Mellőzzük a csodaszereket!

Az üzemanyagárak csökkenése időleges, és egyébként sem csak azért kell takarékoskodni valamivel, mert drága.

Nem feltétlenül kell szuperdiétásnak kikiáltott új modellt venni és mágikusnak hirdetett szereket tankolni ahhoz, hogy ugyanannyi pénzért többet autózzunk. Nagy titkok nincsenek, és sok apró trükkel meg figyelmesebb vezetéssel ritkítható a benzinkút-látogatások száma.

Évi húszezer kilométeres futásteljesítménynél a tízszázalékos üzemanyag-megtakarítás akár három tank benzin árát jelenti, ami nem csak a kocsi üzemeltetőjének jó, hiszen ezzel egy időben egyetlen autó károsanyag-kibocsátása csak a szén-dioxid tekintetében fél tonnával csökken. Magyarországon hárommilliónál több személyautó és közel félmillió busz, valamint teherkocsi közlekedik, minimális odafigyeléssel tízmillió tonnákkal kevesebb lehetne a károsanyag-kibocsátás.

A legtakarékosabb tömegközlekedni, de sokan munkájuk vagy családjuk miatt kénytelenek autózni, így a tankolás költségeit nem úszhatják meg, de több egyszerű trükkel jelentősen csökkenthetik. Elindulás előtt érdemes útvonalat tervezni és tájékozódni a forgalmi viszonyokról. Az is segít, ha tíz perccel vagy negyedórával korábban indulunk el, mert olykor érezhetően folyamatosabb, vagyis gyorsabb a közlekedés.

A kedvezőbb feltételeknél is nagyobb tartalék van a lábunkban, a fejünkben és a kezünkben. Ha jeges vagy havas a kocsi, takarítsuk le, de még ne járassuk a motort, mert álló helyzetben, terheletlenül nem éri el az üzemi hőmérsékletet, tehát nem fúj meleg levegőt az ablakokra, így azok nem tisztulnak. Ha már tiszták az üvegek és a tükrök, beszállás után zárjuk be az ajtókat, csatoljuk be az övet, indítsuk be a motort, és azonnal induljunk el, mert így éri el a motor leggyorsabban az üzemi hőmérsékletet, így kopik és így szennyezi legkevésbé a levegőt, és így fogyasztja a legkevesebbet.

A legtöbb üzemanyagot a gázpedál kezelésével takaríthatjuk meg, a kipróbált módszerrel akár negyven százalékkal is kevesebb lehet a fogyasztás országúton, különösen autópályán, hiszen egyenletes haladással, például kilencvenes tempónál még egy átlagos vezetővel sem fogyaszt többet négy-öt liternél a legnépszerűbb hazai kisautó, a hét-nyolc éves Swift - persze, ha megfelelő műszaki állapotban van, ha időben cseréljük péládul a légszűrőt, és a gumiknak is megfelelő a nyomása.

Ne pörgessük a motort indokolatlanul a magasabb fordulaton, kapcsoljunk idejében magasabb sebességfokozatba. Csikorgó gumikkal elindulni legalább annyira pazarló megoldás, mint a mögöttünk álló autókat várakoztatni a zöldre váltó lámpánál. Vegyük fel a többiek ritmusát, és ha már messziről látszik, hogy meg kell állnunk, például útkereszteződéshez vagy tilos jelzéshez közeledve, ne nyomjuk feleslegesen a gázt, hanem motorfékkel guruljunk, ami nem azonos a csorgással...

Lassításnál kapcsoljunk korábban alacsonyabb sebességfokozatba, használjuk a motorféket, ezzel kíméljük a betétet, és kevésbé kopnak a tárcsák meg a dobok, és így is üzemanyagot takarítunk meg. Indokolatlanul ne használjunk fűtést és más elektromos berendezést. Hosszabb várakozásnál - például tilos jelzésnél vagy sorompónál - érdemes leállítani a motort.

Rövid távolságokra vagy könnyen elérhető célpontok esetében autó helyett gyalogoljunk, vagy szálljunk tömegközlekedési eszközre.

Kipakolni, ami felesleges, és fújni, ami lapos

A többletsúly többletfogyasztással jár, ezért pakoljuk ki a felesleges kacatokat, és ha már nem kell, szereljük le a jelentős légellenállást okozó csomagtartót vagy síbokszot. Hetente ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, mert a lapos gumi jobban kopik, rontja az úttartást, többletfogyasztással és nagyobb károsanyag-kibocsátással jár. A téli gumiknál általában 0,2 barral magasabb nyomás ajánlott, mint az azonos méretű nyáriaknál. Új abroncs vásárlásakor válaszszunk kisebb súrlódású típust, mert nemcsak tartósabbak, de az autó menettulajdonságai is javulnak, a fogyasztás is csökken.

Fejedelmi spórolás: indokolatlanul az uralkodói limuzin motorját sem indítják be
Fejedelmi spórolás: indokolatlanul az uralkodói limuzin motorját sem indítják be
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.