a visszapillantó tükörben, biztosan mindenki lehúzódik, mert az orra Porsche, de ha már elmegy, látszik, hogy limuzin, igaz, ötszáz lóerős. Az ötlet nem új, hiszen a stuttgartiak már negyven éve építettek négyajtós sportkocsit, aztán 1980-ban az amerikai ASC-vel közösen is próbálkoztak négyülésessel, de az egyébként sem túl szép meg a márkánál szokatlan szerkezeti elrendezésű, orrmotoros 928-as hosszú változata egyedi darab maradt. Tizenöt éve aztán önállóan is próbálkoztak négyajtóssal, de a 989-es is múzeumi tárgy lett.
Most viszont már sorozatgyártású modellel állt elő a Porsche, mely műszaki adatokban nem túl gazdag ismertetőjében bizonygatta, hogy nemcsak úgy néz ki, mint egy Porsche, de olyan gyors is. Előbbit a gyári fotók is igazolják, hiszen az autó eleje a klasszikus 911-est idézi, az utóbbira pedig a más modellekben bevált hajtáslánc a garancia. Az 5 méter hosszú Panamera S-, illetve Turbo-változatok motorjainak teljesítménye 400, illetve 500 lóerő, de lesz 250 lóerős dízel, és 2011-től hibrid is. Ezek sem újdonságok, hiszen a Cayennne-ben már működnek. A V8 hengeresekhez hétfokozatú, dupla kuplungos erőátviteli rendszer jár. A Zuffenhausenben készülő motorokat, valamint a hannoveri Volkswagennél gyártott és fényezett karosszériákat Lipcsében szerelik össze.
Szóval a paletta bővül, de továbbra is felfelé: a gyönyörű formájú és gigateljesítményű (5,5 literes, 558 lóerős, kilométerenként 358 gramm szén-dioxid-kibocsátás) motorral szerelt Carrera GT után itt a Panamera, melynek 2009-ben induló sorozatgyártásához létszámot is bővítettek. A Grand Turismónak köszönhetően ezer embert vettek fel, ebből hatszáz Lipcsében, négyszáz Zuffenhausenben, illetve Weissachban dolgozik. Hatvan éve még 222-en, napjainkban már tizenkétezren dolgoznak a Porschénél, mely tavaly háromszáz fejlesztőmérnököt is felvett.
A cég sokat remél a különleges modelltől, mely új vevőkört jelenthet, és talán pótolhatja a terepjáró Cayenne és az amerikai piac keresletcsökkenését. A Porsche ennél vészesebb helyzetet is túlélt: az 1993-ban még 249 millió márkás veszteségű cég 1994-ben már nullszaldós lett, hála egy új főnök stratégiájának. Wendelin Wiedeking 1992-ben termelési igazgatóként kezdett a cégnél, aztán szóvivő, majd egy évvel később az igazgatótanács elnöke lett. Tevékenységének köszönhetően tavaly 7,47 milliárd, idén pedig 8,57 milliárd eurós nyereséget könyvelhetett el a Porsche.
Az Év menedzserének többször megválasztott Wiedeking alatt hétszeresére nőtt a termelés, ami tavaly 103 ezer autót jelentett. Bővült a modellválaszték is, a finnországi Uusikaupunkti-Nystandban gyártott Boxster, valamint a Carrera és a Cayman mellett jelentős üzleti sikert hozott a Cayenne terepjáró, melynek karosszériája Pozsonyban készül, és Lipcsében végszerelik.
Az emelkedő üzemanyagárak viszont pont ebben a szegmensben éreztették leginkább hatásukat, tavalyhoz képest január elseje és december között 25 százalékkal estek a Porsche-eladások a legfontosabb külföldi piacon, az Egyesült Államokban. A 2008-as évben azért elérték a 105 ezer darabot, de jövőre már rosszabbak az előrejelzések, ezért a Zuffenhausenben 2009. január végéig leállásokat terveznek, a hosszú parkolás sokba kerül a drága sportkocsikat gyártó Porschénak is, ezért jövőre remény sincs újabb termelési és nyereségrekord elérésére.
Ennél is nagyobb feladat teljesíteni az Európai Unió piacán életbe lépő környezetvédelmi előírásokat, melyek értelmében egy gyártó modelljeinek kilométerenkénti szén-dioxidkibocsátási átlaga 2015-ben nem haladhatja meg a 130 grammot, ezt még a leghatékonyabb belső égésű motorral is nehéz elérni az olyan tömegű autóknál, mint a Cayenne terepjáró vagy a Panamera.
A normák teljesítésére önállóan nem is lennének képesek a nagyméretű terepjárók és a nagy teljesítményű sportkocsik gyártói, melyek a költséges műszaki megoldások helyett inkább az egyesülés útját járják. A Ferrari szén-dioxid-értéke az anyacég Fiat 137 gramm/kilométer flottaátlagával javul majd, a Porschéé pedig a Volkswagenével. Nem véletlenül fordítja idei 8,57 milliárd eurós nyereségének 95 százalékát részvényvásárlásra a Porsche, mely már többségi tulajdont szerzett a német népautó konszernben, melynek flottaátlaga 158 gramm/km, miközben a Porsche 300 közelében van.
A takarékos tömegmodelleknek köszönhetően tehát feljavul az átlag, statisztikailag legalábbis. Így persze egyszerűbben meg lehet oldani a környezetvédelmi fejlesztéseket.
A Panamera tervezett darabszáma évi húszezer, és premierjét tavasszal tartják Pekingben - nem véletlenül, hiszen a négyüléses sportkocsi fő célországa Kína, ahol szintén lassul a növekedés tempója, de a kilencmilliós piac szűk szegmense talán képes pótolni az észak-amerikai kereslet visszaesését. Ha sikeres lesz az új modell, akkor nemcsak a 12 ezer állás marad meg, de jövőre is szép karácsonyi ajándéknak örülhetnek majd a Porsche-dolgozók, akik idén decemberben hatezer eurós prémiumot és hosszú szabadságot kaptak, előbbit a sikeres tervteljesítésnek, utóbbit a rossz jövő évi előrejelzéseknek köszönhetően.