Takarékmozaik
És biztonságosabb is
Alacsonyabb tempóval autózva nemcsak a levegő lesz tisztább, hanem csökken a közlekedési baleset kockázata is. Az 1974-es olajválság idején a német utakon bevezetett 100 km/órás sebességkorlátozás hatására
37 százalékkal csökkent a halálos közlekedési balesetek száma. Az Európai Unió útjain hatvanezren, Magyarországon 1300-an halnak meg évente. Egy közlekedéssel foglalkozó tanulmány szerint a jelenlegi 130 km/órás sebességhatár
120 km/órára történő csökkentésével évente harmincmillió tonnányi kőolajat lehetne megtakarítani Európában, és az évi tízezer kilométert autózóknak 20-25 ezer forinttal kevesebbet kellene költeniük tankolásra. (B. J.)
Egy kis műszaki
Az eltömődött légszűrőt, az elhasználódott gyújtógyertyát, a viszkozitását vesztett olajat cserélni kell, mert éppúgy rontja a fogyasztást, mint az előírtnál laposabb gumi. Fontos, hogy a motorban a futásteljesítménynek és a használati időnek megfelelően cseréljünk kenőanyagot, és bár jóval ritkábban kell, de a sebességváltóról és a kiegyenlítőműről se feledkezzünk meg. (B. J.)
Nem a kortól függ
Ha nem is gyorsan, de folyamatosan fiatalodik az immár hárommilliós és 10,3 éves átlagkorú magyarországi személyautópark, és egyre több a tiszta és takarékos üzemmódú típus. Egy tízéves Swifttel kilencvenes tempóban akár négy liter benzinnel is megtehetünk száz kilométert, persze, ha nem negyvenöt-ötven perc alatt akarunk eljutni Budapestről Zamárdiig, és a megengedett 130 km/óra helyett 110 km/órás tempóban közlekedünk, ekkora távolságon az M7-esen másfél liternyi üzemanyag is megtakarítható, miközben időben nem sokat veszítünk, ráadásul a baleseti kockázat is jelentősen csökken. (B. J.)