Mellőzzük a csodaszereket!
Nem feltétlenül kell szuperdiétásnak kikiáltott új modellt venni és mágikusnak hirdetett szereket tankolni ahhoz, hogy ugyanannyi pénzért többet autózzunk. Nagy titkok nincsenek, és sok apró trükkel meg figyelmesebb vezetéssel ritkítható a benzinkút-látogatások száma.
Évi húszezer kilométeres futásteljesítménynél a tízszázalékos üzemanyag-megtakarítás akár három tank benzin árát jelenti, ami nem csak a kocsi üzemeltetőjének jó, hiszen ezzel egy időben egyetlen autó károsanyag-kibocsátása csak a szén-dioxid tekintetében fél tonnával csökken. Magyarországon hárommilliónál több személyautó és közel félmillió busz, valamint teherkocsi közlekedik, minimális odafigyeléssel tízmillió tonnákkal kevesebb lehetne a károsanyag-kibocsátás.
A legtakarékosabb tömegközlekedni, de sokan munkájuk vagy családjuk miatt kénytelenek autózni, így a tankolás költségeit nem úszhatják meg, de több egyszerű trükkel jelentősen csökkenthetik. Elindulás előtt érdemes útvonalat tervezni és tájékozódni a forgalmi viszonyokról. Az is segít, ha tíz perccel vagy negyedórával korábban indulunk el, mert olykor érezhetően folyamatosabb, vagyis gyorsabb a közlekedés.
A kedvezőbb feltételeknél is nagyobb tartalék van a lábunkban, a fejünkben és a kezünkben. Ha jeges vagy havas a kocsi, takarítsuk le, de még ne járassuk a motort, mert álló helyzetben, terheletlenül nem éri el az üzemi hőmérsékletet, tehát nem fúj meleg levegőt az ablakokra, így azok nem tisztulnak. Ha már tiszták az üvegek és a tükrök, beszállás után zárjuk be az ajtókat, csatoljuk be az övet, indítsuk be a motort, és azonnal induljunk el, mert így éri el a motor leggyorsabban az üzemi hőmérsékletet, így kopik és így szennyezi legkevésbé a levegőt, és így fogyasztja a legkevesebbet.
A legtöbb üzemanyagot a gázpedál kezelésével takaríthatjuk meg, a kipróbált módszerrel akár negyven százalékkal is kevesebb lehet a fogyasztás országúton, különösen autópályán, hiszen egyenletes haladással, például kilencvenes tempónál még egy átlagos vezetővel sem fogyaszt többet négy-öt liternél a legnépszerűbb hazai kisautó, a hét-nyolc éves Swift - persze, ha megfelelő műszaki állapotban van, ha időben cseréljük péládul a légszűrőt, és a gumiknak is megfelelő a nyomása.
Ne pörgessük a motort indokolatlanul a magasabb fordulaton, kapcsoljunk idejében magasabb sebességfokozatba. Csikorgó gumikkal elindulni legalább annyira pazarló megoldás, mint a mögöttünk álló autókat várakoztatni a zöldre váltó lámpánál. Vegyük fel a többiek ritmusát, és ha már messziről látszik, hogy meg kell állnunk, például útkereszteződéshez vagy tilos jelzéshez közeledve, ne nyomjuk feleslegesen a gázt, hanem motorfékkel guruljunk, ami nem azonos a csorgással...
Lassításnál kapcsoljunk korábban alacsonyabb sebességfokozatba, használjuk a motorféket, ezzel kíméljük a betétet, és kevésbé kopnak a tárcsák meg a dobok, és így is üzemanyagot takarítunk meg. Indokolatlanul ne használjunk fűtést és más elektromos berendezést. Hosszabb várakozásnál - például tilos jelzésnél vagy sorompónál - érdemes leállítani a motort.
Rövid távolságokra vagy könnyen elérhető célpontok esetében autó helyett gyalogoljunk, vagy szálljunk tömegközlekedési eszközre.
Kipakolni, ami felesleges, és fújni, ami lapos
A többletsúly többletfogyasztással jár, ezért pakoljuk ki a felesleges kacatokat, és ha már nem kell, szereljük le a jelentős légellenállást okozó csomagtartót vagy síbokszot. Hetente ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, mert a lapos gumi jobban kopik, rontja az úttartást, többletfogyasztással és nagyobb károsanyag-kibocsátással jár. A téli gumiknál általában 0,2 barral magasabb nyomás ajánlott, mint az azonos méretű nyáriaknál. Új abroncs vásárlásakor válaszszunk kisebb súrlódású típust, mert nemcsak tartósabbak, de az autó menettulajdonságai is javulnak, a fogyasztás is csökken.