Fűthető motorosruha mentéshez is
Egy padlófűtés hőszabályozójával kezdték a kísérletezést a motorosruha-fűtéssel a magyar fejlesztésű és gyártású Thermoflash ötletgazdái. A találmány kontinenshódító útját járja, eddig ezer motoros és motoros szán tulajdonosa szereltette be járművébe. A kísérletek már az ezredfordulón elkezdődtek, Székely Sándor két társával a folyadékhűtésű motorok működése során keletkező hőt hasznosította néhány ügyes megoldással, hiszen abból több mint három kilowatt teljesítmény nyerhető.
A Thermoflash két részből áll: egy velúrszerű anyagból varrott kezeslábasba vékony szilikoncsövet varrtak, a végére pedig rugalmas csatlakozót illesztettek. A rendszer másik eleme az elektromos szivatytyúból, vezérlőegységből, hőcserélőből és apró tartályból álló külső egység, melyet a motor hűtőkörébe iktatnak. Amikor a blokk bemelegszik, a vezérlés harminchárom és ötvenöt Celsius-fok között képes hevíteni a csövekben keringetett bio fagyálló folyadékot. Így a vezető biztosan nem fő meg, és nem is fázik át, hiszen az ideális értéket elektronika felügyeli. A Thermoflash mindössze hat wattot fogyaszt, vagyis a legtöbb folyadékhűtésű motor elektromos rendszere alkalmas a csatlakoztatásra és a karbantartás csupán légtelenítésből áll.
Eddig főként az északi országok érdeklődnek, így ha valaki Skandináviában vásárol motoros szánt vagy négykerekű terepmotort, most már extraként rendelhet hozzá ruhafűtést. Ha pedig Svájcban szenved síbalesetet, alighanem a pokrócba szerelt változatot terítik rá a hegyi mentők. A hűthető verzió még fejlesztés alatt áll.
Egyelőre a kánikulában rendezett motorversenyek résztvevői tesztelik, de hamarosan mindkét funkció elérhető lesz egyetlen készülékben, és a Thermoflash ötletemberei egy-két hadi megrendelést sem tartanak elképzelhetetlennek.
Némileg egyszerűbb, ám hasznos téli tartozék a kormányra szerelhető kézvédő, ami azért nem teszi feleslegessé a kesztyűt, de sokat véd.