Mert megérdemlik?
Politikusok még választások idején sem tesznek hasonló kaliberű ígéreteket, igaz, az autógyártók a szakadék szélén állnak, így vezetőiknek mindent meg kell tenniük cégeik megmentésére. A tavaly még 17,5 millió, vagyis a világ autótermelésének negyedét adó három cég, a General Motors, a Ford és a Chrysler elnök-vezérigazgatói bérmentesen, pontosabban havi egy dollárért dolgoznának, és minden egyéb juttatásaikról lemondanának cégeik felvirágoztatásáig. Szép gesztus, de már kevés, és későn is érkezett, így valószínűleg ugranak a nagy fizetések és bónuszok.
Korábban éppen a válságok hajtották fel a menedzserbéreket: a repülőgépgyártót megmentő Alan Mullaly az autóipar válságkezelésére igazolt a Fordhoz, és 35 millió dollárt kapott csak azért, hogy kiegyenlíthesse a Boeingtől való hirtelen távozásának veszteségeit. A 2007-ben 2,7 milliárd dolláros veszteségű Ford elnök-vezérigazgatóját évi kétmillió dolláros fizetéssel, prémiumokkal, részvényekkel és egyéb juttatásokkal is javadalmazták. Már a következő hetekben eldőlhet, hogy mennyire volt sikeres Mullaly fordos mentőtevékenysége.
A General Motors első embere 2002-ben még 12 millió dollárnyi éves jövedelemből gazdálkodhatott, ám Rick Wagoner a cég válsághelyzete miatt már korábban lemondott az extra menedzseri juttatásokról, és csak a fizetésére tartott igényt: 2004-ben 4,8 millió dollárt, 2005-ben 2,6 millió dollárt, 2006-ban 2 millió dollárt, tavaly pedig 1,65 millió dollárt vett fel. Ezzel az összeggel a GM-vezér a 21. az ágazati listán, melyen az első öt menedzser nyolc számjegyű összeget kapott dollárban. Az észak-amerikai autóipari vezetők között a legjobban a 76 éves Frank Stronach keresett eddig: a Magna International beszállítócég elnöke 2004-ben 40 millió, 2005-ben 33,3 millió dollárt kapott.
A termékfejlesztésért, valamint dizájnért felelős GM-alelnök, a vadászrepülőgépeket is gyűjtő és korábban a Chryslernél dolgozó Bob Lutz jövedelme 4,4 millió dollárról két év alatt másfél millióra esett. Ez azért még mindig messze van az egy dollártól, ahogy az amerikai autógyári munkások bérterhei is a japánokétól; ami az előbbieknél 71 dollár, az az utóbbiaknál 49 dollár. Az órabérek már közel sem ilyen magasak, hiszen Detroitban 29 dollárt, Nagoyában 26 dollárt keres egy szerelő.
A Német Autógyártók Szövetségének (VDA) tanulmánya szerint a közel 43 eurós németországi órabérköltségekkel szemben a magyaroknál 8,5 euróval, a lengyeleknél 6 euróval, a románoknál 3,23 euróval kell számolni, ez persze nem a főnökökre, hanem a szalag mellett dolgozókra érvényes.
Európában szerényebbek a menedzserbérek is. Hat éve még a Fiat elnök-vezérigazgatója, Paolo Cantarella 21,3 millió euróval tartotta a rekordot, napjainkban az autógyárak főnökeinek átlagos jövedelme már inkább évi egymillió euró, de még vannak kivételek. A BMW-t irányító Norbert Reithoffer 3,75 millió, a Continental-főnök 3,66 millió, a teherautó-gyártó MAN vezetője, Hakan Samuelson 3,3 millió eurót keresett tavaly.
A kiugró jövedelemhez kiugró teljesítmény is kell. Az 1992-1993-as üzleti évben még 122 millió euró veszteséget termelő Porschét igazi aranybányává varázsolta Wendelin Wiedeking. A német sportkocsigyár a 2007-2008-as üzleti évet 8,57 milliárd eurós nyereséggel zárta. Ez meg is látszik a javadalmazásokból, melyek a részvényesek többszöri kérése ellenére sem teljesen nyilvánosak, de azért az üzleti jelentésből annyit meg lehet tudni, hogy a hatfős Porsche menedzsmentbérezési tételénél
15 millió eurós összeg szerepel.
Az egyéb juttatásokkal az autóipar legjobban kereső vezetője a 12 ezer embert foglalkoztató és tavaly kilencvenezer autót gyártó Porsche-főnök, Wendelin Wiedeking, aki a júliusban zárt üzleti mérleg szerint közel hatvanmillió eurós javadalmazásban részesült. Ennek tizenkettedét kereste az idén hatmilliónál több autót értékesítő, valamint 360 ezer embert foglalkoztató és tíz márkát tömörítő Volkswagen-konszern első számú embere, Martin Winternkorn, aki az utolsó üzleti évben közel ötmillió eurót keresett.
Járműipari menedzserpénzek (millió euró)
Forrás: DAX
Elnök-vezérigazgató | Cég | Összeg |
Wendelin Wiedeking | Porsche | 60,000 |
Dieter Zetsche | Daimler | 10,140 |
Martin Winternkorn | VW AG | 4,926 |
Norbert Reithoffer | BMW | 3,754 |
Manfred Wennemer | Continental | 3,661 |
Hakan Samuelsson | MAN | 3,286 |